• moto

December bebis 2013

mammatilltvå85 skrev 2013-06-20 16:45:37 följande:
    Jag var i v.16+1 igår när jag gjorde det...det är det tidigaste de gör i och säger könet.... Oftast är det nog bättre att göra det lite senare men vi ville inte vänta sedan var det enda tiden som fanns fram till augusti nångång....nu har han semester.  

Kollade nu och första tiden är 14/8! :( tog det bara en halvtimme? Tiderna man bokar är ju bara en halvtimme styck!? De har bara fyllt i tider för 4 dagar också...
  • moto
    pyysen skrev 2013-06-24 18:33:36 följande:
    Det stämmer nog att vi får en låda med bebisgrejer. och som du sa så får vi välja mellan 140? eller lådan. Men oftast tar man nog lådan efterssom den  är mycket mera värd än 140?. Jag är tyvärr först i min kompisskara som är gravid för första gången så för tillfället har varken jag eller nån vän som fösöker få bort sin låda. Det är ju nya teman/färger på sakerna/kläderna i dem för varje år så somliga tar ny lådan bara för det. och mina systrar är ennu så unga så dom använder sina overaller åt sina barn och sparar dem om dom är i bra skick till kanske kommande barn. Det finns ju en hemsida som heter Findit.fi här i finland som fungerar lika som eran Blocket.se så där kan du ju försöka kolla ibland om det är nån som säljer sin overall. Eller så sätter du in en Önskas köpa annons Vad roligt annars med så kraftiga sparkar. själv försöker jag varje dag känna om det händer nått men ingenting som jag kan med säkerhet säga att "det där var en spark"

Herregud vilken låda ni får! Har sett dem innan och googla lite nu, det är inte lite saker i den! Kul :)
  • moto
    pyysen skrev 2013-06-25 08:38:34 följande:
    Ja det är inte nå lite grejer vi får Skrattande Alla pratar och skriver hela tiden "Aah idag fick vi mammalådan" osv. Så vi i finland är verkligen nöjda över den.Skrattande
    Ja förstår det!
    MissKaos skrev 2013-06-25 08:48:55 följande:

Vi får  nöjja oss med Libero och Pampers påsarna. Fast dom är faktiskt ganska kul att pilla i på BB.
    har förstått att här verkar man inte få dem, men man kan tydligen maila och få en hemskickad! Gratis är ju alltid kul! Apoteket hade nån låda också, Kronans droghandel kanske det var?

Var på KUB igår, fick inga siffror bara att det var "låg risk" - kom på nu i efterhand att man kanske ville höra dem ändå? Kanske bm får resultatet så hon kan säga? Fick ni som gjort KUB siffror?
    Kul iaf, det var svårt att få en bra bild på nacken och där hon skulle mäta så vi fick titta på lillen länge! Skrattande Inte oss emot! Sen frågade min man om han fick filma lite med mobilen på skärmen för att visa vår 7-åring och det gick bra! Hon tyckte allt såg bra ut och att liten visade upp en fin profil! Var jättenervös och när hon satte grejen på magen så höll jag andan! Såg hjärtat på en gång, hon hann bara säga typ här bodde det nån ja...och så letade hon lite sen satte hon dit den och sa ngt...jag bara DÄR är HJÄRTAT!! Och såg hur det slog och andades ut! Vilken känsla! Ryser nu när jag skriver om det! Kan knappt fatta det ändå fast jag har bildbevis (som jag knappt kan sluta titta på) Blev flyttad till 27/12 så det blir närmare och närmare julafton Tomte

Fick tid för RUL om 5 v. Känns som en evighet dit men nu ska vi njuta av semestern och inte önska att tiden går för snabbt!! Flört

• moto
    Buzan skrev 2013-06-25 15:00:03 följande:
    Idag går jag in i vecka 18. Nästa fredag är det RUL. :) Längtar att få se vem som bor i min mage.

fin mage! Vad är det för app med hjärtan? den jag har är så dålig!
  • moto

nå´n som har något tips, jag har lågt värde i mina järndepåer men blir helt kass i magen av järntabletterna (antar jag att det är) så nu tänkte jag hålla upp några dagar för att se om det blir bättre! Finns det inget annat? Allt verkar ju vara så långt med järn i, blutsaft tex. Och livsmedel är väl inte att tala om man ska väl äta tonvis för att nå upp i vad det är i en tablett? Men försöker ändå äta saker med järn i för jag tänker att det skadar väl inte...
    Äter väldigt mycket jordgubbar den här tiden, och köpte juice med tillsatt järn (även om jag läste nånstans att det var bluff Förvånad), leverpastej...

