Inlägg från: mammatilltvå85 |Visa alla inlägg
  • mammatilltvå85

Jag blir så glad för på mina söners fritids verkar det överlag vara väldigt lite "könsnormer" de har dagar då barnen får ta med leksaker tex och väldigt ofta tar pojkarna med gosedjur som de gett namn, de får sy saker till dessa gosedjur osv. De har också "spa" på fritids med olika stationer och de som är populärast är att få håret krusat med locktång, och att få nagellack och ha gurka på ögonen, detta alltså bland pojkarna. Okej, nu kanske detta främjar skönhetsideal rent allmänt vilket också egentligen bör ifrågasättas, men poängen är att i princip alla pojkar stolt springer runt med krusat kort hår (som står år alla håll, så sött) och glittriga naglar. I skolmiljö. Mina söner fyller ändå 7 och 8 år och "trots" att de är så stora så har de eller deras kompisar inga problem med dessa "tjejgrejor".

Nu tror jag generellt inte att samhällets största problem är att män inte törs/tillåts vara fåfänga utan att kvinnor i mångt och mycket BÖR vara fåfänga. Blir intressant att se nu när jag får en dotter hur hon kommer uppmuntras på förskola/fritids/skola. Jag hoppas att hon också uppmuntras att vara den hon vill utanför den stereotypt kvinnliga könsrollen. Kanske kommer jag ha en annan åsikt om fritids spa om 7 år...hehe.

Jag älskar barnkläder. Både könsneutrala, men även söta skjortor och klänningar. Jag anser inte att jämlikhet skapas i att förbjuda saker, tex klänningar, utan jag anser att jämlikhet skapas av att alla barn ska ha samma valmöjlighet oavsett kön och att jag som förälder aktivt väljer olika saker så att de får testa på "allt". Mina söner har varit pippi långstrump och haft klänning på dagis, de var påskkärringar med klänning senast i påskas och min dotter kommer bära rosa klänningar likväl som hon kommer ha praktiska jeans från killavdelningen.

När barnen är små och ej "leker" kommer de såklart ha sköna kläder. Men självklart kommer jag då jag gillar snygga kläder sätta på min dotter en fin klänning och kofta, eller snygga byxor och tröja om vi ska bort även om det inte är lika praktiskt eller bekvämt- nån gång ibland. Och självklart kommer min dotter, precis som sina äldre bröder att äga kläder som inte är lekvänliga och även bära dessa vid restaurangbesök osv när hon blir äldre. Allt i garderoben lämpar sig inte för att klättra i träd i. Barn ska absolut vara barn och få klättra i träd. Men vid de tillfällen då våra barn "tränas" att inte springa runt och klättra och härja (vilket självklart också ingår i barnuppforstran enligt mig) så kan de absolut få bära finare kläder. Det brukar barn tycka om, och att lära sig att anpassa beteende efter situation är viktigt, personligen vill jag kunna ha mina barn i möblerade rum och veta att de KAN sitta stilla en stund om det krävs. Och då brukar de tycka att det är ganska "stort" att få ha på fina kläder man är rädd om ifall man tex går på restaurang eller ska bort på någon annan tillställning=) vi har delat upp garderoben och 80% är just lekkläder som de får göra i princip vadsomhelst i (målar man kavlar man såklart upp ärmarna) och sedan hänger några finare plagg på galgar som de vet inte används i lekparken eller på förskolan/skolan.

• mammatilltvå85
    Repan skrev 2013-07-23 11:26:00 följande:
    Ingen säger att ni inte får vara på ett visst sätt - vi pratar bara om att vi som inte håller med om att kvinnor och män ska vara på olika sätt, också vill få lov att vara som vi vill. 
    Din dotter passar ju tvärtom perfekt in i både normen och samhällsidealet, på vilket sätt "får" hon inte vara så? Tvärtom uppmuntrar ju hela samhällsidealet henne att vara precis så.

Det man kan se som är "fel" är att kvinnor i samhället har en sämre position - vi bedöms utifrån utseende, vilket vi föds med, istället för prestation, vilket är lättare att påverka. Man kan oftast bli bra på något. Vi har lägre löner, vi tar större ansvar för hemmet trots att vi jobbar 100 %, vi har lägre pension och sämre ekonomi rent allmänt. Vi utsätts för våld i mycket högre utsträckning än män och vi har färre valmöjligheter på arbetsmarknaden därför att fördomar om oss råder, t.ex. att vi ska vara hemma med barnen längre än männen.

