• Irlais

December bebis 2013

sarak skrev 2014-01-19 13:49:51 följande:

Nähä, han var inget sugen på en mysdag i sängen. Har inte sovit ordentligt sedan 02.30. Gav upp och satte på min bärsjalen. Gissa vem som somnade på 2 sekunder och snarkar som en gris? Jag ville ju också sova!! Får städa istället. Som vanligt. Och tvätta. Spyor överallt. Just nu har jag lite spy mellan brösten. Kan inte ta ut bebis ur sjalen bara för att torka bort dom. Och i håret. Vet inte hur många gånger per dag jag tvättar spyor ur mitt hår och mina kläder med våtservetter. Jag var visst också en kräkbebis, så han har nog fått det efter mig

Kan du inte sova med bebis i sjalen? Lägg dig på soffan och vila åtminstone! Jag har sovit med bebis i sjalen någon gång, det går fint :)

Har också en kräkbebis, det är småspyor lite överallt och gärna enorma spyor över både bebis och mig vid precis fel tillfälle. Men är hittills skonad från spyor i håret i alla fall..
  • Irlais

Nu vet jag var sambon fick det där med kladdkakan ifrån... Var hos svärmor igår och då började hon prata om att nu kan man låta bebisen smaka lite mat om man doppar fingret i det och låter bebisen slicka i sig. Tur som höll sambon med mig när jag sa ifrån att det är bebisen för liten för! Sen sa hon också att det är bra för bebisar att skrika, det rensar lungorna... Kan ju lätt säga att svärmor inte är ett alternativ till barnvakt när det blir aktuellt! Kul det blir att ta den fighten...

• Irlais
    FiaFunderar skrev 2014-01-26 17:05:51 följande:
    Så säger mina svärföräldrar också! Att det är bra för bebisens lungor att de skriker!

De påminner oss om det varje gång vi ses. OCH att vi MÅSTE lägga bebisen i sin säng så fort hon somnar så hon inte vänjer sig att sova vid oss hela tiden... SUCK!!!

Jag röt i ordentligt en gång och sa att jag kommer ALDRIG låta nåt av mina barn ligga och skrika om jag har möjlighet att trösta dem... De verkar inte ha fattat!
    Jag sa också ifrån, mitt barn ska inte behöva skrika! Hur kan man som förälder säga så, fattar verkligen inte. Svårt det där med svärföräldrar alltså. Har ni låtit dem passa barnen i och med den attityden?

Nov13: ja visst är det så... Svärmor är ju väldigt pigg på att dela med sig av sin "kunskap" i och med att hon har många barn själv, men hennes råd är ju inte riktigt faktagranskade om man säger så. Tycker det är jobbigt för det är ju direkta osanningar hon kommer med ibland men hon menar inget illa.
  • Irlais

Min bebis (snart 11 veckor) har också börjat rulla från mage till rygg. De första gångerna såg det ut som att han tappade balansen men den senaste gången såg det väldigt medvetet ut. Han flyttade armarna och kämpade för att hamna på sidan, och från sidan till rygg. När jag lägger honom på mage nu försöker han flytta armarna så han ska rulla...

Han är väldigt stark i nacken och har kunnat hålla upp huvudet bra sen början typ, men blivit arg när han inte orkar längre ;) nu när han orkar hålla huvudet uppe längre stunder går det också bra att ligga på mage. Kan tänka mig att det blir roligare och roligare när han blir bättre på att rulla också :)

• Irlais

Har varit förkyld sen i torsdags, var helt väck i helgen och hade lite förhöjd temp. Nu feber och lite feberfrossa. Ena bröstet är lite ömt så hoppas det är mjölkstockning och inte influensa, mjölkstockningarna har jag lyckats amma bort på ett dygn...

Hoppas bara lillen mår bra och att amningen inte påverkas! Sambon får ta hand om bebisen (och mig) om det håller i sig i alla fall.

• Irlais

Hade "bara" mjölkstockning för det gick över efter den natten. Hade inte särskilt ont men över 39 graders feber... Tur att det försvann snabbt, orkade knappt lyfta bebisen från spjälsängen.

Idag vaccinerades han, än så länge är han inte påverkad mer än att han var lite ledsen och trött ett par timmar efteråt. Nu glad som vanligt, hoppas det håller i sig. 8320g och 65,4 cm och han är 3 månader (igår), fattar inte hur han kan vara så stor!

Han brukar bajsa minst en gång om dagen, ofta två.

• Irlais
    MissKaos skrev 2014-02-19 19:45:34 följande:

Fått förslag om dregellapp av x antal människor. Lär ju inte hjälpa..

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Din bebis verkar kräkas väldigt mycket mer än min, men för oss hjälper faktiskt dregellapp. Om man har tur lägger han kräket på den istället för över hela sig själv/mig. Men hjälper inte mot de riktigt stora, de hamnar ofelbart på mig eller hans pappa :)

Lillen har varit jätteledsen i några timmar nu. Otröstlig gråt varvat med sömn. Så hemskt, gör verkligen ont i hjärtat. Han verkar lite bättre nu dock...
  • Irlais
    MissKaos skrev 2014-02-20 21:30:51 följande:

..och odag i soffan..

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Ja kräk i soffan/på soffkuddar har vi här med... Och bröstmjölk som sprutat hejvilt när han släpper taget under amningen.

Här har kräkningarna minskat ordentligt sen första månaderna, hoppas det minskar snart för er också :)
  • Irlais

Någon la upp en bild i Amningshjälpens slutna grupp på Facebook angående rätten att amma offentligt. Hänvisar bl.a. till barnkonventionen... Är väl en tolkningsfråga men fy faaaan vad arg jag skulle bli om någon sa till mig.

Var tvungen att amma på bussen igår och var rädd att någon skulle säga nåt, men det gick bra...

Svar på tråden December bebis 2013