Inlägg från: Parksandrec |Visa alla inlägg
  • Parksandrec

December bebis 2013

Plopps80 skrev 2013-07-01 14:52:10 följande:

Alla gör ju som dom vill. Men ibland känns det som att man inte får gilla att klä sina flickor i klänning. Framförallt här på fl men inte i denna situation alltså. Kan bara prata för mig själv men hade inte jag som mormor/farmor eller annan nära anhörig fått veta könet på det nyfödda barnet hade jag blivit djupt sårad. Klart man är nyfiken och vill kunna berätta för alla vilken sort det blev. Tänk när dom frågar farmor på hennes jobb om det blev flicka eller pojke och hon svarar att hon inte får veta könet kommer alla undra vad ni har för relation och farmor är förmodligen jätteledsen!. Jag hade upplevt det som fruktansvärt kränkande faktiskt och genant att jag inte fått veta könet på mitt barnbarn. Du gör ju som du vill det jag vill är bara att visa hur dina nära och kära kan reagera och känna om du undanhåller könet för dom. Bättre att förklara att man vill ha könsneutrala kläder i present och inget gull i gull i så fall.
    Jag är säker på att de som kanske utsätts för min dåliga stil med att inte säga könet på bb kommer kunna ta det och inte bli alltför ledsna, mest irriterade på mig och att jag är en sån genus-tööööönt. ;D

Vad gäller exempelvis farmor, så får min sambo bestämma vad han säger eller skickar för sms.

Blir lite ledsen över din kommentar att man inte skulle få ha klänning på flickor, fattar att du spetsar till det lite, men det är ändå trist att läsa att det kan kännas så. För mig känns det ju som om jag är den onormala som inte trivs med vare sig graviditet eller det mesta av baby-utbudet. alltså jag känner mig verkligen som ett freak, och att de "normala" kollar kön på rul och köper könsbestämt mer eller mindre.

Jag önskar verkligen det kunde finns större känsla av "ok, du gör så, fine med mej. jag gör såhär" stämning alltså mer avspänt. men det verkar vara så nära folks hjärta, så känsligt, så känsligt. Jag är en del av det också.
    Här står det nåt jätteklokt folk kan inspireras av.
  • Parksandrec
    Plopps80 skrev 2013-07-01 15:18:52 följande:
    Tror jag lämnar genuspratet nu när vi har det på en bra nivå och respekterar varandra. Det glädjer mig att farmor får veta könet om sambon vill det. Som farmor tror jag man känner sig lite utanför eftersom det är sonens fru som föder barnet och man kan nog känna att hennes mamma alltså mormor till bebisen står de närmare. Är alltid extra go mot svärmor för att hon inte ska känna sig utanför. Hon är extremt viktig i min dotters liv! Måste säga något annat. Jag har inte hypotyreos!!!! Värdena hade moraliserats. Inte konstigt att man var så frusen i början. Mina värden låg på 21 och det är lågt nu 50 och helt normalt. Är så jääkla glad!!!
    Shit så skönt med normala värden!

Nu ska den bra tiden vara här. De 100 lyckliga dagarna liksom :D
  • Parksandrec
    mammatilltvå85 skrev 2013-07-01 16:56:49 följande:
    Måste bara berätta några egna kön-erfarenheter också. Jag är starkt emot alla typer av krigsleksaker, och hatar kläder med typ Spiderman och byggare bob tryck, älskar rött och klär gärna mina söner i rosa då det är superfint tycker jag, köpte varsin rosa skjorta till de senast idag och de gillar rosa "fast" de är så stora att omgivningen "borde" kunnat hunnit lära de att det är fel pga av att de är killar. I alla fall har mina söner alltid älskat "tjejgrejor" att pyssla, laga mat med mig, baka osv. De har haft alla sorters leksaker men har föredragit dockor, gosedjur och pärlplattor framför bilar och stereotypa killgrejer. När äldsta sonen som nästan 2 åring började dagis tyckte fröken det var såååå konstigt att han gick runt och drog en dockvagn hela dagarna och mest lekte med dockbebisarna i dockvrån. Va? Sa jag, hur kan det vara konstigt? han har en lillebror hemma och det är det han ser på dagarna med mig....?!

