Inlägg från: Parksandrec |Visa alla inlägg
  • Parksandrec

December bebis 2013

Annaa1988 skrev 2013-07-29 17:46:37 följande:
    Våndas lite inför flytt i helgen, hoppas att vädergudrna ger oss svalt väder, annars lär jag väl avlida!
    Är dock glad att flytten sker nu och inte i oktober typ.. 
    Ehhh. Känner exakt samma. Min flytt är tyvärr i oktober :P jag hoppas på massor av sympatier i form av hjälp från folk.
    Här står det nåt jätteklokt folk kan inspireras av.
  • Parksandrec
    Repan skrev 2013-08-05 11:16:36 följande:
    Sjal eller mei tai tänker vi köra på :) snyggare o ergonomiskt! :) mei tai verkar vara det bästa av båda världar.

Kollade upp mei tai nu när du skrev om det och det lutar åt ett köp. har du tips på var jag kan beställa ifrån? Hittade några olika på nätet, men tips är ju alltid bra :)

Fick idag min första kommentar från en "främling" när städerskan på¨jobbet gratulerade till magen. Kändes skojigt. jag brukar inte gå omkring i tighta linnen på jobbet, men det är så sjukt varmt här att jag fick ta av skjortan jag hade över :)

Jag har även letat efter profylaxkurser i gbg eller helst lite norr om gbg. verkar vara en djungel. hade hoppats på att få info av BM, får fråga om det när jag ska dit den 21e

ps. dör i värmen. svetts på ställen jag verkligen inte brukar svettas så mycket på... :P
  • Parksandrec
    Tuttiluttan skrev 2013-08-12 20:20:29 följande:
    Va e detta för grupp? Har jag missat?!? Lägger vi december mammor upp saker där vi köpt?!? Eller.. Känner mig dum som eventuellt tagit massa plats här om de e annan tråd vi lägger upp sånt.. :-/
    ingen fara! inte lätt att hålla reda på allt, och i en öppen tråd tillkommer ju nya helatiden, och det är ju bara skoj. Längst upp i denna tråd finns ett par länkar. en går till en grupp med massor av undertrådar. I början skrevs det flitigt i flera, men samtalet har hamnat mest här nuförtiden :D

kolla här för mer info:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458
  • Parksandrec

Jeez vad jag känner mig efter med mitt svar om bildtråd. menmen.

• Parksandrec

Misskaos, asså dunskläderna... oj oj. Så fina!  Är de köptai Linnéaffären? MVH väldigt sugen

• Parksandrec

Fint inlägg Repan! Blev liksom glad och det kändes nyanserat. Inte alla som liksom klarar eller får plats i kännandet här. Så himla bra att du tog dig tid att förklara.

• Parksandrec

Jag håller på team lussekatter. Glad Håller dem frysta och käkar dem nyvärmda. Älskart.

• Parksandrec

Usch så ledsen och arg jag blir av att läsa sånt här som cupcake & Emme fått utstå. Viktigt att kommentera på det som hänt. Så som andra tipsat, låt sambon hjälpa till och ringa och säga till och maila dem också om det hela.

BM kanske inte ens bemödat sig med att läsa journalen och hade kanske ingen koll alls på historiken. Det är onödigt oavsett, och det säger ju också en del om att ha ett yrke där man möter människor i ett känsligt skede och därför ALLTID behöver vara noggrann och hänsynsfull!

• Parksandrec
    moruri skrev 2013-08-27 13:47:14 följande:
    Jag har aldrig innan haft svamp i underlivet men denna graviditet känns mitt underliv helt skört :( fått flera svampinfektioner usch och blä! What to do? Jag är van att duscha flera gånger per dag men har förstått det som att det inte är bra om man har infektion.. Buhuuu
    hej. jag råkar vara en av 20% som får svampinfektioner ofta.

att tvätta kan göra det värre ja tyvärr. vatten torkar ut irriterar slemhinnorna. Det finns som med så mkt annat två synsätt. de som tror på att kleta yoghurt i snippan och de som inte tror på det. Det gör inte ont att prova. Ska motverka bakteriefloran.

Nåt tråkigt som kan funka är att hämma bakteriefloran innifrån. det gör man genom strikt kost så lågt sockerinnehåll som möjligt. men även att skippa godis, sylt, marmelad etc hjälper. inget som lindrar på direkten dock

Du kan stilla de värsta symtomen med en fuktig kall handduk mot området, men för att det ska hjälpa ska det ju va riktigt illa.

Antar att du frågat om  receptbelagda medel som finns, om det inte är skadligt så kan det vara värt att få recept på. ca 120 spänn för en tablett...

undvik tighta kläder! vädra dig :D
    lycka till
  • Parksandrec
    Plopps80 skrev 2013-08-29 12:12:09 följande:
    Har halsbrännan from hell!!! Har glömt mina tabletter hemma. Ska äta kycklingpaj med lite sting i till lunch kommer väl svimma av smärta.

Hur sover ni tjejer? Jag är i det närmsta sömnlös numera.

