December bebis 2013
Miss Kaos: det var BVC som sa det. Han hostar och har sådan där pipig andning.
Miss Kaos: det var BVC som sa det. Han hostar och har sådan där pipig andning.
Jamil är ju också en kräkis. Har sytt hakklappar av dubbel frotté, alltså en vikt handduk ungefär, och det skyddar lite. Men det går åt kanske tre sådana om dagen utöver att han kräks ned mina kläder (brukar oftast inte byta trots det...) och några ombyten åt sig själv, typ två pyjamaser och tre bodys, något par byxor.
Har också blivit sockerjunkie. Äter ett extra mellanmål per dag som består av nåt onyttigt. Inte min grej egentligen. Måste skaffa hem annat som är bra som mellanmål. Det är främst på kvällen det är lätt hänt att nåt slinker ned.
När är det ok att börja träna magen efter snitt? Efter nästan tre månader borde det väl vara lugnt?
Idag gör min bebis inget annat än äter och sover. Skönt men jag får inget gjort som jag hade velat. Snart dags att gå till förskolan.
Jamil är 15 veckor om jag räknar rätt och väger 6 kg och är 60 cm lång. Det verkar som han har lagt sig på sin kurva nu. Vi använder tygblöjor, det var någon som frågade. Vet inte om det håller tätare, men vi har inga problem med det. I och för sig hamnar det mesta av Jamils bajs i toan, men han bajsar fortfarande ett par gånger om dagen och ofta blir det någon bajsblöja per dag. Annars är han fortsatt glad och nöjd. Har faktiskt inte märkt av några särskilda språng.
Gröt går ju alldeles utmärkt att göra själv, helt vanlig havregrynsgröt. Det är ju knappast den enda källan till järn heller så det är inte nödvändigt att just den är järnberikad. Så länge det bara rör sig om smakportioner kommer ju den huvudsakliga näringen från mjölken.
Man kan t ex ha lite blåbär i gröten så blir det godare smak och dessutom mer järn.
Sedan ska man inte ha för bråttom med att introducera mat. Det bästa är fortfarande att vänta till 6 mån. De nya riktlinjerna beror på att eftersom så många börjar tidigare än de ska vill man förtydliga att det måste vara mycket små mängder.
Jag skulle jättegärna ha ett barn till, men inte förrän Jamil är större, kanske 3 år. Visst kommer vi vara runt 40 år då men jag ser inte det som något problem.
Jamil är fem månader nu, 64 cm och väger 7,3. Varken särskilt stor eller liten. Vi helammar fortfarande. För någon vecka sedan slutade han äta varannan timme på natten, nu vill han ha bröstet i munnen mer eller mindre konstant under hela natten. Jag låter honom hållas. Det fungerar så bra med amningen och han växer och utvecklas så här blir det inget smakande på annat förrän om en månad.
Vi har slutat med blöjor! Väldigt skönt. Händer några gånger i veckan att han kissar i byxorna men det är ok. Fast på nätterna får han ha, eftersom blöjan är blöt kanske 3 av 4 mornar.
Annars händer inte så mycket just nu? Han kan inte sitta än, han har inte fått några tänder. Han sover dåligt på dagarna men bra på nätterna!
Sarak, när blöjorna är torra på morgonen är det för att han vaknar och säger till att han vill kissa. Vi går inte upp med honom om han inte prompt vill det själv. En torr natt brukar han hålla sig från ca 22 till 3, sen kissar han igen vid ca 5, och vid 6-7 vaknar han och vill bajsa och sedan leka. Men han håller sig inte från att kissa hela natten.
Har alla era ungar glatt börjat äta utan vidare problem? Jamil suger gärna på en bit gurka eler liknande men får våldsamma kväljningar om något kommer i halsen. Vet inte om han sätter i halsen eller kväljer. Försökte med en fingerspets potatismos men det slutade på samma sätt. Vågar knappt ge honom något mer nu efter att ha provat många gånger med samma resultat. Varje gång känns det som att han kan dö.
Moruri, får ändå gratulera till att du inte är gravid. Hur härligt det än är med barn och bevbisar hade väl det varit lite väl maxat. :)