• moto

December bebis 2013

Plopps80 skrev 2013-07-07 18:24:49 följande:
    Fina magar! Äntligen har det vänt här! 4 Hemofer/dag och mycket leverpastejmackor samt blodpudding! Har fått tillbaka energin med råge! Är pigg och aktiv igen. Lite tröttare än vanligt är man väl men attan vad skönt att orka med livet igen.
    hur blir du i magen av Hemofer? Funderar på att köpa dem istället!
    Buzan skrev 2013-07-08 09:01:16 följande:
    Ligamentsmärtor, någon som känt av det? Vi är mitt uppe i en flytt och jag tror att jag överansträngt mig lite. Har så vansigt ont i magen. Längs med sidorna men som sträcker sig till mitten. Kan knappt röra mig! Blir ju en aning orolig ifall det skulle vara nått annat, men va jag förstått av lite googlande borde det vara ligamenten. Hade aldrig så i första graviditeten. Undra om det är vanligare vid andra? :)
    ja känner också av det  (andra barnet) känns som håll i sidan ibland också fast jag bara sitter!

Foglossning också! Det är numera väldigt jobbigt att åka på badutflykter med filt, kan knappt ligga på magen så ryggen är vit och framsidan brun. Kan knappt ligga på sidan heller, idag somnade jag på sidan och grabbarna var iväg och badade...ja då kom jag inte upp eller runt själv! Vadå strandad val i v 17!
    mammatilltvå85 skrev 2013-07-08 18:17:25 följande:
    Gick igenom min lista häromdagen och insåg att det enda vi har kvar att shoppa är typ mössa, blöjor, babyolja och amningskupor. Haha. Men lär väl komma på "massa" "nödvändigt" (onödigt) allteftersom.....

Har verkligen passat på att handla bebiskläder nu på alla sommarreor. De rear ju inte bara ut sommargrejor utan även vårkollektionerna....Sen får vi komplettera i höst om de kommer nya fina saker på typ hm och KappAhl...Har köpt en vinteroverall på rea i strlk 44, men ska köpa en i strlk 56 senare i höst. Finns ju viss risk att lillasyster tittar ut i förväg om hon är som sina bröder.....

Har dock mest handlat basgrejer om man får typ söta koftor/klänningar och liknande i present. Blir ändå så osäker på hur mycket kläder som behövs i varje storlek, fast detta är mitt tredje barn, hehe. Mina barn har ju kunnat ha varje storlek ganska länge, räcker då 4-5 pyjamaser (vi har ingen tvättmaskin i lägenheten)...tänk om hon blir en kräkbebis och vi måste byta flera ggr per natt. Men det vet man ju inte i förväg så då får vi väl komplettera senare. Känns nästan som vi väntar fösta barnet igen, jag har glömt allting känns det som. Över sex år sedan vi hade en liten sist. Mycket känner jag mig betydligt tryggare i som flerbarnsmamma men lika mycket känner jag mig så bortkommen angående, haha.

funderar också på om jag borde köpa något i mindre storlekar eller vilka märken som har lite mindre kläder, vi hade med något litet plagg  till bb men oj vad stora de var, sån där omlott i halsringningen på bodyn och han fick ena axeln bar typ! Förvånad så fick han en pyjamas i strl 44 och den satt ju bra! Såg på Åhlens i sthlm att de hade Name it i strl 48, det hade varit bra! KappAhl har bara 44 va?

Minns inte heller hur mycket man ska ha i klädväg, köper på mig lite! Köpte det gråa med stjärnor på Livly när vi var i Sthlm i veckan! Men sonen kunde ha 50-56 lääänge! Han hade alla storlekar väldigt länge och vägde ändå 3100 g när han föddes så ingen mini!

• moto
    mamma till oliver skrev 2013-07-08 20:25:01 följande:
    Vi kommer också beställa vagn direkt efter rul den 17:) Har köpt lite neutrala kläder o ska köpa lite till i strl 50 och 56 sen köper jag resten när den lille kommit:) Är ju 6 år sedan jag fick barn så känns som första nästan :) kommer liksom inte ihåg :) he he
    mamma till oliver skrev 2013-07-08 20:26:15 följande:
    Jo åker till Ullared i slutet av oktober så då kommer jag handla ...

