December bebis 2013
Plopps80 skrev 2013-07-23 11:17:41 följande:
Även om man föds med samma förutsättningar ska pojkar bli män och flickor kvinnor. Kvinnor och män skiljer sig från varandra. De har olika förutsättningar olika kroppar olika muskelmassa män domineras av testosteron och kvinnor av östrogen. Skulle aldrig neka min son att klä ut sig i klänning och måla naglarna men tror inte att även om han får pröva på sånt blir han en annorlunda man i vuxen ålder för det! Jag gillar olikheterna mellan könen. Jag dras till män av en anledning och det är för att de inte är kvinnor. Min dotter älskar att sminka sig och göra sig fin. Varför ska hon inte få göra det för att hon är flicka? Vuxna män sminkar sig knappast och står framför spegeln med plattången och fixar sig i timmar innan ett krogbesök. För mig är den delen roligast av allt. Jag tar en drink och fixar mig från topp till tå medan jag lyssnar på musik. Har en mamma so aldrig sminkar sig, knappt borstar håret. Har själv uppfostrats lite åt det feministiska hållet. Är väl därför jag är så emot det. Utseendet är enormt viktigt för mig och jag fattar inte varför det skulle vara fel.Din dotter passar ju tvärtom perfekt in i både normen och samhällsidealet, på vilket sätt "får" hon inte vara så? Tvärtom uppmuntrar ju hela samhällsidealet henne att vara precis så.
Det man kan se som är "fel" är att kvinnor i samhället har en sämre position - vi bedöms utifrån utseende, vilket vi föds med, istället för prestation, vilket är lättare att påverka. Man kan oftast bli bra på något. Vi har lägre löner, vi tar större ansvar för hemmet trots att vi jobbar 100 %, vi har lägre pension och sämre ekonomi rent allmänt. Vi utsätts för våld i mycket högre utsträckning än män och vi har färre valmöjligheter på arbetsmarknaden därför att fördomar om oss råder, t.ex. att vi ska vara hemma med barnen längre än männen.
Så, som sagt, vi som inte tycker som du köper inte att män är SI och kvinnor är SÅ och att det ska vara så, utan vi anser att det lika gärna kan vara så att män och kvinnor är precis likadana eller byter roller - att alla har möjligheten att vara allt, inte bara hälften av det som tillåts pga att man har ett kön.
Att vuxna män knappast sminkar sig i timmar beror ju på att han skulle anses vara både transa och bög om han gjorde det - inte på att det inte finns dom som kanske hade velat? Men det finns också många kvinnor som står och sminkar sig i timmar före de ska gå ut, inte för att de så gärna vill, utan för att de känner att de måste för att duga.
Vi tänker helt enkelt olika - du anser att kvinnor och män ska vara på ett visst sätt, andra anser inte det - det är helt omöjligt att argumentera för ett rätt eller fel enligt "naturen" för endera alternativet utan det handlar oftast om samhälleliga faktorer som kommer av det ena eller det andra - och det är oerhört invecklat att försöka debattera i text egentligen, det får nog ske i en annan tråd.
Men ingen, som sagt, tvingar dig eller din dotter att sluta sminka er, ingen säger att ni inte får, så du kan släppa det där med att ni inte "får" göra saker!