Så, som sagt, vi som inte tycker som du köper inte att män är SI och kvinnor är SÅ och att det ska vara så, utan vi anser att det lika gärna kan vara så att män och kvinnor är precis likadana eller byter roller - att alla har möjligheten att vara allt, inte bara hälften av det som tillåts pga att man har ett kön.

Att vuxna män knappast sminkar sig i timmar beror ju på att han skulle anses vara både transa och bög om han gjorde det - inte på att det inte finns dom som kanske hade velat? Men det finns också många kvinnor som står och sminkar sig i timmar före de ska gå ut, inte för att de så gärna vill, utan för att de känner att de måste för att duga.

Vi tänker helt enkelt olika - du anser att kvinnor och män ska vara på ett visst sätt, andra anser inte det - det är helt omöjligt att argumentera för ett rätt eller fel enligt "naturen" för endera alternativet utan det handlar oftast om samhälleliga faktorer som kommer av det ena eller det andra - och det är oerhört invecklat att försöka debattera i text egentligen, det får nog ske i en annan tråd.

Men ingen, som sagt, tvingar dig eller din dotter att sluta sminka er, ingen säger att ni inte får, så du kan släppa det där med att ni inte "får" göra saker!
    Wow! Kunde inte ha förklarat bättre själv. Kan också rekomendera en bok, Att göra kön. Om någon är mer intresserad (ämnet är viktigt och det märks i tråden att det finns ett stort engagemang för detta).
    http://www.bokus.com/bok/9789100578527/att-gora-kon/

Jag vill också säga att jag precis som repan respekterar att man vill vara kvinna enligt vad som råkat vara normen för kvinnligt eller man enligt vad som råkar vara normen för manligt som den ser ut i vårt samhälle. Detta "bör" enligt mig dock bara vara ETT alternativ, lika gott som massor av andra alternativ. Det jag inte vill är att ALLA ska behöva vara så.  

Jag önskar därför klä mina barn på massa olika sätt. "flickigt" en dag, "pojkigt" en dag, könsneutralt en dag osv. För jag tycker att mycket olika är snyggt, men också för att jag vill visa på flera alternativ. Precis som man kanske låter sina barn smaka olika mat, resa till olika länder, testa olika sporter, osv.

Jag tvivlar inte på att det finns massa små tjejer som rent genetiskt "passar" bäst in i den norm vi haft för kvinligt. Men jag tror INTE att alla eller de flesta små tejjer gör det. Anledningen till att så många leker princessa på dagis beror inte enligt mig på att de föddes utan snopp eller har östrogen som 4 åringar utan på att de lärt sig rent socialt att de ska vilja göra detta. Kanske hälften av alla små princessor på dagis hade haft mycket roligare med att leka Spindelmannen egentligen men detta trycks bort av samhällets normer? Såklart ska alla dessa lekar finnas jag önskar bara att vi slutar att "bestämma" vad man SKA vilja göra beroende på hur vi ser ut mellan benen.....         

• mammatilltvå85

Till något helt annat. Jag är på jakt efter en mintrgrön tapet, helst med vita prickar...men alla mintgröna tapeter är av intresse...Har någon av er sett någon sådan någonstans? Kanske om ni kollat barnrumsinredning eller liknande?

Vi håller på och gör en klädhörna till lillasyster och jag ska tapetsera insidan av en garderob då det bara är trista spånplattor där. Har en "bild" av hur det ska se ut men då hittar jag inte tapeten jag tänker mig.....suck....  

• mammatilltvå85
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-07-24 19:09:19 följande:
    Vilken fin mage mammatilltvå85! Kollade din blogg precis å jag köpte oxå den där rosa dräkten från newbie när vi fått veta att vi ska få en liten tjej! Den är så fin! :)

Tack! Ja den är verkligen superfin. Nästan så jag ångrar att jag inte köpte en till i större storlek också....hoppas det kommer nya till våren;=)
  • mammatilltvå85

Usch. Har börjat få foglossning fram i blygdbenet=( Har jätteont verkligen. Beställde ett foglossningsbälte imorse. Hoppas det kommer snabbt. Hade ont på precis samma sätt när jag väntade äldsta, dock ingenting med yngsta. Efter ca en månad försvann smärtan mirakulöst sista jag hade foglossning (med äldsta sonen) så HOPPAS på samma nu också.....Nu sover jag med kudde mellan knäna och "rullar" ur sängen. Undviker trappor osv.

Svar på tråden December bebis 2013