Ja vad gör man?

• moto
    Buzan skrev 2013-06-28 16:50:17 följande:
    Moto: jag blir jättehård i magen till en början utav Niferex, men fick tipset att börja med en varannan dag så att inte magen blir knäpp. Jag blev som sagt trög i början men efter ca 1,5 månad så har magen börjat vänja sig och nu har jag inga problem längre. :) Ät lite blodpudding också, mums!;)

Ah okej, de tycker jag är värre än Duroferon som jag också har! Nu har jag hållit upp ett tag och magen mår bättre! Nä blodpudding vägrar jag - av princip bara har aldrig ätit det i hela mitt liv och tänker aldrig göra det heller! ;)
    MissKaos skrev 2013-06-28 16:50:39 följande:
    Hur blir magen kass? Hård? Lös? Vissa blir bättre av Ercofer än av Niferex.  KOmbinera med blutsaft  ta det INTE ihop med järntabl. Det är alldeles för lite järn i blutsaft för att det självt ska lösa problemet. Hur ser dina värden ut?
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Jag blir lös i magen, i vanliga fall blir jag nog hård men också bubblig ibland. Jag har Duroferon och Niferex. Jag har ganska högt HB i vanliga fall och det sjönk inte jättedrastiskt förra gången jag hade lågt i järndepåerna, utan låg på 124, brukar ligga runt 140 så de reagerade på Blodcentralen och tog järndepå-provet också. Då var det lågt, under 10 nu minns jag inte vad det var. Sist jag hade såhär ville de att jag skulle äta flera tabletter om dagen i flera veckor eller om det var ett par månader tills nästa prov.
  • moto
    Buzan skrev 2013-06-29 16:25:15 följande:
    Ingen som tappar hår? Jag har börjat tappa massor med hår. :( tappade jättemycket fyra månader efter förlossningen, och precis nu när det växt tillbaka tappar jag hår igen. Är rädd att jag kommer tappa massor efter förlossningen också, typ inte ha nått hår kvar! En småsak, men det är jobbigt! :S

Jo jag tappar också jättemycket hår!
  • moto
    Plopps80 skrev 2013-06-30 13:10:59 följande:
    Är cool lugn denna gång. Sist boade jag och kände mig stressad över allt. Nu har jag ju allt till bebisen och vet att allt blir bra ändå Vagn ska vi köpa direkt efter rul om det går bra. Ska ha en svart brio smile med svart mjuklift. Kampanj just nu 5.300:- otroligt billigt för en så bra vagn. Så den vill jag kamma hem innan den tar slut! Någon som gjort bikarbonattestet? Man ska tydligen kunna se könet via det. 2 msk bikarbonat och lika stor del urin som man häller över bikarbonaten. Händer det ingenting är det flicka och blir det skum är det pojke. Ska göra det testet. Haha.

Haha kul det måste jag prova!
  • moto
    Plopps80 skrev 2013-06-30 13:10:59 följande:
    Är cool lugn denna gång. Sist boade jag och kände mig stressad över allt. Nu har jag ju allt till bebisen och vet att allt blir bra ändå Vagn ska vi köpa direkt efter rul om det går bra. Ska ha en svart brio smile med svart mjuklift. Kampanj just nu 5.300:- otroligt billigt för en så bra vagn. Så den vill jag kamma hem innan den tar slut! Någon som gjort bikarbonattestet? Man ska tydligen kunna se könet via det. 2 msk bikarbonat och lika stor del urin som man häller över bikarbonaten. Händer det ingenting är det flicka och blir det skum är det pojke. Ska göra det testet. Haha.
    testade i morse  - det hände inte ett skit!! Skrikandes Fasen hoppas verkligen det inte stämmer på mig, är så inställd på en pojke!!
    Plopps80 skrev 2013-07-01 13:47:49 följande:

