mammatilltvå85 skrev 2013-08-12 19:00:20 följande:
Vi tecknade vår då vi löper extremt hög risk att föda prematurt och spendera mycket tid på sjukhus och då "tjänar man igen" försäkringens pris ganska snabbt. Vi hade tyvärr "fel" bolag sist då yngsta sonen föddes, vi hade folksam och då vår son föddes med hjärtfel fick vi inget på försäkringen (felet syntes ej på RUL) om vi hade haft trygghansa hade de betalat 50 000 kr för den typen av missbildning. Men jag tänker främst att OM nåt skulle gå fel under förlossningen, eller om man blir inlagd en tid så täcker det även inkomstbortfall till viss del då både mamman och barnet får ersättning om man också är inlagd. Känner att 1200 kr inte är så mycket, inte är oddsen att man blir inlagd länge är rätt stora för oss tyvärr. Man försäkrar ju allt annat, mobiler dator osv ofta utan att blinka, iaf gör många det, då tycker jag det känns rätt att försäkra bebisen även när den är magen. Men jag förstår att har man en komplikationsfri graviditet så känns det konstigt att tro att saker ska gå fel, för faktiskt går det ju oftast bra. Men socialförsäkringen täcker verkligen ingenting om man blir inlagd på sjukhus. Och vi har inte fått något från fack/a-kassa eller liknande. Det kostade oss massor att ligga inlagda så länge 85 mil från hemstaden, enormt mycket merutgifter innebär sådana plötsliga händelser, och vi fick inte igen något någonstans. Därför tar vi det säkra före det osäkra denna gång. SÅ extremt mycket är inte 1200 (i det stora hela med vad allt det kostar att skaffa barn och allt som ska handlas osv), det ger mig lite lugn att ha den....
Då förstår jag verkligen! Vilken otur att ni hade "fel" försäkring sist :( Min fru vill ha hansas barnförsäkring sedan, men vi kör en gratis gravidförsäkring.
Vi har heller inga särskilda försäkringar för datorer, mobiler etc utan en bra hemförsäkring istället helt enkelt. Och bilen såklart. Och djuren. Men erfarenheten där är ju att premien ökar så fort minsta lilla grej händer, självrisken är väldigt dyr och mycket ingår inte... jag gillar inte försäkringsbolag!
För mig handlar det inte om att barnet inte är värd en försäkring utan om huruvida försäkringen är lönsam eller inte, därav skaffar vi sällan mobilförsäkring eller annat sånt heller, villkoren brukar vara så dåliga, man får för lite för pengarna. :) Men barnförsäkring kan jag nog tänka mig kan vara bra i någon variant, för t.ex. sjukdomar. Frun är i alla fall inne på det, men först ska vi se vad som möjligen täcks genom hennes arbete - ibland glömmer man att barn kan ingå i vissa försäkringar via facket osv :)
Jag antar att långa sjukhusvistelser inte ger rätt till sjukskrivning, men möjligen ledigt och vårdnadsbidrag osv, som ju inte är så mycket pengar nej. Inkomstbortfall är ju ofta det värsta rent ekonomiskt. vet inte vad barnförsäkringarna kostar men även de blir ju på många år rätt mycket pengar, så jag ska se om någon kan tänkas vara så pass bra att det täcker "det mesta" som kan hända! Har ni tänkt på någon eller har ni någon?