• Repan

December bebis 2013

sarak skrev 2014-03-18 06:54:03 följande:

Låter jobbigt Repan. Vad är anledningen till att ni börjat natta honom i egen säng? Tror inte det är något konstigt som han gör, skulle jag lägga ner Rasmus ensam i sin säng skulle han bli galen smile1.gif

Rasmus har sista veckan sovit delvis i sin säng för första gången. Den har stått oanvänd i 3,5 månad. Han är kvällstrött just nu, somnar på min säng någon gång mellan 18-20 med amning. När jag går och lägger mig lyfter jag över honom till hans säng, då sover han tungt som tusan. Sover i sin säng till c:a 02, ammar. Ibland lyfter jag tillbaka honom efter det men oftast somnar jag så sover han i min säng. Klockan 04 är det morgon tycker Rasmus. Då vill jag slänga honom på tippen. Ibland kan han ligga och småslumra till 06, rör sig mycket och knorrar men ändå inte helt vaken. Ibland är han klarvaken. Vi brukar i varje fall försöka ligga kvar i sängen till 06.

Dels för våra ryggar o dels för att ibland får han inte sova med oss och då vill jag att han ska ha sovit i spjälsägen så att den inte är helt främmande, till exempel när någon av oss druckit alkohol. Och så är det bara att börja långsamt så att om tre månader kanske spjälisen ite är några konstigheter.

Det är inte dramatiskt så att han skriker, inte mer än när vi lägger honom i vår säng. Han kommer inte över sömntröskeln ibland o då skriker han. Annars är det ju sånatt av dessa 2 timmar kan 30 minuyer vara i min famn då jag sjunger för honom.

Skrattar lite åt rådet att försöka se bortom mig själv o förstå bebisen - hehe! Som om jag skulle glömt att testa det? ;) ibland blir man frustrerad ändå. Det mest frustrerande är ju att han är så så trött. Han går feån pigg till övertrött direkt liksom. Svårt o fånga bara trött-stadiet.

Jag har likt moruri inget dåligt samvete över vad jag tänker utan jag kan skratta åt det. Tippen, sopen, toan! ;)
  • Repan
    Cornelia 084 skrev 2014-03-18 21:15:43 följande:
    Maya sliter o drar i brösten vid amning så jag är alldeles öm i vårtorna :/ Det är hemskt att lägga henne vid bröstet nu :(
    samma här, och nu börjar jag förutom oförklarligt slit se att han är arg på att det inte kommer så snabbt som han vill ( som i flaskan), eftersom han blir lugn igen när jag byter bröst o det flödar snabbt.

Det är jätejobbigt, jag börjar tro att amningen inte kommer hålla helt heller eftersom igår ammade jag kl. 18, 19, 20... vid 20:30 åt han ändå 165ml ersättning....
    Bebis BF 20 december 2013
  • Repan
    MissKaos skrev 2014-03-19 08:56:09 följande:

Dom ska igenom det!

Ökar nog på din produktion. Då äter fom oftare. Hon vill ha mer! Ger du båda brösten varje gång? Gör det annars sp går täta ätsndrt förhoppningsvis över snabbare
    Repan skrev 2014-03-19 08:25:29 följande:samma här, och nu börjar jag förutom oförklarligt slit se att han är arg på att det inte kommer så snabbt som han vill ( som i flaskan), eftersom han blir lugn igen när jag byter bröst o det flödar snabbt.

Det är jätejobbigt, jag börjar tro att amningen inte kommer hålla helt heller eftersom igår ammade jag kl. 18, 19, 20... vid 20:30 åt han ändå 165ml ersättning....

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Jag ger alltid båda brösten om det var mig du menade :)
  • Repan
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-03-20 14:02:34 följande:

Vad har era barn för strl på kläder? Min tjej är 11 veckor å har 56/62 nu.

13v, 8kg o 66 lång. Har 68 ller 74 beroende på märke osv. Stor överkropp men kort i benen. Urtvättat i 74 sitter bra.
  • Repan

Här är nog lite tänder på G, mkt gnida händer o tugga på saker o dreggel. I övrigt lätt - om han har bajst på dagen sover han ca 10h i sträck, t.ex. 20-06. Om inte bajsar han ibland pånatteb men mer vanligt pruttig o vaknar till 1-2 ggr o vill få nappen instoppad o så kommer bajset vid 06 där. Halva veckorna sover vi helnätter. Är så tacksam för det att jag vill gråta ibland när jag tänker på nyföddperioden. Han sätter sig upp med sit-ups nu, ramlar igen, rullat, håller upp hela överkroppen o sitter lite på höften. Däremot ointresserad av att stå!

Dagarna rullar på :) fått en kul föräldragrupp!

Smakar på mat nu, följer oss som en tiggande hund med blicken när vi äter. Tycker allt är gott - grön ärtsoppa, tartex o smör, banan. I morgon blir det gröt första gången! Ammar 50 % ca.

Han är 15v nu o väger 9 kg. Vet inte längd men ca 68-70 tror jag. Mäter om nån vecka igen.

