• Felinne

December bebis 2013

MARlA skrev 2013-11-19 13:32:13 följande:
    Bmbesök idag och eftersom Bm hade svårt att känna på min spända mage om rumpa eller huvud låg neråt fick vi se på ultraljud att visst ligger bebis fixerad med huvudet neråt. Bm kunde inte rucka på det. Bebis sparkade vilt och levde rullan där inne så det gick knappt att mäta hjärtljuden men efter några minuter hade den tröttat ut sig och Bm kunde lyssna efter :)

Blev återigen påmind om att överväga om jag vill ta svininfluensavaccinationen eller ej, jag känner mig väldigt splittrad där, ska jag eller ska jag inte?  Hur resonerar ni andra kring det?  
    Jag kommer att ta det nu när jag äntligen är frisk.
    Hade egentligen tänkt göra det idag efter besöket på MCV men eftersom provtagningen gick så dåligt (de lyckades inte pricka rätt) orkade jag helt enkelt inte med ytterligare stick idag (har extrem nålfobi). Har en bekant som jobbar som barnmorska och hon tog vaccinet 2 veckor innan BF eftersom hon anser att fördelarna överväger nackdelarna, hade jag inte varit övertygad innan jag fick veta det hade jag definitivt blivit det då.
  • Felinne
    FiaFunderar skrev 2013-11-19 23:31:57 följande:
    Inte jag :) Jag är inställd på att min kommer på julafton :)

Bf den 14.e
    Samma här. Har BF den 21/12 så både murphys lag och statistiken talar för den 24/12. Dessutom är det ett worst case scenario enligt oss. Men mina önskedatum är 111213 och 040114...
  • Felinne

Åh vad spännande Plopps80! Hållar tummarna

Tänkte också passa på att fråga om det är någon som vet om det finns något tydligt samband för när förvärkarna börjar komma och latensfasen kickar igång? Är det vanligt att allt bara startar direkt? Eller är det vanligare att gå med lite känningar i någon/några vecka/veckor innan? 

• Felinne
    Fröken Ö skrev 2013-11-26 06:09:02 följande:

Tänkte bara kika in och säga att igår natt födde jag min son, i vecka 37+5. Vattnet gick i söndags och vi vart inlagda kl 14.00, kl 21.00 var jag öppen helt men lillen ville inte ner så jag fick inte börja krysta förrens vid 04.00, men då gick det undan! Hade en jätte bra förlossning, trots att det drog ut på tiden!

Lycka till allihopa! Är helt underbart att ha blivit mamma! Många kramar

Vad härligt! Stort grattis till dig och resten av familjen
  • Felinne
    moruri skrev 2013-11-26 17:22:35 följande:
    Vad jag har förstått får man föda precis vart i Sverige man vill oavsett vart man bor. Enda gången de kan neka är om det inte finns plats och då skickar de er till närmaste sjukhus.
    Naturligtvis måste det vara så. Det vore ju absurt om jag är på resa långt från mitt eget landsting och behöver ha vård och blir nekad till det om det finns plats. 
  • Felinne
    Repan skrev 2013-11-26 19:42:55 följande:
    Fnissar lite åt huskursgrejen också men tror det mest är något att sysselsätta sig med o lite sport!? :) man blir ju desperat om man bår punkten att man inte orkar mer.

Men ja - folk säger att de gick i trappor o samma natt kom hen osv o jag ba "mm o hade du valt den dagen för stark mat/te/vadsomhelst hade du trott att det var just den grejen istället". I verkligheten sätter det igång och så råkade man göra någon av alla huskurer den dagen bara :)

Skulle jag öht tro på något skulle det vara att stå mycket då, fysisk aktivitet alltså, men nä...

Så jag vilar o väntar ;)
    Håller helt med om att huskurerna är bluff och båg (finns vad jag vet inga vetenskapliga belägg för att de fungerar i alla) men tycker fortfarande att det är rätt underhållande att höra olika teorier om vad som sägs göra si eller så.
  • Felinne
    Jis skrev 2013-11-26 23:59:54 följande:

Jag ligger på bb, vattnet gick ikväll. Får ligga kvar för observation inatt, kommer d inte igång av sig själv blir jag igångsatt imorgon.

Håller tummarna för att allt ska gå bra
  • Felinne
    Repan skrev 2013-11-28 14:38:48 följande:

Jag slipper gärna massa negativt kring att föda så här precis före, däremot läser jag gärna sen. Hur som kanske en tråd i förälder 0-1 eller liknande? Decemberbebos 2013 - fortsättningen! :) trådar blir ju så fulla med. Skulle kunna ha lista där sen på vilka som faktiskt är aktiva :)

Håller med. Det ger mig verkligen ingenting av att läsa om negativa upplevelser son andra gått igenom. Ser inte alls hur det ska hjälpa mig att förbereda mig eller görs min upplevelse bättre.
  • Felinne
    Plopps80 skrev 2013-11-28 18:27:14 följande:
    Nu är vi två som skrivit i nya tråden. Läs inte om ni vill höra en mindre bra förlossningsupplevelse
    Tack. Vad fina ni är som respekterar oss som vill och behöver fokusera på det positiva Hjärta
  • Felinne

Som lite pepp vill jag bara passa på att tipsa om Blondinbellas videoinlägg om sin förlossning. Det går ju att säga mycket om henne, men maken till positiv och lycklig människa har jag inte sett på länge. Precis vad jag behövde idag.

Finns också en tråd här på FL som heter något i stil med "Roliga förlossningsberättelser" som jag brukar pigga upp mig själv med när jag är lite nere.

Svar på tråden December bebis 2013