Jag vill veta pga planeringen. Har massa tjejkläder och rosa babygrejer vilket jag inte kommer använda till en son. Vill veta om jag behöver köpa massa nytt eller inte. Jag gillar inte genus och sånt. Sedan vill jag veta för att kunna ställa in mig och min dotter samt sambo på vilken sort det blir. Dessutom är jag för nyfiken för att avstå.
    samma här! Har gjort mig av med alla bebissaker och bebiskläder men nu när jag la ner kläder från större strl i en låda insåg jag att det är väldigt mycket marinblått och "pojkigt" jag tror inte en flicka i 3-7 årsåldern kommer vilja använda så mycket av det faktiskt. Klart man kan spara en del och ja min pojke har en del rosa plagg, men jag gillar kläder väldigt mycket så att det nog kan räknas som en hobby! Så för min del tror jag inte alla pojkkläder vi har kommer vara lika fina på en flicka. Så blir det en flicka kommer jag nog sälja av/ge bort det mesta av det vi har kvar nu. Sen är det inte så att jag vill ha rosa och volanger - det är inte min grej.

När vi tog reda på kön förra gången sa min man att han tyckte det kändes verkligare och att han tänkte på bebisen på ett annat sätt, mer som en liten person. Könet hade inte heller någon som helst betydelse vid förlossningen, det tog ett bra tag innan vi kollade vad det var för kön ens! Så själva överraskningen om könet är jag övertygad om blev en större upplevelse vid rul än om vi hade fått veta det vid förlossningen. Då är fokus på att det är ett BARN som kommer till en och alla känslorna för det.

Såklart alla gör som de vill, det känner man nog ganska tydligt själv. Men jag och min man när som tur är rörande överens!
    Repan skrev 2013-07-01 14:49:04 följande:
    Ja, alltså jag har inte världens lättaste förhållande till min svärmor heller så vi kan ha helvete med sånt tillsammans ;) 
    Jag är t.ex. inte jätteförtjust i att folk nu verkar inbilla sig att de kan kalla mig tjock (jag är inte tjock, jag är gravid?) eller säga "lite foglossning får du tåla!" eller tala om för mig vad jag ska äta och inte äta.... pust.

Svärmor tror att hon ska sitta i väntrummet medan jag föder och komma in sekunden ungen är ute.
    Alltså. Nej. ;) 
    var bestämd! Min svärmor bor i annan stad, kom till BB för att titta på sitt nyfödda barnbarn och åkte sedan med oss i bilen hem! Vi var inte TRE när vi kom hem med vår nyfödda, vi var FYRA för svärmor var med! Åh vad fel det var och jag känner hur ilskan blossar upp än idag! Hon är portad denna gång!

mammatilltvå85 skrev 2013-07-01 17:43:55 följande:
    tack=) Det är precis det jag menar, att barnet ska få vara som barnet vill, oavsett hur jag eller andra eventuellt hade ansett att ett kön ska vara eller inte vara.
    Håller med i ditt inlägg, min son tycker också om att baka, pyssla, städa, och hade ett kök i sitt rum som han älskade. Han ville ha städgrejer, och alla i leksaksaffären var rosa och spelade små melodier...

Han väljer själv en rosa sak om det finns en rosa och en grön tex. Han klär ut sig i klänningar likväl som polis eller brandman. Han gillar inte tv-spel och att leka krig men hans killkompisar gör det så han hakar motvilligt på. Jag uppmuntrar honom till att göra som han själv vill och att stå för sina val och sina åsikter även om han är i minoritet. Jag försöker ge honom ett bra självförtroende och självkänsla.

Men så är jag ju så klädintresserad att jag fortfarande styr hans klädval och köper hans kläder på egen hand. Men han verkar heller inte så intresserad själv, när han nu är det och säger att den här tröjan vill jag ha brukar han såklart få den.
Svar på tråden December bebis 2013