• Repan

December bebis 2013

Nov13 skrev 2013-08-12 16:35:10 följande:

Men foglossning har väl inget med en barnförsäkring att göra? Alltså försäkringen man tecknar när barnet är fött och påverkar därför inte hur vida barnet blir försäkrat för div. olika sjukdomar eller skador?

Tror heller inte man får det från en grav-försäkring då det ändå måste klassas som normalt att ha? Eventuellt kan man ju bli sjukskriven och får då ersättning från FK.

Nej jag menade gravidförsäkring givetvis - har läst om folk som fått ersättning för foglossning, men vet inga detaljer!
  • Repan
    mammatilltvå85 skrev 2013-08-12 19:00:20 följande:
    Vi tecknade vår då vi löper extremt hög risk att föda prematurt och spendera mycket tid på sjukhus och då "tjänar man igen" försäkringens pris ganska snabbt. Vi hade tyvärr "fel" bolag sist då yngsta sonen föddes, vi hade folksam och då vår son föddes med hjärtfel fick vi inget på försäkringen (felet syntes ej på RUL)  om vi hade haft trygghansa hade de betalat 50 000 kr för den typen av missbildning. Men jag tänker främst att OM nåt skulle gå fel under förlossningen, eller om man blir inlagd en tid så täcker det även inkomstbortfall till viss del då både mamman och barnet får ersättning om man också är inlagd. Känner att 1200 kr inte är så mycket, inte är oddsen att man blir inlagd länge är rätt stora för oss tyvärr. Man försäkrar ju allt annat, mobiler dator osv ofta utan att blinka, iaf gör många det, då tycker jag det känns rätt att försäkra bebisen även när den är  magen. Men jag förstår att har man en komplikationsfri graviditet så känns det konstigt att tro att saker ska gå fel, för faktiskt går det ju oftast bra. Men socialförsäkringen täcker verkligen ingenting om man blir inlagd på sjukhus. Och vi har inte fått något från fack/a-kassa eller liknande. Det kostade oss massor att ligga inlagda så länge 85 mil från hemstaden, enormt mycket merutgifter innebär sådana plötsliga händelser, och vi fick inte igen något någonstans. Därför tar vi det säkra före det osäkra denna gång. SÅ extremt mycket är inte 1200 (i det stora hela med vad allt det kostar att skaffa barn och allt som ska handlas osv), det ger mig lite lugn att ha den....
    Då förstår jag verkligen! Vilken otur att ni hade "fel" försäkring sist :( Min fru vill ha hansas barnförsäkring sedan, men vi kör en gratis gravidförsäkring.
    Vi har heller inga särskilda försäkringar för datorer, mobiler etc utan en bra hemförsäkring istället helt enkelt. Och bilen såklart. Och djuren. Men erfarenheten där är ju att premien ökar så fort minsta lilla grej händer, självrisken är väldigt dyr och mycket ingår inte... jag gillar inte försäkringsbolag!

För mig handlar det inte om att barnet inte är värd en försäkring utan om huruvida försäkringen är lönsam eller inte, därav skaffar vi sällan mobilförsäkring eller annat sånt heller, villkoren brukar vara så dåliga, man får för lite för pengarna. :) Men barnförsäkring kan jag nog tänka mig kan vara bra i någon variant, för t.ex. sjukdomar. Frun är i alla fall inne på det, men först ska vi se vad som möjligen täcks genom hennes arbete - ibland glömmer man att barn kan ingå i vissa försäkringar via facket osv :)

Jag antar att långa sjukhusvistelser inte ger rätt till sjukskrivning, men möjligen ledigt och vårdnadsbidrag osv, som ju inte är så mycket pengar nej. Inkomstbortfall är ju ofta det värsta rent ekonomiskt. vet inte vad barnförsäkringarna kostar men även de blir ju på många år rätt mycket pengar, så jag ska se om någon kan tänkas vara så pass bra att det täcker "det mesta" som kan hända! Har ni tänkt på någon eller har ni någon?

Bebis BF 20 december 2013
  • Repan
    Nov13 skrev 2013-08-12 20:08:23 följande:

För oss var en gravidförsäkring en självklarhet då hela mitt liv kantats av otur när det gäller sjukdomar, tänder, missbildning osv. Otur när det gäller min kropp helt enkelt. Min mor höll även på att föda första barnet i vecka 25 men det stoppades och det andra barnet föddes i vecka 23 och dog. Det kan ju vara ärftligt och en försäkring skulle då hjälpa oss framförallt när det kommer till inkomstbortfallet. Såklart inte allt men det skulle göra så att min man åtminstone kan vara med oss på sjukhuset hyffsat mycket.

