• MissKaos

December bebis 2013

..fast nu är alla barn sent avnavlade åh andra sidan. Ska med ta upp det.

tänker som du

Min mamma överlevde ju. Och mormor. Morfar. Gamla blev dom och friska var don med. Industrimat inte .

Plopps80 skrev 2014-04-23 08:46:58 följande:
    Det värsta är ju med egen mat att bebisen lätt kan få järnbrist. Inte lätt att ersätta de tillsatta näringsämnen i hemgjord mat. Tog upp det med BVC och de rekommenderade köpt gröt osv. Å andra sidan känns det hemskt när den innehåller så mkt skit och förr överlevde barnen utan industriprocessad mat.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Vi käper med gärna eko. Och eko bananer ffa

min stora vägrade gröt ers välling och köpemat. Han ammade och åt hemlagat.Åt lite köpemat när han blev större. Ser rätt ok ut. Verkar frisk.

nestle vill man ju bojkotta av andra skäl. Idioter!

moruri skrev 2014-04-23 08:41:55 följande:
    Försöker till största mån bara laga ekologisk mat här hemma. Speciellt bananer då jag förstått att de är super besprutade..

Kände mig tvingad att ge köpegröt först med Ferdinand pga bvc. Men googlar man runt lite kan man hitta många bra recept. Torkad aprikoser innehåller bra med järn tex.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Nej.

De nya riktlinjerna handlar ffa om att undviks allergier. Och främst handlar det om ägg fisk etc.

Blåbär etc räcker inte som järnkälla tyvärr.

Ni spm kokar egen pure eko aprikoser (tprkade) innehåller mlt högte nivå järn än andra

siolina skrev 2014-04-23 10:52:01 följande:
    Gröt går ju alldeles utmärkt att göra själv, helt vanlig havregrynsgröt. Det är ju knappast den enda källan till järn heller så det är inte nödvändigt att just den är järnberikad. Så länge det bara rör sig om smakportioner kommer ju den huvudsakliga näringen från mjölken.

Man kan t ex ha lite blåbär i gröten så blir det godare smak och dessutom mer järn.

Sedan ska man inte ha för bråttom med att introducera mat. Det bästa är fortfarande att vänta till 6 mån. De nya riktlinjerna beror på att eftersom så många börjar tidigare än de ska vill man förtydliga att det måste vara mycket små mängder.

• MissKaos

Ja så sa dom när jag praktiserade på bvc för 100 år sedan och så sa bvc idag med.

problemet med skräp i gröten är ffa risprodukter och det kan man ju hoppa över...

Plopps80 skrev 2014-04-23 12:41:15 följande:
    Enligt BVC visar barnet när det är moget för mat. Ludwig är i allra högsta grad redo. När vi var små började man redan vid 3 måmaders ålder att ge smakisar. När min bror föddes på 90-talet fick man inte ge gluten fören barnen var många månader. Just detta gjorde att många utvecklade glutenintolerans. Jag ser ingen anledning att inte ge Ludwig mat när han älskar det och äter bra. Han sover som sagt hela nätter och går upp perfekt. Min dotter var enormt kräsen. Hon fick mycket välling från 6 månader och uppåt. Var det enda hon åt då hon aldrig i sitt liv ätit ersättning. Det är inte alltid så att man kan bestämma exakt hur man ska göra för alla barn är olika. Då dottern var svår med maten tills hon var 2 år passar jag på nu att se till att Ludwig får äta så mkt han vill. Sambon pratade med BVC som bedyrade att det inte är farligt tvärtom. Bra att hålla intresset uppe. Sedan får inte maten då konkurrera ut amningen heter det ju men jag har ju pang bom fått sluta amma och det naturliga är ju då att gå mer åt mat dit det ska än att bara ge ersättning.

• MissKaos

Fem vällingmål låtet mkt. Det var så kollegans son blev tungmetallförgiftad.

sarak skrev 2014-04-23 12:05:13 följande:
    Ja, jag tycker faktiskt det är lite förvånande att så många går emot de rekommandationer som finns om amning/ersättning till 6 månader. Kolla denna länk, bara 1,6% som helammade vid 6 månaders ålder www.sydsvenskan.se/sverige/vallingbarn-blir-fetare/ . Sedan många som ger 4-5 flaskor välling!! Herregud. Varför inte ge ersättning istället till så små? Mitt stackars barn ska få lära sig äta riktig mat när han är mogen för det. Fram tills dess blir det bröstmjölk.

• MissKaos

Min stor vägrade gröt välling ers.

han verkar klara sig ändå..

• MissKaos

För ökad mat ångest läs boken äkta vara.

jag blev deppig av den. Inget är äkta längre.

• MissKaos

Nej nu blir det inga fler barn.

Är för gammal.

• MissKaos

Wow. Har di fått tbx mensen? Jobbigt att amma två små samtidigt det klart det går men nätterna. .. samt fogloss mm som ju ofta blir besvärligt om det är väldigt tätt.. men vill man så! Kul för barnen säkert.

Kör ni snart?

Lite avis kommer ju aldrig mer vara gravid

Nov13 skrev 2014-04-23 23:57:46 följande:
    Jag är så sugen på en till!! Om min man fick bestämma vore jag nog redan gravid igen ;)

• MissKaos

Nej runt 40 funkar för oss.. nu. *tant*

Skulle vi vilja ha en trea vore det närmre 50 för maken och passrrade 40 för mig. Man blir tröttare med åren och svårare att bli gravid större risker etc etc så här är det stopp. Nöjd med mina två men lite sorgligt är det allt..

siolina skrev 2014-04-24 13:13:49 följande:
    Jag skulle jättegärna ha ett barn till, men inte förrän Jamil är större, kanske 3 år. Visst kommer vi vara runt 40 år då men jag ser inte det som något problem.

På vög hem ftån gymmet. Svettig. Vindoverall. Spillt på tröjan. Sunkig.. möter en mamma i rena beige/vita kkäder välkammad till perfektion makup osv osv. Perfekt vagn etc. Hur gör man?? Jag har alltid nån spy/puss/drägel fläck och lite rufs

Några påsar eller sten/pinnar under vagnen etc.
Svar på tråden December bebis 2013