• Crissie

December bebis 2013

Hoppas ni alla mår bra. Har en fråga om magont som gör mig orolig. Är i v 15+4 och har sedan inatt haft något som enklast beskrivs som mensvärk. Igår avslutade jag en antibiotikakur mot urinvägsinfektion och är lite orolig att det inte hjälp så det är uvi som är orsaken. Känner bebisens rörelser regelbundet men är ändå orolig. Någon mer som har såhär?

• Crissie

Är det någon i tråden som har erfarenhet av "föreliggande moderkaka"? Har precis fått reda på att jag har det och tankarna bara snurrar, försöker sätta mig in i vad det innebär utan att jaga upp mig för mycket. Är i vecka 17 nu.

• Crissie
    Plopps80 skrev 2013-06-27 07:27:33 följande:

Hade det förra gravven. Fick veta att om inte moderkakan flyttade sig blev det snitt. Gjorde en extra koll i v 34 och då satt den högt upp och jag födde vaginalt.

Tack för svar! Ska också få kolla i v.34. Hoppas den flyttar sig här också.
  • Crissie

Har varit föräldraledig några veckor nu och hade planerat så mycket som jag skulle göra, städa varje liten vrå,fylla frysen, träffa vänner man inte hinner träffa annars osv. Men har knappt fått något sånt gjort. Och med 13 dgr kvar till BF är det nog bäst att försöka vila och ladda upp så mkt som möjligt istället för att stressa med städning och annat. Någon som känner igen sig?

• Crissie
    Nov13 skrev 2013-11-29 09:59:53 följande:
    Jag klarade det!!!!
    Igår 20.01 föddes vår Alvar, 4050g och 52cm efter en förlossning på 7,5h från att dom tog vattnet.

Trodde jag aldrig då snitt vad det enda alternativet från start.
    Grattis! Vilket fint namn!
  • Crissie

Nu vill jag träffa min bebis, fy vad segt det känns fast det egentligen inte är länge kvar! Har fått för mig att jag kommer att gå över minst 14 dgr av ngn anledning. Men tycker att det är tur att det är den här tiden på året som man är höggravid för det finns ju en hel del att förströ sig med innan jul. Julmarknader och julpyssel är mysigt!

• Crissie

Nu är min lilla Klara här! Hon höll tiden och föddes 3,5 timmar efter BF dagen. Snopet eftersom jag räknat med att gå över minst 14 dgr! Underbart att vara hemma och lära känna sin lilla goding!

• Crissie
    MissKaos skrev 2013-12-16 17:00:17 följande:
    Beror på om dinBM gör det. Du måste vara lite öppen, dom sticker in fingret i livmodertappen och lossar på hinnorna. Det kan göra ont, det kan ge pinvärkar och det kan dra igång förlossningen.. JAg känner tyvärr inte mkt efter min INom 48h ska det hända om det ger effekt.

Det kan ta flera dygn med en igångsättning. Det där man gör hemma innan man åker in är ju inte gjort.. Så sätter dom igång på lördag tycker man det borde vara bebis på måndag iaf.. Vissa går det fort på. Jag har passerat "gel stadiet" dom kan börja med en kateter och så är det bara att hoppas.. Försökte få dom att påbörja på fredag, men det villed om inte.
    Fick igångsättning med mitt första barn och hade en helt underbar förlossning. Allt gick så lungt till och jag hann prova all möjlig smärtlindring i god tid för att se vad som passade bäst. Den här gången blev det spontan förlossning, den gick oxå toppenbra, men den första var så harmonisk på något sätt.
  • Crissie

En dum fråga kanske men har vi någon tråd där vi fortsätter hänga när vi fått våra små? Det vore kul!

• Crissie
    Plopps80 skrev 2014-01-01 12:09:20 följande:
    Här är en som inte kan vänta på att tiden ska gå lite. Är ingen bebismamma! Ammar gör jag för att jag måste. Visst njuter jag av min lille son han är ljuvlig. Men jag är mer för äldre barn. Vill ha rutiner och det finns inte med nyfödd de styr hela tillvaron med järnhand. Längtar till han sover 2 ggr/dag och lägger sig vid 19-20 på kvällen. När han äter annat än bara på mig, när han kan sitta upp i en stol, när man kan fresta med en majskrok eller smörgåskex. Runt 3- 4 månader kan man ju börja införa rutiner och det gillar jag. Här blir heller inga fler barn. Ibland kan jag få lite panik bara några sekunder eller så när jag tänker på att jag börjat om. Dottern är 5,5 år så stor och redig. Nu ska man gå igenom allt igen. År av sömnbrist, flera år av sjukstuga när han börjar på dagis, trotsperioder, ständigt passande. Men så tänker jag på allt kul man ska gå igenom också och hur lycklig jag är att han är här, älskar min lille bebis något vansinnigt!
    Skönt att höra att det är fler som känner som jag. Älskar min bebis såklart men tycker de första bebisveckorna är jobbiga. De känns så ömtåliga och jag är en hemskt orolig mamma som ältar allt. Förra gången släppte de jobbiga känslorna när min bebis var två-tre månader, då kännde jag mig lugnare och säkrare. Är en mamma som har stort tålamod med lite äldre småbarn och inte har något emot stök och stoj så barn runt halvåret och uppåt känner jag mig mer hemma med, och den tiden kommer säkert fortare än man tror! Men som sagt, njuter av och älskar min lilla tre-veckors såklart!
  • Crissie

Hej allihop! Hinner inte läsa igenom alla inlägg men undrar om det finns någon mer i tråden som enbart flaskmatar precis som jag och som man kan bolla lite med. Mycket tankar och funderingar här. Matningen funkar toppen och bebis mår bra men jag känner mig själv lite nere eftersom jag inte ammar, får för mig att jag missar något underbart, men nu är det som det är och att amma går inte längre. Kram på er alla goa mammor

• Crissie
    Tuttiluttan skrev 2014-02-05 07:30:49 följande:
    Jag är kvar, läser varje dag! Jag har skrivit ett par ggr men får inga svar, det skrivs så mycket i denna tråd att många inlägg försvinner snabbt. De har bara blivit så att jag inte skriver ngt ( känns som att prata med en vägg ) ta mig inte fel, men får man ingen respons slutar man med de man gör!

