Inlägg från: Parksandrec |Visa alla inlägg
  • Parksandrec

December bebis 2013

Cornelia:

Låter inget vidare med smärta som håller i sig så. Ring djukvårdsupplysningen.

Visst kan det vara något ofarligt, typ en nerv i kläm, men bäst att låta någon professionell avgöra det.

Lycka till

• Parksandrec
    MissKaos skrev 2013-05-16 15:06:54 följande:
    Fått tid för rul 12/6. Känns ju jättesnart!
    Oj!

min BM (som jag just bytt ifrån faktiskt) gav mig en tid 18 juli. jag bad om att snälla få en tid 1 - 5 juli pga planerad resa  men hon var benhård. menade att det absolut inte gick att göra RUL före den 13e juli för mig.
    Här står det nåt jätteklokt folk kan inspireras av.
  • Parksandrec
    mammatilltvå85 skrev 2013-05-23 09:33:14 följande:

Nu har jag gjort KUB:UL fast utan att göra KUBtestet. Men hon sa att nackspalten var normal...
    En SÅÅÅÅÅ söt liten bebis som sprattlade runt därinne...på slutet, först sov den...hihi. Vi tyckte verkligen att vi såg en snopp flera ggr. Den första Juli i v.17+6 har vi RUL då vet vi säkert;=)
    Åh vad underbart det är att göra UL och få se den lille därinne...
    Blev flyttat en dag från 1 december till 2 december...
    Åh vilken fin bild! Gulligt med de fem fingrarna :) Jag gjorde också KUB:UL utan KUB. bebisen var inte på fotohumör så vår bild är rätt sddig. men det var otroligt.
  • Parksandrec
    MissKaos skrev 2013-05-28 09:54:46 följande:
    Kub ua! Sprattelbebis har allt den ska. Flyttad ett par dagar till6/12
    Grattis! {#emotions_dlg.flower}

Blir så glad av allas fina historier och UL bilder :D

Min egen här hemma på kylen är rätt suddig, men det går bra att glädjas åt andras skarpa baby-profiler också.

Nästa mål, RUL 18 juli.
  • Parksandrec

Jag äter folsyra och järn. Men i ärlighetens namn tycker jag det är svårt med järnet eftersom det inte tas upp så bra om det intas med mejeriprodukter eller grönsaker.

Nån tipsade om att ta tabletterna när man är uppe och kissar på natten, men jag brukar glömma då.

Har även ökat intaget av frukt, har fruktstund numera. Kivi & päron är ju bra för magen numera, ehe Skäms

• Parksandrec

Alltså de här FK reglerna var dagens dåligaste nyheter för mej. Herregud. Räknas inte beloppet upp av det jag jobbar? Jag kommer ha luckor i min tid pga fel med csn, och trodde kag kunde ta igen det något med heltidsarbetet i höst. Men det blir lägsta ändå? Oj oj.

• Parksandrec
    Repan skrev 2013-07-01 13:31:01 följande:
    Ni som tar reda på kön- får jag fråga vad det är man vill veta?

Någon frågade oss nämligen och sa att hen ville veta själv för att veta mer om vilken person som är där inne... och jag förstår ju på ett vis men på ett annat så är det ju konstigt att könet skulle säga någonting överhuvudtaget om VEM som är där inne. Snarare VAD då bara.

För min del är det nog lockande att veta enbart pga att kunna prata om bebisen vid namn, och även om vi utan problem sätter rött och rosa på en pojke och blått och svart på en flicka så har vi inte könsneutrala namn och det är ju inte heller speciellt många namn som är det- Så det skulle göra personen lite verkligare eftersom den heter något.

Däremot vill jag inte veta mer tror jag, eftersom omgivningen har så vansinnigt starka förväntningar på en pojke respektive flicka. De är helt inne på rosa och volanger om det blir en flicka och ÅÅÅH SÅ SÖTT och skiter i att vi inte gillar sånt alls - respektive att om det blir en pojke ska han minsann läras det och det och det (men inte en flicka då?) osv. Allt detta gör mig lite illamående... så då vill jag helst skjuta bort deras bestämdhet om vem deras barnbarn och syskonbarn osv blir så länge som möjligt.
    Jag är lätt en sån som skickar sms om att barnet kommit och inte skriver vilket kön det har ;) 
    hehehe. känner igen mig. jag kommer lätt också vara en sån som inte säger könet efter fördsel och jag vet så väl att syrra, mamma och vuxna systerdottern kommer bli vansinniga på mej.

hade förresten första "jag äger inte längre min egen kropp erfarenheten" då svärmor var här. kände riktig panikångest för jag vill ju inte vara otrevlig, och det är jättesvårt att säga ifrån på ett sätt som det lyssnas på men som inte blir "wraaaah låt mig varaaaaa" jag veeeet ju att svärmor vill väl och är så glad så glad. men suck. Det är otroligt tufft för mig.