ja min son är ju 7 år nu så jag minns inte heller!! Jag tänkte också åka till Ullared, funderar på september då kanske inte julsakerna har kommit fram än *hatar säsongsvarorna*
    Buzan skrev 2013-07-09 22:08:50 följande:
    En undran: Hur är ert sexuella samliv nu som gravida? Ni behöver inte svara om ni inte vill såklart. :)
    Här har det typ dött totalt sedan jag fick magen. :( Känns så jävla tråkigt, det var likadant sist. Vet att nu kommer vi typ inte ha sex förrän veckor efter förlossningen. Men annars är all fysisk kontakt som vanligt. Jag antar och får väl helt enkelt acceptera att min sambo inte är nått fan av gravidmagen, men ändå. Behoven finns ju kvar liksom.. 
    min man är "på" jämt, jag är väl inte lika sugen som han, och orkar inte är ju trött jämt så det går före. Men han har inga problem med att jag har mage eller att jag blir större här och var. Tycker annars att lusten är större nu än tidigare beror nog både på graviditeten och att jag inte äter p-piller! Men som sagt tröttheten sätter mer stopp Flört eller att lusten faller på när det inte är "läge".
  • moto
    Plopps80 skrev 2013-07-11 12:21:41 följande:
    Är världens lyckligaste just nu. Allt var bra med bebis. Bf 7/12. Det är en SON. Känner mig så välsignad. Jag ska få en liten son. Bikarbonattestet fungerade
    grattis!! Baby Måste testa bikarbonat igen - har köpt nytt, ska ta lite större mängd den här gången! Rul sista juli!
    Nania skrev 2013-07-11 17:59:32 följande:
    Även jag är hemkommen från ett lyckat RUL :D Även här stämde bikarbonattestet! Vi väntar en liten tös!

Grattis!! Baby nej nej säg inte att bikarbonat funkar...jag vill ju ha skum Flört

grattis till alla ni som varit på RUL {#emotions_dlg.flower}
    mammatilltvå85 skrev 2013-07-13 21:11:57 följande:
    Name it har prematurkläder i strlk 40, 44 & 48. Finns att få tag på på nätet också. Minns att Åhlens hade storlek 46 när vår äldsta föddes men de verkar inte ha det längre?! Jag har i alla fall inte hittat. Ellos och Laredoute har annars kläder i strlk 45 (motsvarar svenska 44). Även Lindex har en del i 44. Bodys funkar i en storlek större tycker jag, byxor däremot har vi ofta haft en storlek mindre då vi haft rätt smala barn när de var nyfödda...Trist också att annars behöva dra allt upp till armhålorna;=)

Min yngsta vägde exakt 4 kg när han var 4 månader så han hade strlk 56 tills han var nästan ett halvår. Äldsta hade strlk 56 till 3-4 månaders ålder. 

Visst är Livlykläderna härliga? Aldrig känt så mjuka och lena bebiskläder nångång.....        
    ja det var ju värdelöst när kläderna var i set, tröja och byxa, sonen kunde aldrig ha de kläderna ihop, alltid mindre byxor! Tungan ute Har nog inte lust att ge mig ut och handla kläder om de bebis har är för stora så jag gör det gärna innan! Tänkte på det att när man får ju - i dec - värsta sjuktiden, alla är snoriga, hostiga, kräksjuka och så risk för RS-virus - så var det inte riktigt när sonen föddes vid midsommar! Nu kommer man ju inte vilja åka till köpcentrum med nyfödd tex så jag köper gärna de första kläderna innan!

Oj liten kille! Min vägde 5775 g på 4-mån kontrollen!  (5970 g på 5-mån) Haha när min var 18 månader hade han kommit över 10-kilosgränsen, det väger min kompis 6-månaders!! Förvånad

Ja Livly är väldigt mjuka och goa! Vad matchar med till det grå med stjärnor? De hade inte ett set i samma strl! Blir det tjej tyckte jag det rosa kan passa till!
  • moto
    Plopps80 skrev 2013-07-14 09:18:08 följande:
    Molo magen är perfekt av Hemofer. Blir inte alls påverkad och jag är hyperkänslig. Niferex och sånt går inte då har jag konstanta magsmärtor. Spännande med rul. Det är bara för underbart vad visade bikarbonattestet sist? Vad tror du att bebisen har för kön? Jag svävar fram på små moln att jag ska få en son. Det känns så speciellt när man har en dotter. Min dröm är att få uppleva båda könen och det verkar som drömmen blivit sann

Okej får väl ta och köpa hemofer istället då, hur många tar du om dagen? man kanske kan trappa upp? Jag hade ju inte så mycket bikarbonat hemma, så det blev bara två tsk, men det visade tjej isf! Jag tror på kille men eftersomjag vill det så mycket så är det väl en tjej ;) alla tycker ju att man ska vilja ha en av varje men jag vill gärna ha en pojke till!
  • moto

Misskaos - okänsliga människor! Jag hade nog inte kunnat hålla tyst! Typ jag är gravid, vad är din ursäkt?? Mötte en man och kvinna på fel sida igår på cykel/gångbana (jag har iaf fått lära mig att man då går till vänster så man möter cyklarna och på gångbana går man till höger) då går tanten in i mig, jag sa typ "men!!" då säger tanten ja du kan ju be om ursäkt!! Varpå jag svarade ja eller så kan du det eftersom DU gick in i mig och dessutom går på fel sida! :( tvärarg blev jag! Usch önskar jag kunde ha ett bättre humör (även ogravid) och bara strunta i saker! Jag kommer dö av en hjärtinfarkt/hjärnblödning i bilen skällandes på nån stackare som kör illa!!

mammatilltvå85 skrev 2013-07-14 12:08:13 följande:
    Ja tänk vad olika stora de är, mina söner är fortfarande små, kanske inte så konstigt iochförsig då jag och maken är ganska små vi med...vore konstigare om vi fick jättelånga och stora barn... Jag hade nog matchat det gråa med vitt. Alernativt annat grått fast i annat material, tex newborn har fina grå byxor som är lite melerade, men man måste nog nästan hålla ihop färgerna och se om det funkar....Rosa funkar ju absolut att matcha med på en tjej. Eller lila....ljuslila tänker jag då, typ dimlila......   