Jag har iaf slutat amma helt nu, hur mycket än tösen än sög, bökade och verkligen försökte äta kom där inget De va sorligt i början att ge flaska heltid men nu känns de bra. Jag ser ju hur nöjd hon är och hon mår jätte bra.

Hon växer på i rally fart, hon är 6v nu, hon är väldigt mycket med ler, jollrar och väldigt nyfiken det tindrar i hennes ögon när hon är "medveten "
    Lite skönt att läsa att det finns fler som flaskmatar på heltid, det gör jag med av olika anledningar. Ibland känner man sig lite ensam om det för amning är en stor grej i början. Min dotter mår oxå toppen och älskar sin vällingflaska!
  • Crissie

Läste något inlägg där någon skrev om en bra bärsele....kommer inte ihåg vad den hette....
    Ska köpa en bärsele till min "knähund" så man får lite gjort här hemma hehe. Nu har jag henne på ena armen och plockar tvätt med andra...blir jobbigt för ryggen.

• Crissie
    Jis skrev 2014-02-07 00:04:45 följande:
    Jag flaskmatar oxå! Det funkar bra förutom att Stella har ont i magen, nu testar vi Nan sensetive å den funkar bättre!
    Vi har oxå köpt hem nan sensitive och ska prova den nu, Klara får ont i magen av pulver babysemp men inte av den färdigblandade på tetrapak.... och den blir väldans dyr i längden!
  • Crissie
    Jis skrev 2014-02-07 11:57:11 följande:
    jag förklarar aldrig, ingen har frågat heller…det är ett val jag gjort som jag står för. En glad och mätt bebis och en glad och lugn mamma väger upp allt. Jag hade inte mat nog till Stella..så enkelt är det ju. Det är så upphåsat att amning är det bästa för ditt barn, jag resonerar att ditt barn blir mätt och får närhet är det bästa för ditt barn!
    Ja så enkelt är det ju faktiskt, närhet och en mätt mage, då mår de små bäst! Ska tänka som du och inte förklara mig någon mer gång, skönt!
  • Crissie
    Tuttiluttan skrev 2014-02-08 13:22:11 följande:
    Här är min nöjda o glada lilla tjej 7v imorgon
    så söt! Det finns inget härligare än de där första underbara leendena från de små, man bara smälter!
  • Crissie
    Plopps80 skrev 2014-02-11 08:43:52 följande:

Dottern är snart 6 år. Vi umgås med vänner och går faktiskt till öppna förskolan men måndagar är den stängd. Brukar gå till biblioteket och så har vi gympa kl 15 på fredagar. Dottern är underbar. Hjälpsam och väldigt snäll mot lillebror men hon är ju i 6 årskrisen och det blir väldigt jobbigt med hennes utbrott. När jag går här ensam med barnen en hel dag och hon tycker allt är tråkig å tjatar om det å det å det och får utbrott när man säger nej bara hör längtar jag bara efter vuxentid. Tycker det är förjävligt att man som kvinna "måste" älska att gå hemma med barnen och sköta alla hushållssysslor. Längtar man till jobbet och tills bebisen blir lite äldre ja då borde man inte ha barn. Men männen de jobbar och kommer hem till dukat bord och ett städat hem. Det är då inget konstigt. Folk är fan inte kloka. Jo lilleman har stort behov av närhet och ligger bredvid mig hela nätterna. Nattsömnen blir fruktansvärt störd och jag är helt slut. Dottern sov i sin säng första halvan av natten innan hon kom till vår säng.
    Minns att jag kände sådär med mitt första barn, det var en tuff tid med nästan ingen sömn alls. Det var som semester att börja jobba och sedan komma hem till sin goa unge som man längtat efter under dagen! Många ojar sig över de som får barn tätt och undrar hur de orkar, men jag tror att det kan vara minst lika tufft att det är lite längre mellan barnen, iallafall på det psykiska planet. Barn i 4-6 års åldern är i en väldigt krävande period....ibland är de "stora" och iblans som bebisar på nytt! Den där "titta på mig" och "varför då" perioden är underbar men kräver ju ett enormt tålamod! Min son är fyra år och ena stunden är det gap och skrik för att nästa ta hand om och vara helt underbar mot sin lillasyster! Så jag förstår dig!

• Crissie

Kikade in och blir så glad av att se att tråden ff är så levande, vad kul! Kan inte skryta med att jag direkt bidragit till detta, ska försöka logga in lite oftare o följa er andra bebismammor.

Men blev ledsen när jag såg att du plopps är sjuk! Fy sjutton för att behöva vara på sjukhus ist för hos sina barn, hoppas du kryar på dig nu!!! Kram på er alla!

• Crissie

Förresten, ser att flera börjat med gröt, tänkte göra det samma med dottern som nu är 4 mån. Vilka grötsorter rekommenderar ni? Tänkte om det finns ngn bra att börja med som de inte får ont i magen av?

Svar på tråden December bebis 2013