Av allt som var jobbig med besöket var det värsta att svärmor (säkert helt omedvetet) stänger ute min sambo och skapar en egen tvåsamhet med bara mig där vi tydligen ska bonda kring det här med en baby, jag gjorde vad jag kunde för att hålla mig nära sambon men det går ju bara till en viss gräns. Detta stör mig så otroligt mycket faktiskt, ok jag bär ett barn, men det är jag och hennes son som tillsammans ska ha barn, kan vi inte snälla tala om det tillsammans då? Måste hon vilja prata en massa intimt och nära när jag är själv med henne och känner mig helt pressad och ensam, det är liksom inte alls min grej.  Är det nån här som känner igen sig, nån som har tips?
  • Parksandrec
    Plopps80 skrev 2013-07-01 14:14:42 följande:

Jag gillar olikheterna mellan könen och anser inte att tjejer och killar är exakt lika. Jag gillar att klä min flicka i rosa klänningar och jag skulle inte klä min bebispojke i rosa kläder och undanhålla könet. Varför? Tycker det är rena hysterin numera. För mig är det obegripligt att inte tala om könet på barnet för släkten. Varför förvägra människor att veta könet? Vi är födda i olika kön och har olika kroppar, hormoner osv. Jag anser att det är skilnad mellan könen. Vill man klä sina barn könsneutralt får man göra det. Jag tänker klä min son i "pojkfärger" och blir det flicka har jag alla kläder färdiga. Jag gillar gulliga rosa kläder på flickor.
    jag förstår verkligen att man kan vilja ha pojk och flick mode och vilja berätta för alla och förbereda sig på vilken sort det blir. Tänkte bara kommentera eftersom jag skrev att jag inte skulle säga könet.

Vilket kön barnet har kommer fram förr eller senare, förmodligen förr, då barnet fått ett namn. personligen vill jag bara ge en liten tankeställare till min närmsta familj. jag vill absolut inte ha nån hysteri - åt nått håll- utan önskar mig mest att jag som förälder åtminstone fick sätta agendan själv, sen är det ju en liten person som kommer, snart nog får vi veta vad det är för en om det ska va spets och tyll,  bilar eller drakar eller maskar eller what not.

Genus för mig handlar om att ge möjligheter och se personer, inte kön, först. men bilden är olika, och för nån annan är genus nåt helt annat. jag vet att bland oss som väntar smått i tråden finns alla möjliga tankar om detta, och låt det vara så! Det kan vara nog så intressant att bara få veta hur nån annan resonerar och det betyder itne heller att det är ett ifrågasättande, iallafall tänker inte jag så.

• Parksandrec
    Repan skrev 2013-07-01 14:11:53 följande:
    Ja folk blir ju väldigt provocerade av att man inte gör som man alltid gjort i alla tider känns det som... vilket jag har lite svårt för - jag blir inte provocerad av att någon skriver könet på barnet som fötts liksom, men det är helt okej att bli rosenrasande på den som inte gör det? Knäppt.

Jag vet inte riktigt vad du ska göra med svärmor, försöka väva in i samtalet det som du säger här. "VI får ju barn och det är en stor sak för oss och en fantastisk sak att dela så nära med en annan människa" eller liknande... hint hint liksom! Men samtidigt förstå svärmor som fömodligen bara försöker skapa en egen relation till dig. Det är ju inte fel, men hon baserar den på något som du kanske inte är bekväm att basera den på - nämligen lite att din sambo ska stå utanför hela vänta-barn-grejen. Och det gör han ju inte.

Tack för bra svar Repan.

Får försöka jobba med mig själv tror jag för det här kommer bli ett helvete att få rätsida på för mig.
Svar på tråden December bebis 2013