siolina skrev 2013-10-03 14:27:13 följande:
Samarbetar Göteborg med Malmö? Alltså, Huddinge samarbetar med Umeå så till vida att de kan skicka donatorsäd till umeå så man får samma. Inte för att jag tycker att det vore världens undergång om det blev en annan donator egentligen. Fast jag undrar om detta görs även om det är ett tredje barn eller om man så att säga har förbrukat sin kvot. Det skulle inte vara avgörande för oss, även om jag tycker det känns lite praktiskt att ha samma. Däremot är vi inte så sugna på att behöva åka utomlands och gå igenom en adoptionsprocess osv.
Nej inte vad jag vet. Alltid fått höra att "garnent inte kan delas mellan landstingen" eller nåt, men vi kan ju fråga när det är dags.
För oss är det dock inte speciellt viktigt, och egentligen kanske det är bättre med olika - så att man sedan inte står med två ungar där det varit viktigt med samma donator och sen vill ha en tredje och han inte längre donerar - och får en tredje som plötsligt inte var så viktig att ta in i den biologiska samhörigheten då? Eller hur jag ska tänka :)
Alltså, för oss är det ingen grej med biologi så samma donator skulle på sin höjd vara "kul" för att de kanske blir lite lika. MEN å andra sidan är det ju då likhet med donatorn man fokuserar på vilket känns lite konstigt också? Om barnen är lika dvs så är det donatorn man ser i dem. "åh så roligt att våra barn är lika sin donator!" ? :D För mig blir det lite knepigt. Man vet ju inte vem det är eller hur han ser ut, och för oss är han helt ointressant så länge han är frisk.
Ja lite om hur jag tänker :) Möjligen kunde det väl vara bra för sjukdomar typ men det känns lite långsökt det med. Men alla ser ju olika på det där, jag vet inte hur det skulle bli med tredje barn dvs. Hade det varit viktigt för oss hade vi ju valt danmark, men för oss är barnens rätt till båda sina föräldrar från första stund viktigare än allt annat så vi valde också sverige :)