Felinne skrev 2013-05-30 18:44:24 följande:
Som jag förstår det är det de senaste sammhängande 6 månaderna oavsett om året är "delat" eller ej. Men för att få ut föräldrapenning direkt baserat på din sjukpenningsgrundande inkomst måste du ha arbetat de senaste 240 sammanhängande dagarna (dvs de senaste 7,5-8 månaderna). Annars kommer du under de första 180 dagarna få föräldrapenning på så kallad grundnivå de första 180 dagarna, det vill säga 225 kr per dag (om du tar ut föräldrapenning för 7dagar/vecka).
Hängde du med?
Jag är dock osäker på om det är de första 180 dagarna som du tar ut föräldraledighet eller bara de 180 första dagarna.
Upptäckte det här nu och blev skitirriterad eftersom jag inte kommer ha arbetat 6 månader i följd (eftersom jag just nu är tjänstledig).
Jag menade förstås att jag inte kommer ha arbetat 240 dagar i följd utan bara ca 200. Så istället för att få någonstans mellan 510-710 kr/dag så skulle jag alltså "bara" kunna få 225kr/dag. Typiskt.
Någon som vet om fk syftar på de första 180 dagarna efter att barnet är fött eller de första 180 dagarna som man tar ut i föräldrapenning?