• Repan

December bebis 2013

Plopps80 skrev 2013-07-23 11:17:41 följande:
    Även om man föds med samma förutsättningar ska pojkar bli män och flickor kvinnor. Kvinnor och män skiljer sig från varandra. De har olika förutsättningar olika kroppar olika muskelmassa män domineras av testosteron och kvinnor av östrogen. Skulle aldrig neka min son att klä ut sig i klänning och måla naglarna men tror inte att även om han får pröva på sånt blir han en annorlunda man i vuxen ålder för det! Jag gillar olikheterna mellan könen. Jag dras till män av en anledning och det är för att de inte är kvinnor. Min dotter älskar att sminka sig och göra sig fin. Varför ska hon inte få göra det för att hon är flicka? Vuxna män sminkar sig knappast och står framför spegeln med plattången och fixar sig i timmar innan ett krogbesök. För mig är den delen roligast av allt. Jag tar en drink och fixar mig från topp till tå medan jag lyssnar på musik. Har en mamma so aldrig sminkar sig, knappt borstar håret. Har själv uppfostrats lite åt det feministiska hållet. Är väl därför jag är så emot det. Utseendet är enormt viktigt för mig och jag fattar inte varför det skulle vara fel.
    Ingen säger att ni inte får vara på ett visst sätt - vi pratar bara om att vi som inte håller med om att kvinnor och män ska vara på olika sätt, också vill få lov att vara som vi vill. 
    Din dotter passar ju tvärtom perfekt in i både normen och samhällsidealet, på vilket sätt "får" hon inte vara så? Tvärtom uppmuntrar ju hela samhällsidealet henne att vara precis så.

Det man kan se som är "fel" är att kvinnor i samhället har en sämre position - vi bedöms utifrån utseende, vilket vi föds med, istället för prestation, vilket är lättare att påverka. Man kan oftast bli bra på något. Vi har lägre löner, vi tar större ansvar för hemmet trots att vi jobbar 100 %, vi har lägre pension och sämre ekonomi rent allmänt. Vi utsätts för våld i mycket högre utsträckning än män och vi har färre valmöjligheter på arbetsmarknaden därför att fördomar om oss råder, t.ex. att vi ska vara hemma med barnen längre än männen.

Så, som sagt, vi som inte tycker som du köper inte att män är SI och kvinnor är SÅ och att det ska vara så, utan vi anser att det lika gärna kan vara så att män och kvinnor är precis likadana eller byter roller - att alla har möjligheten att vara allt, inte bara hälften av det som tillåts pga att man har ett kön.

Att vuxna män knappast sminkar sig i timmar beror ju på att han skulle anses vara både transa och bög om han gjorde det - inte på att det inte finns dom som kanske hade velat? Men det finns också många kvinnor som står och sminkar sig i timmar före de ska gå ut, inte för att de så gärna vill, utan för att de känner att de måste för att duga.

Vi tänker helt enkelt olika - du anser att kvinnor och män ska vara på ett visst sätt, andra anser inte det - det är helt omöjligt att argumentera för ett rätt eller fel enligt "naturen" för endera alternativet utan det handlar oftast om samhälleliga faktorer som kommer av det ena eller det andra - och det är oerhört invecklat att försöka debattera i text egentligen, det får nog ske i en annan tråd.

Men ingen, som sagt, tvingar dig eller din dotter att sluta sminka er, ingen säger att ni inte får, så du kan släppa det där med att ni inte "får" göra saker!
    Bebis BF 21 december 2013
  • Repan
    cupcakekiller skrev 2013-07-23 11:46:34 följande:
    VI SKA FÅ EN FLICKA! Magkännslan stämmde även denna gång. Rul gick bra och vi har fortfarande samma bf, 12/12 och hon var 23cm lång. Är i v.20 (19+4) idag. Nu kan jag äntligen slappna av lite! Laddar upp en bild senare när jag sitter vid datorn :)
    Grattis, vad skönt att allt såg bra ut! Härliga tider! Ser fram mot bild! :D
  • Repan
    MissKaos skrev 2013-07-23 20:03:05 följande:
    Bränt mig på magen. . Ett par timmar på strandrn. Insmord... hoppss det känns ok inatt! Stod väl i vsttnen med min badunge länge länge och solen reflekteras nogvi ytan. Jao rött är en fin färg. Hmm
    aaaj! stackare :(
  • Repan
    MissKaos skrev 2013-07-23 21:47:29 följande:
    Av nyfikenhet och okunnighet i samkönade äktenskap/förhållanden fården som inte är gravid adoptera barnet? Eller hur gör man? För mig känns det som om staten har haft en massa krångel för sig iaf tidigare? Så inte båda blev vårdnadshavare?
    Det beror på hur man blir gravid - om det görs i Sverige behöver den som inte föder inte adoptera - då skriver man på papper på familjerätten som vanliga sambopar. Äktenskapet behandlas därmed som ett "mindre" äktenskap - vi kan inte bara visa upp papper från kliniken utan behandlas som om vi inte vore gifta. Heteroparet antar man att de inte gjort insemination givetvis och därmed antas den gifta fadern vara just fader, även om de också skulle använt donerad sperma. Det är synd, det borde räcka med papper på inseminationens genomförande, och inte behöva sitta på familjerätten och svara på frågor om man legat med män senaste året. Som om det skulle vara större risk att homosexuella kvinnor är otrogna med män, än att heterosexuella kvinnor är det? ;) Nog troligare att heterotjejen ligger med män då ;)

Om det görs i danmark måste den som inte födde barnet närståendeadoptera tyvärr. Det räcker inte med intyg från kliniken.