Nu när vi ska få en dotter sa en mkt nära släkting som vet exakt hur "o-pojkiga" mina söner är att tänk nu kan dockskåpet äntligen komma till användning på riktigt och du har nån som gillar samma saker som dig. Jag blev helt chockad.  Menar du allvar sa jag? Mina söner har lekt hur mkt som helst med dockskåpet och älskar typiska tjejgrejor, hahahaha, kan inte få en dotter som teoretiskt vore mer tjejig än mina grabbar de är BARN och de blir som de vill bli och jag behöver inte ha ett barn som ska gilla lika som mig oavsett kön;=).

Det säger en den om hur djupt rotad föreställningen om kön är och jag gillar det inte. vi har redan bestämt oss för att uppfostra vår dotter medvetet lite "grabbigare" än hur jag tror genomsnittet gör för att hon lättare ska kunna stå emot den norm hon kommer kunna möta. Med detta menar jag att jag kommer uppfostra henne exakt som jag och de flesta gör med killar (mitt sätt att uppfostra BARN till självständiga individer oavsett kön men som nog stämmer in mer på hur folk är med sina söner än döttrar), låter de välja själva, inser att barn är fysiska, springer och kan låta och "daltar" kanske inte lika mkt. Nu är JAG fördomsfull och det vet jag, men tyvärr är det ofta så det ser ut i alla fall när jag ser mig omkring. Jag ger gärna min dotter ett namn som inte i framtiden sätter henne i ett fack att hon ska vara ljuv och behagande. Om hon vill bli företagsledare eller politiker eller vadsomhelst så ska hon kunna det. Nu säger jag inte att man inte kan bli det om man har ett jättetjejigt ljuvt namn, men ni förstår kanske ändå hur jag menar....   Om min dotter kommer älska paljetter och barbieklänningar så varsegod och ha det, men det gäller även mina söner, nu tycker jag personligen att det kan bli ganska tacky så så länge jag får bestämma kommer glittergrejerna tonas ner. Dock älskar jag klänningar och köper det gladeligen och självklart får hon ha ljusrosa precis som sina storebröder. Jag låter inte bli saker av princip, det har jag inget behov av. Men jag kommer inte medvetet förstärka bilden av henne som tjejig tjej och därmed försvåra för henne att bryta sig ur normen för hur tjejer ska vara- OM hon vill det.  

Japp detta var mina subjektiva tankar kring ämnet. Alltid kul att diskutera sånt här tycker jag, i alla fall så länge vi respekterar att vi tycker olika=)  
    Alltid lika roligt att läsa andras tankar!

Väldigt trevlig å välformulerad läsning, tack. jag har förstås miljarders egna tankar och åsikter men idag får det räcka med mina historier om svärmor och framtida elakheter från BB :D
  • Parksandrec

Stinakri
    Det står på attraktionerna vilka du får åka, el rättare sagt, vilka du ej får åka. En karusell för barn är ok. Men inte några berg och dalbanor eller uppskjut eller så.

• Parksandrec

Intressant diskussion. Vi fick inte se kön och vill inte heller. Har väldigt lika tankar som Repan om d där men faktiskt också mina egna mönster. Tror att jag omedvetet skulle tänka på ett visst sätt om jag visste kön och det är skönt att kunna ägna tanken helt åt personen utan kön. Det kommer ju sen ändå :D

• Parksandrec

Hmm verkar vara fler än jag som får problem med bilderna. Kan ju inte se Plopps grejjer :(

• Parksandrec

Så skönt att läsa dra inlägg om d här dec jan tjafset... Mamma har varit på mig mer än vad som är ok om detta ochguuud så tröttsamt. Vill absolut inte gå över så länge. Lättar att läsa att andra också få stå ut med tramset...

• Parksandrec

Roligt med alla era bilder. Förhoppningsvis ser ni här en grusig bild från förra veckan, vecka 19. Jag har ju en del problems med at lägga upp bilder så... jag har inte blivit särskilt stor, men det kommer väl

• Parksandrec

Nu kanske... (flåt om det blir som spam för er. inte meningen).
Svar på tråden December bebis 2013