Ersättningen om någon dör är strunt samma men skulle såklart bidra till kostnaden för en begravning. Man får ju även ersättning för eventuell invaliditet vilket skulle göra att vi kan rusta vårt hem tex utan att behöva ta av privata pengar.

Vi har försäkring på mobil (tacka för det, den gick sönder efter en vecka och jag betalade 600 i självrisk och fick en helt ny och slapp därför köpa en ny för 5-6000), hem, djur osv. Har även drabbats av stor vattenskada tex och har genom våra år tillsammans inte betalat i närheten av summan för all ersättning i premier till bolagen. Vi har även bra livförsäkringar osv, både via privat bolag och jobb och fack. Allt för att försäkra sig om att den andra skulle klara sig bra och länge utan att behöva ändra på livsstilen ifall någon av oss dör. Vi ser till att hålla oss och våra saker försäkrade så vi vet att vi får hjälp om något sker vilket i vårt fall visat sig vara gynnsamt.

Vi har mobiler o datorer försäkrade via hemförsäkringen! :) 1200 i självrisk men såvida man inte har sönder mobilen minst 3 ggr per år är det ju lugnt, plus att man ändå måste ha hemförsäkringen! Med försäkring på dator x 2 o mobiler blir premien lika mkt som hemförsäkringen också, som man ju ändå måste ha. Men försäkringar måste ju alltid skräddarsys till varje familj - jag känner en kvinna som haft sönder sin mobil 4ggr redan i år och det är bara augusti..! :D

Invaliditet - hemrustning osv betalar väl ändå kommunen? Vi bor på 3e vån utan hiss och skulle behöva flytta om någon av oss fick skador på det viset! (Hyresrätt också) det är sjukhusvistelse och begravning vi skulle få täcka själva. Livförsäkring ska vi teckna nu på frun när hon börjar jobba och sen när jag är klar med plugget även på mig såklart. :) för oss i vår sits är det vettigare att spara pengar för bostadsinköp så småningom. Vi har dock buffert så lite inkomstbortfall klarar vi, men skulle ju ändra livsstil och standard tillbaka till student-stil ett tag efter :)
  • Repan

äppeldressen är sagolik!
    Har kollat på bärsjalar och mei tais på nätet nu i en timme, medan jag brottats mot halsbrännan. Vill inte köpa tre olika så funderar på trikåsjal och mei tai = täcker typ hela barnets bärtid och är samtidigt mjukare och mysigare och enklare i början än vävd sjal. Så kan man köpa en sån sen om man känner att man vill ha sjal att kompletera mei taien med även om jag inte direkt ser varför det skulle behövas. (Men jag har ju inga barn så jag vet inte). Alternativt en mjukare vävd långsjal. Mei taien vill jag nog ha pga så enkel att knyta!

Halsbrännan tar kol på mig. Dricker samarin och äter fil, blir lite bättre men inte helt bra. Äter för stora portioner (dvs normala) men är ju hungrig ju... suck. 

• Repan
    IdaJ skrev 2013-08-12 22:11:55 följande:
    Testa losec omeprazol! Jag hade ett helvete med halsbrännan innan och inget funkade. Men sen jag började med dessa så har jag inte känt av något alls :) Hoppas att det går över på dig. Det är hemskt att ha halsbränna.
    Ska göra det om det inte ger sig om några dagar nu alltså, men samarin hjälper rätt bra ändå :)

• Repan

Gud min svärmor är världens tråkigaste.

Man skickar bilder på de kläder vi har, samma bilder som ni sett här - det är inte mycket, från 50-62+ har vi plagg som får plats i en liten pappkasse - 6 bodys totalt liksom, varav ett par braller, en sparkdräkt, en kofta, dregglis, tossor etc. är presenter som vi redan fått av andra. Allt annat utom två bodys och fleeceoverallen har vi köpt begagnat för 5 kr styck (bodys) och byxor och annat 30-55 kronor ungefär.