Ja vi får se vad det blir, snart bara 2 v kvar till RUL! Sjukt nyfiken och nu har vi slagit vad här hemma om vad det blir! Idag har jag sorterat kläder och försökt se vad vi saknar! Hur många pyjamasen kan man tänkas behöva? Minst 3 i varje strl va!? Har en i 60 från petit bateau Och en från pop i 62/68. Allt jag hade spanat in från next var slut nu!! :( men hittade såklart nya saker för typ 2000:-! Den där overallen du hade köpt måste jag ha! Lägg gärna ut bilder på kläderna när de kommer! När beställde du? Har en overall/åkpåse från Newbie i 62 men kan nog köpa overallen i 50 eller 56!
  • moto
    sarak skrev 2013-07-16 12:00:06 följande:
    Hur ofta går ni till BM? Jag var där i vecka 12 och sedan är det inget besök före vecka 24. Känns som en evighet. ofs är det ett UL där emellan, men ändå! Jag längar till mitt besök, speciellt nu när jag är sjuk och har ont av foglossning och det känns allmänt jobbigt.

Samma här hon sa att jag skulle ringa i v 23 eller v 24 jag minns inte ens! Kan de inte kalla istället då!?
    Repan skrev 2013-07-16 13:45:42 följande:
    Ja jag med antar jag, känns trist att ha 15 veckor helt utan barnmorskebesök. Man måste liksom själv ringa och tjata om man vill prata om något - dessutom känns det konstigt när jag sattes på järntabletter redan i v. 9 att inte kolla upp mitt järnvärde någon gång igen och se hur det ligger nu och om det är bra nog.

Ska man inte kolla det igen? Det fick jag göra när mitt järnvärde (depåerna) sjönk sist (icke gravid)! Jag har köpt hemofer nu för att starta med låg dos.
  • moto
    mammatilltvå85 skrev 2013-07-16 21:48:24 följande:
    Jag vet faktiskt inet men bricanyl har aldrig haft effekt på mina sd, är mkt biverkningar av det. Läkaren sa att man får ha sd så länge tappen är opåverkad, hade den varit påverkad hade de kanske gjort det.

Hoppas det går att hålla lillan inne längre än bröderna!! Skönt att du fick lugnande besked nu iaf! Kram till dig!
  • moto
    mamma till oliver skrev 2013-07-17 18:55:02 följande:
    Rul idag ❤❤samma datum som innan 19 dec .. Var stensäker på pojke men 90% säker var bm på en flicka till :) ❤❤❤

Gjorde du "bikarbonat-testet" ;) grattis till liten prinsessa! Kul med alla RUL nu, jag är så långt efter er andra! Har 2 v kvar till mitt! Nyfiken så jag spricker!!
  • moto

Det här med bikarbonattestet...hmm, testade i morse tog 2 msk bikarbonat och lika del urin, hällde i - hände nada! Bubblade lite om jag rörde runt. Gav maken en likadan mugg med bikarbonat och det hände just inget där heller! Om han rörde runt bubblade det lite som på mitt och sedan la det sig ett litet skum på ytan bara!? Hur gjorde ni? Är min man en kvinna nu alltså!? ;)

• moto
    MissKaos skrev 2013-07-20 09:32:17 följande:
    Kan vi inte be bb om insticksprogram som gör att dom skiter på fm?
    Jag vill helst slippa gå upp. .
    Annaa1988 skrev 2013-07-20 10:35:52 följande:
    Haha, ja någon form av timer vore ju ypperligt. Eller att de bara skiter då någon som älskar att byta bajsblöjor är i närheten ;)
    Plopps80 skrev 2013-07-19 23:39:35 följande:

Har jag skrivit att barn är konstiga som bajsar på natten? Nej! Jag har däremot aldrig hört talas om det. Jag trodde inte bebisar bajsade på nätterna det är vad jag har hört. Jag skrev på skoj att jag inte hoppas min son lägger sig till med sånna ovanor, men man kanske inte får skämta i denna tråden. Jag skulle aldrig gå upp och väcka upp mitt barn genom att tända och byta blöja om det inte vore absolut nödvändigt. Givetvis hoppas jag inte att jag får ett barn som bajsar på nätterna. Så kul är det inte att byta blöja. Gör barnet det så gör det och jag har aldrig påstått att det är onormalt. Har aldrig hört talas om någon vars bebis bajsar på nätterna. Tråkigt att man inte kan skriva saker i tråden utan att bli ifrågasatt.
    min son bajsade på nätterna, men när han blev äldre gick han över till att bajsa på lördagar kl 14 Skrattande Helt sant! Bytte sedan dag till söndagar och nån tid! Och ändå kivades jag och min man om vems tur det var att byta! Hoppas jag får en sådan bajsare den här gången också! haha Skrattande

Svar på tråden December bebis 2013