• Repan
    IdaJ skrev 2013-07-23 22:44:58 följande:
    Vi har fått jättemånga negativa kommentarer om det namnet vi har pratat om att våran pojk ska ha. Förstår inte varför alla ska ha åsikter om något dom inte ens behöver bry sig om, och isåfall kan dom väl ändå hålla det för sig själva och inte såra oss genom att säga något elakt eller göra någon konstig min när vi berättar vad han ska heta.

Hur kommer ni att bädda vagnen i vinter? Jag funderar på att lägga ett fårskinn i botten av vagnen och ha overall och filt. Är det helt fel?? ( noll koll) ;)
    Vi kommer köra fleeceoverall och åkpåse :)
  • Repan
    IdaJ skrev 2013-07-23 23:11:37 följande:
    Han ska heta Ted :) Självklart kan man ju börja undra om det är ett väldigt annorlunda namn, men jag hade aldrig ifrågasatt det. Jag tror också att folk klagar mer än vad dom hade gjort om barnet hade varit fött.
    Jättefint namn, förstår inte alls varför någon skulle reagera på det!? Helt vanligt, fint namn som också är lite roligt att inte precis alla heter. Gulligt men låter även vuxet, fungerar på engelska... jättebra! :)

Vi har pratat om Theodor här så vi är kanske lite partiska ;) Blir ju Theo ofta men vi döper till hela långa namnet. 
  • Repan
    Elsapelsa11 skrev 2013-07-23 22:28:14 följande:
    Ja blir det donkey hoppas jag få sålt go'n innan så det finns lite startkapital. :) 
    Vilken Go har du? Vi funderar på om vi ska köpa en begagnad Go eller en ny 2013 med framhjulsfjädring - de verkar tyvärr inte säljas begagnat direkt än :)
  • Repan
    Annaa1988 skrev 2013-07-24 10:21:01 följande:
    Jag hade köpt en -13, eftersom du då kan byta till vinterdäck :)
    Ja jag har tänkt på det också, men så bor vi i Göteborg och det brukar inte direkt komma jättemycket snö ;) Men det är ju bra även för nästa vinter så att säga.

Eftersom vi vet att vi kommer försöka få barn nummer två inom några år efter ettan så känns det kanske också bra med en helt ny Go, som räcker även till det barnet utan att bli för sliten. Vad tror ni om det?

Men ingen är positiv till detta - alla säger köp begagnat och sen köp begagnat igen... jag tror dock inte att man tjänar speciellt mycket på detta, men vet inte... skönt också med garanti när man har en ny vagn... 
  • Repan
    Smulan91 skrev 2013-07-24 10:39:37 följande:
    Ska också köpa en ny go 13! Mitt första barn och vi vill ha minst två till så begagnat känns onödigt
    Ja det är ju lite så man tänker, klart en begagnad kan hålla men man har ju garanti på en ny i tre år om det är något fabrikationsfel och liknande :)
    MissKaos skrev 2013-07-24 11:01:18 följande:
    Vi köpte på blocket och den vagnen kommer tåla en unge till! Men har man råd och lust är nog ny barnvagn roligt.
    Ja man kanske ska ta sig råd? Vi köper säng och kläder och sånt begagnat, så det vore roligt med en ny grej...

• Repan
    MissKaos skrev 2013-07-24 10:56:37 följande:
    Tack för svaret. Vi fick med sitta och skriv på papprr då vi inte är gifta. Kändes skitkonstigt.
    Exakt HUR sperman donerades ska dom väl inte lägga sig i? Jösses heminseminering görs ju av folk.
    Märkligt att man ska behandlas som mer benägen att vara otrogen i en typ av relation än i en annan. Lite synd-jo jag blir både arg och ledsen över sådant.
    Tack för svaret. Har funderat på det där utifrån barnets rätt till båda sina föräldrar tex vid skiljsmässa eller dödsfall.
    Ja alltså egentligen borde ju i så fall alla få gå till familjerätten - gifta eller ogifta - det är ingen skillnad på otrohetsrisken. Varför skulle sambopar vara mer benägna till otrohet än gifta par? Det är skitlöjligt.

Att det är krångligare när det görs utomlands är säkerligen för att man inte vill uppmuntra det - man vill att det görs i Sverige enligt svenska lagar och regler - danmark tillåter t.ex. extremt många fler barn per donator än sverige. 
Svar på tråden December bebis 2013