December bebis 2013
Oroa oss! Det är nog inte fel att ha en fot i verkligheten och iaf vara beredd innan bebisarna kommer!
Vi har försökt ge storebror lite "fördelar" redan nu. Tx egen dator... -lyx- men vi hade en gammal ståendes som är min mans fd arbetsdator. Nu har sonen den på sitt rum!! Och så har han fått Kalle Kunskap spel till den. Med förklaringen att han är STOR nu och blir STOREBROR och då kan man få ha egen dator.. Vi väntade även med framåtvänd bilstol tills nu för att han skulle få en tydlig markör mot lillebror att han är den som är stor.. Vet inte omd et är bra eller dåligt men man försöker ju hitta på det man kan..
Jag blir inte direkt oroad av att läsa om syskontrubbel såhär första tiden, men börjar vakna upp och inse att det kanske inte kommer vara en sockersöt dröm när bebisen kommer. Dottern har hela graviditeten varit väldigt glad och positiv till bebisen i magen, kramar och pussar den, prata rom att vi ska köpa nappar, blöjor osv, och att den ska sova i hennes säng när den kommer ut.
....
Men jag försöker ställa in mig på att det blir avundsjuka, rivalitet och svartsjukereaktioner ändå första tiden och ska göra mitt yttersta för att ägna mig så mycket jag kan åt henne så starten blir bra så att säga. Är bara orolig att det ska vara eländesväder så man knappt orkar ta sig till parken, eller att man har så ont som efter förra gången då man knappt kunde gå på en vecka efter förlossningen...
Min chef som har barn med 20 månader emellan tipsade mig om att göra massor av roliga saker med det äldre barnet direkt man kommer hem från BB typ, för att bara skapa positiva upplevelser och försöka stävja att svartsjukan uppstår. Vet inte om det funkar så rellt, men enligt henne har det aldrig funnits någon rivalitet mellan hennes söner så hon verkade ju ha ett bra koncept där..