December bebis 2013
Alla gör ju som dom vill. Men ibland känns det som att man inte får gilla att klä sina flickor i klänning. Framförallt här på fl men inte i denna situation alltså. Kan bara prata för mig själv men hade inte jag som mormor/farmor eller annan nära anhörig fått veta könet på det nyfödda barnet hade jag blivit djupt sårad. Klart man är nyfiken och vill kunna berätta för alla vilken sort det blev. Tänk när dom frågar farmor på hennes jobb om det blev flicka eller pojke och hon svarar att hon inte får veta könet kommer alla undra vad ni har för relation och farmor är förmodligen jätteledsen!. Jag hade upplevt det som fruktansvärt kränkande faktiskt och genant att jag inte fått veta könet på mitt barnbarn. Du gör ju som du vill det jag vill är bara att visa hur dina nära och kära kan reagera och känna om du undanhåller könet för dom. Bättre att förklara att man vill ha könsneutrala kläder i present och inget gull i gull i så fall.
Vad gäller exempelvis farmor, så får min sambo bestämma vad han säger eller skickar för sms.
Blir lite ledsen över din kommentar att man inte skulle få ha klänning på flickor, fattar att du spetsar till det lite, men det är ändå trist att läsa att det kan kännas så. För mig känns det ju som om jag är den onormala som inte trivs med vare sig graviditet eller det mesta av baby-utbudet. alltså jag känner mig verkligen som ett freak, och att de "normala" kollar kön på rul och köper könsbestämt mer eller mindre.
Jag önskar verkligen det kunde finns större känsla av "ok, du gör så, fine med mej. jag gör såhär" stämning alltså mer avspänt. men det verkar vara så nära folks hjärta, så känsligt, så känsligt. Jag är en del av det också.