Förstaförsökaren26 skrev 2014-01-21 10:15:31 följande:
Ahh blir tokig - varför började jag med amningsnapp(?) lillan vägrar att ta bröstet utan napp.. Kan man ändå amma vidare med napp?! Alla är så negativa till nappen så därför undrar jag.
Du har säkert testat massa olika trix för att få den "vanliga" amningen att fungera men annars kan jag rekommendera att börja med amningsnapp och ungefär halvvägs in (när brösten inte är så fulla) försöka utan amningsnapp. Räkna inte med att det kommer fungera första gången. Det kan ta dagar, veckor eller månader men om du verkligen vill så är sannolikheten stor att det kommer att gå. Men om det känns jobbigt så försök inte amma utan napp vid varje tillfälle - det ger bara massa onödig stress.
För oss funkade det bra med amningsnapp men sedan upptäckte vi att sugningen blev för ineffektiv så vår kille gick inte upp i vikt som han skulle (trots att vi ammade typ 1,5h). Men om om din lilla får i sig tillräckligt med mat slipper du ju det orosmomentet så då skulle jag nog hellre råda dig till att vänta med tragglandet ett tag och njuta av amningen som den är. Nackdelarna med amningnapp kan vara att 1) lite omständigt 2) bebisen kanske inte tömmer bröstet vilket kan leda till mjölkstockning.
Vi fick rådet att så länge vi inte börjar med vanlig napp eller flaskmatning innan amningen är etablerad så skulle amningen så småningom fungera för oss. Amningsnapp ska tydligen inte vara särskilt svårt att vänja bebisen av med. Än så länge stämmer det bra på oss i alla fall. Men jag vet ju inte om det är någon allmän sanning eller något som passade in i vårar fall...