• Repan

December bebis 2013

MissKaos skrev 2013-09-27 12:44:24 följande:
    Nää det är hormonerna. Mina bleknade med tiden men nu kommer ny fartstreck. Kliet har jag smörjt för. Påståd hjälpa även mot bristningar men jag vet inte om jag tror på det.
    Svårt med folk som är sådär. Kroppen är viktig, nan ska ta hand om den. Men med målet stt hålla och orka länge tycker jag. Och att försöka ha lite muskler etc men snygg? Min mamma sa alltid ang att data en snygging "i mörker är alla katter grå" ligger mkt i det.
    På fsk har barnen börjst säga tjockis jag blir så sur.. dumskallebajs som sonen kör med annars är bättre.. det är iaf bara ett uttryck för att han är sur på en..
    Japp, och anlag (man har olika elastisk hud helt enkelt). Blir sur på att folk fortfarande försöker utnyttja kvinnors utseendehysteri o sälja massa krämer. Det hjälper mot kliandet helt enkelt.

Jag fick bristningar redan som 12-åring, pubertetshormonerna, och inte var det mina svulstiga a-kupor som gjorde att brösten sprack lite redan då ;)

Synd att inte några på FL faktiskt kollar något så enkelt som wikipedia eller 1177 eller liknande innan de köper krämer för 1000 spänn!

Tänker som du om kroppen, men klart jag blir påverkad av samhället i stort. Ser man hälsosam ut så ser man snygg ut helt enkelt! Nu ska jag njuta av helgen och inte tänka mer på det :) 
    Bebis BF 20 december 2013
  • Repan
    Tuttiluttan skrev 2013-09-29 11:23:23 följande:
    Nån som vet ngt?
    Jag upplever mkt smärtlindring av TENS nu vid foglossning. Som djup massage lite o nerverna fokuserar på det ist för smärtan. Tar dock lång stund för lindring o lindrar bara medan man håller på o kort därefter (för mig). Ska ha hemma när förlossningen startar också. :) testa hos sjukgymnast!
  • Repan

Jag har haft besök hos BM i v. 9, 12 (inskrivning o hälsosamtal) typ o 25 och nästa är i v. 30.

Stick i fingret o viktnotering, sf-mått. Blodsocker en gång, urin 1 gång (v12).

Inga fler bokade besök så vet inte hur det blir.

• Repan

Jag funderar på att försöka utan bedövning så länge som möjligt och hoppas på att det inte blir så långdraget att jag måste ha EDA eller liknande för att öht orka krysta ut bebisen - man vet ju inte innan liksom. Ska också försöka vara hemma så länge som möjligt av samma anledning, mer vilsamt hemma ju. Bada o vagga och försöka vila liksom.

TENS tänker jag använda för att orka med latensfasen hemma så länge som möjligt, spikmatta och massage och varma bad.

Sen får man ju se, har det gått jättelång tid och man verkligen måste få sova en timme liksom så är det ju dags att fundera på nästa steg. Lustgasen ska jag prova, se om jag mår illa eller inte. Men känner mig förvirrad över den eftersom det i boken står att barnet inte alls blir påverkat medan jag på annat håll läst att barnet visst blir påverkat, dåsigt typ, så vad gäller eg.?

Sterila kvaddlar kan jag ev. testa en gång, men jag gillar inte nålar så jag vet inte. Värme och massage tror jag mycket på. Jag är ganska uthållig av mig och jag brukar kunna hantera smärta som inte resulterar i en bebis väldigt bra och inte få panik eller liknande, så jag ska iaf försöka se smärtan på ett positivt sätt.

"tar det som det kommer" verkar vara min tanke om smärtlindring, efter att ha pratat med massa som fött barn på en herrans massa olika sätt, läst om alla smärtlindringsmetoder och funderat själv på hur min bild av förlossningen egentligen ser ut. 

• Repan

Senaste dagarna har jag märkt att bebisen ligger annorlunda i magen. Sparkarna/buffarna/stötarna kommer neråt och inåt mot livmodertappen på något vis och inte längre utåt så att det känns och syns sådär supertydligt som det gjorde innan.
    Det ilar och skär i livmodertappen/snipp-området liksom inifrån och det vibrerar också konstigt där ibland, så fort att jag tänker att sådär fort kan hen inte sparka och röra sig? Känns förvirrande. Något sticker ut vid naveln, en rumpa eller ett huvud jag vet inte - är så dålig på sånt.

Har funderat lite på om detta innebär att bebisen vänt sig nedåt? Man ska ju känna ordentliga sparkar vid revbenen, men jag känner mest buffar där. Men ilningarna, kniv-huggs-känslan i livmodertappen känns ju som att något måste trycka nedåt?

Ngn med lite erfarenhet som känner igen sig? 

