• MissKaos

December bebis 2013

gosnosen skrev 2013-05-29 16:16:19 följande:
    Hej Lina1990 och välkommen! Vi är några tjejer från Göteborg i tråden! (Om du vill kan du bli medlem i medlemsgruppen "BF December 2013" så hittar du en Gbg-tråd där.) Själv bor jag i Kallebäck i Gbg, är 28 år och är nu i vecka 13 :)

Va? Kallebäck? Det är ju jättenära mig
    Jag bor i kviberg..
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    sillan01 skrev 2013-05-29 16:07:44 följande:
    Helt otroligt att man kan känna foster rörelser 12+4. Jag längtar :) är i vecka 12 nu 11+0. Hoppas :)))
    Ja, jag var ju inte säker försen efter NUpp i går. Bm bekräftade vad det var jag kände och jag såg ju att bebisen sparkade Precis där jag har känt. KÄnde sonen med tidigt, men inte SÅ tidigt.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    gosnosen skrev 2013-05-29 16:27:09 följande:
    Vad roligt! Hoppas vi kan få till en liten trådträff i sommar när alla känner sig lite mer säkra :)

Vore jätteskoj Kanske kan man göra sig barnfri och få en middag på stan *hoppas*
  • MissKaos
    Plopps80 skrev 2013-05-29 16:24:02 följande:

Tack. Så ska jag göra! Tar mitt val på morgonen och kan ta Hemofer på kvällen innan middagen. Jag har crohns sjukdom och får svåra diarréer av järntabletter därför åt jag blutsaft när jag var gravid med dottern men orkar inte hålla på med det. Smakar apa och jag mår illa av det. Hoppas järnet verkar snabbt. Är obeskrivligt trött och matt. Hade 14 i depåer. Hoppas sonen kryar på sig och att du snart får vila lite. Mysigt med sparkar. Är i 12+3 och tycker mig känna ett litet fladder ibland.
    PAssa på att utnyttja att det finns en sjuksyster i tråden

Halsfluss har stackars lillkillen. Satt på jouiren med honom igår, han bad att få åka till doktorn. Nu grät han av ont när han försökte äta en banan. Ger alvedon mot smärtan nu, mer än mot febern.
    Em me skrev 2013-05-30 06:17:53 följande:

Jaha, då får jag börja med de då:) tror dock inte det är så farligt att jag tatt dem utspritt, då borde de ju stått..
    Det är inte farligt, men besvärligt. Man ska ju minnas. Och dessutom bör det inte tas med mat utan minst ca 30 min före måltid. Krångligt..

• MissKaos
    ikala skrev 2013-05-30 12:40:27 följande:
    Miss Kaos vi ska nog untnyttja dig ska du seFlört

Är det nån här som är bra på Försäkringskassans alla regler?

Brukar dom räkna på föregående år lr på senaste 6 månaderna?  Alltså för att få fran inkomst att basera mammapeng på? Är gravidpengen samma summa som mamma pengen?  

Man får räkna bort graviditetens sista månader -många går ju ner i tid då. Sen är det med så att det räcker att man har haft en tydlig intentition att tex jobba heltid under sin grav för att få sin SGI beräknat på den oavsett om man får havandeskapspening eller blir sjuk eller så.
  • MissKaos

Föräldrapengen baserar sig på din SGI. Tror du kan räkna ut den på Fk´s hemsida. Sen beror det på hur många dagar/vecka du tar ut. Tänk på en sak: Under första året kan du ta ut få dagar och ha kvar din sgi när barnet fyllt 1 år måste du ta ut fullt (tror det är 5d/veka det går ju ta ut 7 tom) annasr räknas din sgi om =ner.
    Du har två sorters föräldrapening dels SGI-dagar dels ett antal dagar med jättelåg ers om (tror jag)190kr/dag. Jag har sparat sånna dagar för när man jobbar och kanske behöver ta ut en dag för dagis är stängt så har man ju råd med... Värre när man går hemma!

• MissKaos

Lycka till m jobb nu. Vart blir första placering? Glön inte att lyssba på syrrorna när du kommer ut. De gammla rävarna har lärt upp många unga läkare.

Nojjan släpper sådär är det för alla efter teorin.

Goldie skrev 2013-05-30 21:29:42 följande:
    Och en läkarstuderande också! har precis gått klart mina teoretiska terminer och börjat komma ut på praktik så borde kunna en hel del nu :D

(Tyvärr gör ju det att jag har lättare att noja över saker också, för jag kan så mycket om en massa sjukdomstillstånd som _kan_ drabba mig eller barnet men är jätteovanliga... suck suck. längtar tills första tolv veckorna är över i alla fall, är i 10+0 idag!)

• MissKaos

Jäklar vad surt.

Felinne skrev 2013-05-30 21:57:40 följande:
    Jag menade förstås att jag inte kommer ha arbetat 240 dagar i följd utan bara ca 200. Så istället för att få någonstans mellan 510-710 kr/dag så skulle jag alltså "bara" kunna få 225kr/dag. Typiskt.

Någon som vet om fk syftar på de första 180 dagarna efter att barnet är fött eller de första 180 dagarna som man tar ut i föräldrapenning?  

Svar på tråden December bebis 2013