Somnar gott på kvällen, stentrött men vaknar alltid vi 02 och måste upp och kissa.
    Då vaknar lillen i magen och börjar dansa stepdans på min urinblåsa och är överallt i magen.
    Blir ju klarvaken av att gå upp också. Kan ligga och vrida mig i timmar sen, kan inte ligga på mage av naturliga orsaker, ligger jag på rygg snarkar jag som en skogshuggare och har svårt att andas. Sidan är det enda som går men jag måste ju vända mig hela tiden då det börjar värka i höfterna efter en liten stund. Vid 04:30 kanske jag somnar men ofta kommer dottern in vid den tiden, smäller upp dörren och ligger sedan och vrider sig eftersom hon inte kan somna om. Hon har alltid varit morgonpigg. Så jag går runt som en zombie på jobbet, helt sömnlös. Lika bra att vänja sig för sen kommer sömnbristen som ett brev på posten när lillen föds Baby
    Yep. samma här, fast med den skillnaden att jag ju inte har en liten som komemr in på morgonkvisten. Så jag har det lite bättre än dej din stackare. men i övrigt så är det ont i ryggen som försvårar sömnen. Och upp å springa på toa.
  • Parksandrec

jag och sambon jämförde våra egna papper från förlossning och vägningarna som följde. vi  är båda sent sjuttiontal och tappade båda 200 gram dagarna efter födseln.

Kul att föräldrarna sparat tycker jag!

vart mindre nöjd med att jag vägde närmare 3800, men men. sambon var en liten en på 3200
    I mina papper fanns märkliga noteringar om amning, en kolumn för moder en för annan. på annan var det inskrivet olika 30ml 20ml etc. WEIRD de måste väl mena ersättning då? inte att nån annan kvinna fanns till hands för att ge bröstmjölk?

• Parksandrec
    MissKaos skrev 2013-08-30 11:48:41 följande:
    Pump fanns väl då med? Förr vägde man ofta barnet före och efter amning..m
    10% går barn i regel ner..
    Jag vägde 2500. Hade kolik och magproblem i början. Du var ju fullt normalstor?
    Jo, såklart fanns det pump. Jag reagerade på kolumnernas utformning med  amning från moder/från annan men det kan ju vara en formulering bara. ersättning fanns väl 1978 också :)

Sen innan jag var gravid har jag tänkt mycket på storlek på barnet vid födsel, och trott att stor = jobbig födsel.

men ju mer jag läser desto mer framgår det ju att storleken på barnet är bara en grej och inte alls något som behöver skapa problem 8ok sex kilo kanske garaterat skapar problem, men det sker väl knappt?) .
  • Parksandrec

Hallå ni som vet...

jag undrar om nån har ett bra svar på om man kan ta ut hälften havandeskapspenning och hälften av den där ledigheten man har rätt till 60 dagar före? Om jag fattat det rätt så går den att ta som obetald ledighet och påverkar då inte föräldradagarna?!

• Parksandrec
    MissKaos skrev 2013-08-30 20:19:48 följande:
    Är du beviljad hp? Det andra? Fp? Varför ta fp om du fått hp?
    jag har inte sökt Hp men min chef föreslog att jag skulle söka, av samtalet, som var över kaffet med en massa andra, fattade jag det lite som att de tänker sig att jag är kvar deltid.

jag hade gärna varit det men kan inte pga den här förbannade flytten.Det är därför jag sedan innan tänkt ta obetald Fp... jag ska ha möte med chefen på tisdag om bland annat det här.

En djungel, jag säger då det.
  • Parksandrec
    MissKaos skrev 2013-08-30 20:19:48 följande:
    Är du beviljad hp? Det andra? Fp? Varför ta fp om du fått hp?
    För att förtydliga, jag kollade snabbt genom blanketten och tror inte jag blir beviljad hel Hp. Det skulle finnas en del annat, gravidvänligt, jag kan göra på deltid.
  • Parksandrec
    Repan skrev 2013-10-26 08:02:40 följande:
    Oj då! :( Är det nåt med amningen ni  inte är överens om?

Angående förlossning:
    Jag kan inte trösta mig med att för 200 år sen och så där, för då dog ju faktiskt också rätt jäkla många i samband med förlossning eller i sviterna efter... Men just smärtan klarade de väl iofs av, dock inte allt annat.

Jag tänker snarare på kvinnor idag, de klarar ju av det! Och om man inte gör det, så klarar sjukvårdspersonalen av det! Min mamma svimmade av när hon födde mig t.ex. Ut kom jag i vilket fall, de löser ju det åt en så att säga. Och bedövning finns att tillgå om smärtan blir för stor...
    Jag har väl helt enkelt stor tilltro till att om jag checkar ut så dör varken jag eller barnet utan sjukvården tar ju hand om oss båda två. :)

Jag tror att kontrollbehovet vi har som människor inte riktigt passar in med en sån här sak som förlossning. Värkarna kommer vare sig du är beredd eller inte mentalt osv, så att släppa på kontrollen tror jag är en bra sak. "Åka med" och hantera det du kan hantera - dvs. andning och inställning.

Men jag håller ju redan på att säga "duktig bebis, ner!" varje gång det ilar och tilltar i tryck nedåt och är så van att ha så ont konstant att jag börjat säga "åh vad skönt med sammandragning nu" och andas igenom den ;) Tror man kanske får... lura sig själv liksom.

Ut ska den ju!
    Jag fokuserar på min målbild - bebisen i sin ugglepyjamas som ska läggas på sin mammas bröst (inte mitt alltså) av mig, jag går o duschar, äter, kommer tillbaka. Vi är en familj.
    Kanske låter helknäppt, men jag försöker se förlossningen inte som själva målet utan som transportsträckan till målet liksom, att lägga bebisen på hennes bröst.
    jag har inte skrivit på evigheter, och knappt läst heller. Började ta igen läsning av mååååånga sidor för nån vecka sen. jag har haft att göra på annat håll. men så läste jag det här och blev rörd till tårar. Kände attjag ville kommentera.

mest för att min målbild är att ge babyn till mn sambo, som en skatt, här är hen liksom. Du får vara med nu, nu är hen inte inuti mej längre utan bådas.

åh det är så himla mycket in målbild, insåg det kanske först nu när jag läste repans inlägg.

Svar på tråden December bebis 2013