Det rullar på liksom!

• Repan

Beklagar sjukdom plopps.

Här är det som sist, rullar på. Amningen slut helt sedan 17,5 veckor. Han äter gröt o smakar på mat. Får stort leende varje gång nån mat är i munnen o han ääälskar allt o skedar. Matunge helt enkelt, men än är basföda ersättning.

Han sitter o balanserar då o då, är stor o stark. 9kg o 69 lång 4 mån. Är nu 18 v ungefär.

Jag tycker det blir både lättare o roligare ju äldre han blir.

Vi måste snart byta från babyskydd till bilbarnstol! Ja... Det är väl det. :)

• Repan
    sarak skrev 2014-05-05 14:04:46 följande:
    Stora killen! Här funderar vi på om det snart är dags att plocka bort inlägget i babyskyddet. Men så åkte vinteroverallen av och så var det inga problem att få plats trots inlägget... Så det får väl sitta en stund till.

Får man fråga varför du slutat amma? Funderar mest därför att jag själv känner att jag absolut inte vill sluta! Men jag hoppas att det kommer en dag då det ändå känns okej att tänka sig att sluta. Tycker det är så supermysigt. Kanske inte alltid dagtid, då kan han vara bökig, ointresserad, intresserad av annat... Men gillar natt och morgonamningarna. Låter kanske konstigt, men jag gillar verkligen att vakna av en bökande bebis, lägga honom till bröstet, beundra honom en stund och somna om. Så länge det sker max 2-3 ggr per natt, oftare blir såklart jobbigt.
    Dels har jag en jättestor bebis som vill ha jättemycket mat så när han vägde drygt 8 kg där så blev han inte längre mätt trots att jag ammade en gång i timmen. Kunde inte göra det dygnet runt så han var tvungen att få ersättning för o bli mätt.

Dels ville han inte amma ett tag så redan innan där så minskade mjölkproduktionen eftersom han vägrade suga längre stunder. Han bet, slet, skrek, drog o bankade på mig. Antagligen för att han inte blev mätt o var frustrerad.

Så det blev en cirkel där min produktion inte räckte o sen minskade (i början ammade jag varje gång före han fick ersättning, t.ex. Kl 18,19,20 o 20:30 åt han ändå 165 ml ersättning...) och jag kände att det inte var värt att kämpa längre. Det var mysigt när det fungerade men inte när han bråkade så. O att amma en gång i timmen dygnet runt går inte. Så nöjde mig med mätt o nöjd bebis o mamma som fick sova.

Han har sovit hela nätter länge. Sen han fick ersättnig sover han nu 10-11h i sträck. Nu känns det skönt att vi kan ta varannan natt här hemma (nu kommer tänderna o han vaknar av det ibland o vill ha napp/tröst eller vissa dagar vaknar han o vill ha napp när han är gasig).

Så det var vår amningshistoria :))
  • Repan

Jag ammade morgon/kväll ett tag men mjölken sinade ner till nästan inget i slutet (typ 20-30ml) o då valde jag att sluta helt. Fick kämpa även då - han ville fortfarande inte amma alls.

Jag var ledsen trots att jag inte älskar att amma precis (tycker det e jobbigt att vara den enda som kan mata, att inte få vara borta mer än 2h, och att ha någon PÅ mig hela tiden). Mest för att eftersom min fru kommer föda nästa barn o vi nog bara vill ha två så kanske jag aldrig kommer amma igen.

• Repan
    Irlais skrev 2014-05-18 06:57:42 följande:

Skulle behöva lite råd... Ett par dagar nu har min bebis ibland helt plötsligt börjat gallskrika under en tupplur, han skriker i sömnen helt hysteriskt.

Inatt har det varit så varannan timme ungefär, hysteriska skrik som bara gått över när jag håller honom upprätt i famnen och gått upp och gungat. Har kunnat lägga ner honom ibland men också suttit i sängen med honom i famnen en hel del under natten. Varför är min lilla älsklig så ledsen? :(

Så här har vår son hållit på i två veckor, nu är två tänder ute där nere :)
  • Repan

5 månader! 9870g och 71,5cm. Två tänder började dyka upp vid 4,5 mån o nu har de brutit igenom i nederkäken.

Jag var skärrad efter förlossningen först men nu känns den okej i efterhand. Sugklocka efter 30h. Stora bristningar. Min fru föder nästa lyckligtvis.

• Repan

Lilla T äter allt med stoooor aptit o ler stort för det mesta! Första skeden kan ge märkligt ansiktsuttryck ibland pga konsistensen men sen äter han m racerfart. Lagat kalops, lax med palsternacka o blomkålspuré, morot o palsternackspuré o potatis o dill. Samt gett burkmat.

06:30 ersättning

9-10 gröt m fruktpuré

12-13 ersättning

15-16 mat

19 ersättning

Om han inte somnar blir det 135 ml ersättning till vid 21. Oftast inte. Tänkte börja ge välling på kvällen.

Svar på tråden December bebis 2013