Och hon reagerar med STOP STOP STOP SLUTA HANDLA. För vi kommer få så mycket ändå och speciellt i just de storlekarna och sluta sluta sluta köpa saker.
    Alltså man ba... men jag kanske vill köpa ett par tre plagg till vårt barn själv också? Dessutom några extra när de kostar fem kronor?? Vi har långt ifrån allt vi behöver från storlek 62 och uppåt - vi har dessutom inte egen tvättmaskin så vi behöver kanske typ en byxa till i 56 för att i alla fall ha två.

Samma med när vi pratade om att välja barnvagn och beställa den snart då (innan v. 27 eller nåt) så säger hon att man ska vänta för bebisen kanske dör.

Alltså jag orkar inte med folk. Det är så sjukt tråkigt att dela med sig och försöka inkludera människor som inte kan tänka annat än negativa tankar.
    Det är ju verkligen inte som att vi har 14 uppsättningar outfits till den nyfödda. 

• Repan
    Plopps80 skrev 2013-08-13 11:10:25 följande:

Tack för dina ord! Tycker själv magen ser väldigt underlig ut den är så högr upp och med alla dessa jäkla kommentarer varje dag överallt blir jag less. Fattar inte heller att folk tar sig sånna friheter att kommentera gravidas kroppar. Såfort grannen ser mig säger hon "hej tjockis" vet att det inte är elakt menat men det sänker en faktiskt.
    Alla kallar mig tjock också, det är så otroligt oförskämt att öht varenda gång man ses kommentera kroppen på någon annan. Suck. Var nöjd med din gravidmage, fin och välmående!
    Nov13 skrev 2013-08-13 11:35:21 följande:
    Repan: såna där människor finns överallt. Din svärmor skulle bli mörkrädd om hon såg det vi redan köpt. Och vagnen har stått hemma sen vecka 20 typ. Ja barnet kan dö men ska man inte kunna få njuta för det? Sen kanske inte er smak faller överens med andras så det kan vara skönt att få köpa lite eget. Det är ju knappast hennes problem eller hennes pengar.
    Vi började köpa dagen efter vi plussat då det var i april och det då reades ut vinteroveraller. Sen dess har vi köpte lite då och då för att sprida ut kostnaderna och för att just kunna hitta lite till extra bra pris då och då.

Köp på!! :)
    Tack alla för stödet i det här, jag vet ju att ni har rätt men ibland flippar jag över på tanten. Hon säger liksom hela tiden att vårt barn kanske ska dö. Klart det finns en risk att bebisen dör men den är väldigt liten. Det finns också en risk att den dör i plötslig spädbarnsdöd - ska vi inte köpa något förrän den riskperioden är över eller??
    Fattar hon inte hur ont det gör när någon hela tiden förutspår ens barns död? Jag VET att det kan hända och barnvagn har försäkring just mot detta, man får lämna tillbaka. Kläder för 500 spänn spelar ingen som helst roll i sammanhanget och herregud vi skulle ju försöka igen. Jag behöver liksom ingen som hela tiden knackar mig på axeln och säger med någon slags domedagsprofetia att barnet kanske ska dö.

Tillslut undrar jag om hon vill att ungen ska dö som hon tjatar.

• Repan
    Felinne skrev 2013-08-13 15:08:24 följande:
    Hej på er. Jag ska gå och klippa mig och funderar på att även färga håret eftersom det nu efter sommaren har antagit en fläckig gul/brun/vit(!) "nyans" men är lite orolig över att färga håret under graviditeten. Är det någon som har sett en vetenskaplig rapport som kommit fram till om det är skadligt för barnet eller inte?
    ja kanske om du är frisör och färgar hår dagligen.

I övrigt så nej. :) 
  • Repan
    MissKaos skrev 2013-08-13 08:42:21 följande:
    Det är svårare att få barnet att sitta riktigt bra i mt än i sjal. Jag har de tre vsrisnter du funderar på. Ta med respektive och kom och testa! Ni bodde med i gbg va?Dyrt att köpa bra att veta vaf man vill ha.Nan kan pröva med docka.. köp bara tricot till start annars tar ett tag innan mt är aktuellt. Kortsjal är oxå väldigt bra. Har använts endel.
    Ska ta till mig detta!
    Skriver till dig om vi har behov av o komma o testa! Ska träffa bebis+vän i veckan och fråga om vävd långsjal, testa knyta. Vi bor också i gbg ja :)  Bra tips - köper trikå till en början så har vi ju det som behövs ett antal månader. :)
Svar på tråden December bebis 2013