• Repan
    greywolf skrev 2013-10-02 12:10:27 följande:
    Hej Repan, Jag känner igen mig i vad du skriver, det där med vibrerande rörelser. Jag känner sådana ibland och tänker att det kanske är något plötsligt ryck eller spasm som gör att det känns som det gör. Kanske har helt fel men så har jag känt hela grav sedan jag började känna rörelser, alla är inte långsamma, mjuka rörelser. Igår kände jag hur det bubblade till med jämna mellanrum, ca 5-10 sek intervaller, ner mot ljumsken. Insåg då att det kanske var hicka! Hos bm i förrgår fick jag veta att bebisen har vänt sig med huvudet nedåt redan så det makade sense att jag kände bubblet där nere. Knasig känsla, men lite kul också. När är nästa besök hs bm för dig? Hon kanske kan förklara hur bebisen ligger då, sådant är nog svårt att känna själv, iaf tycker jag det.
    Tack för svaret! Tyvärr är mitt nästa besök inte förrän om två veckor, sist i vecka 26 ville hon inte ens tala om för mig hur bebisen låg pga hon tyckte det var alldeles för tidigt för att hålla på med sånt :)
    Tuttiluttan skrev 2013-10-02 12:19:12 följande:
    Jag ska ta mig en titt! Nått tjusigt får jag ju ha på mig

Och precis som du säger, nästan alla gravid kläder är randiga! Lite trist, vill ju inte bara vara randig!
    Det finns en schysst svart gravidklänning med "t-shirt" överdel eller hur jag ska uttrycka mig, resår under brösten och sen fallande. I bomull, för typ 2-300 kronor någonting. Med fina skor och så kan man se riktigt tjusig ut i den! På H&M :)
  • Repan
    siolina skrev 2013-10-02 12:35:39 följande:
    Mitt barn har vänt sig och ligger med fötterna uppåt. Man känner att sparkarna eller rörelserna blir kraftigare och kraftigare, ibland gör det nästa ont. Och när hen trycker mot kissblåsan känns det som att jg ska kissa på mig. Ligger lite över mittenkurvan i normalspannet på sf-mått, så det blir spännande att se om det är en liten bjässe där inne på tul:et om drygt två veckor.

Vecka 31 nu, och jag känner att orken börjar tryta. Känns ibland som att det enda jag hinner med är att städa och plocka här hemma. Måste bli bättre på att prioritera annat för jag blir smått deprimerad av att inte göra roliga saker ibland också. Orkar ju knappt träffa kompisar och blir en sämre och tråkigare mamma. Känns inte bra.

Jämför med när min sambo var gravid och hon jobbade heltid ända fram till förlossningen och jag jobbar knappt halvtid men gnäller ändå. Får lite dåligt samvete av det. Fast hon slapp alla hemmasysslor som jag har hand om nu plus att vi har ett barn nu som jag hämtar och lämnar och tar hand om tills hon kommer hem runt halv sex. Så det kanske inte är så att jag orkar så mycket mindre?

Även OM det skulle vara så att du orkar mindre (omöjligt jämföra ju!) så gör det inget - alla graviditeter är olika och jag tror säkerligen din sambo känner samma sak :)
    Det är nog en enorm skillnad på att vara gravid när man redan har barn och när det är första barnet. Min fru som ska försöka bära nr. 2 ser inte fram emot det! Jag hoppas innerligt hon får en lätt graviditet.
  • Repan
    Eyeonly skrev 2013-10-02 16:15:25 följande:
    Ska ni vaccinera er ? Jag tänkte inte...
    Nä. Mitt förtroende för massvaccinering av olika typer av influensa förutom den vanliga är ganska lågt sedan fågelinfluensaskandalerna.
    (Vilket jag tog pga kände mig skyldig samhället det ungefär.) Jag vaccinerar mig aldrig mot vanlig influensa heller, har aldrig haft influensa vad jag vet.

Däremot blir jag kanske ordentligt förkyld då och då men av någon konstig anledning så har jag inte varit sjuk sedan innan graviditeten, trots att den ju ska ge sämre immunförsvar. I vanliga fall är jag faktiskt sjuk flera gånger per år. 
  • Repan

Jag har ordentlig foglossning o jag simmar genom att kråla o sparka mkt försiktigt, samt ryggsimma m små försiktiga sparkar även där. Jätteskönt att kunna röra på sig ändå o m krålandet få upp FLÅS till o med! Trots att jag knappt kan lunka till bussen annars :)

• Repan

MissKaos: ja det är tur! Om det nu går, vet inget om hennes fertilitet men chanserna är såklart ganska goda. Det med att fogar blir värre har jag läst mig till så om det ska bli fler än två barn här så blir det nog inte jag som bär - jag vill helst inte göra om detta, mkt slitsamt för oss båda! Men om hon också får foglossning får vi väl singla slant ;)

Svar på tråden December bebis 2013