• Felinne

December bebis 2013

IdaJ: Varsågod :)

S a n n a: Välkommen! Jag har också bf den 19/12 :) lite väl sent/tidigt datum i min smak men känns ändå sjukt spännande. Jag är nog mest fortfarande förvånad över att det gick  så vansinnigt lätt för mig att bli gravid. Jag hade liksom förberett mig i flera år på att det kanske skulle ta flera månader om det ens skulle gå, så jag känner mest tacksamhet över att min kropp gör vad den ska än så länge. 

• Felinne
    Soli82 skrev 2013-05-17 19:28:16 följande:
    Har berättat på jobbet idag att jag är gravid ( v10) kanske lite tidigtmen efter aldeles för mycket googlande har jag bestämt mig för att allt kommer gå bra och skulle det inte göra det får vi ta det då. Fungerar inte att oroa sig hela tiden, känner att jag inte orkar det. Är ju så glad över de två små liven!
    Oh vad härligt det måste kännas!
  • Felinne

är i v.10+1 idag. mår ganska kass tycker jag. fortfarande ingen direkt aptit även om vissa saker ibland kan kännas gott (den första minuten jag äter det åtminstone). är på semester just nu och hatar det. jag kan inte äta vad jag vill när jag vill utan måste hela tiden anpassa mig till flygtider och annat skit. tråkigt att inte kunna njuta så mycket av semestern liksom. kan bli illamående när som helst på dygnet eftersom jag inte kan äta när jag vill vilket igår kväll resulterade i att jag låg och hulkade på toaletten med första halvan av kvällsmaten (tur att vi hann ut från restaurangen säger jag bara!) dessutom har jag dålig samvete för att jag bara kan äta "smaklösa" grejer vilket betyder att min man också måste äta på "smaklösa" restauranger och att han hela tiden tvingas lyssna på mitt gnäll om "jag är hungrig men jag vill inte äta", "jag behöver gå på toa" och "jag mår illa". 

ledsen att jag låter så negativ, men är bara så himla besviken på att behöva må dåligt när jag är på semester. det positiva är dock att det ska bli jäkligt skönt att komma hem Glad

• Felinne

Grattis till lyckade KUB-tester! Vad härligt det måste kännas. Har själv KUB den 13/6 och tycker att det känns oändligt långt bort...

• Felinne
    Parksandrec skrev 2013-05-29 11:43:59 följande:
    Jag äter folsyra och järn. Men i ärlighetens namn tycker jag det är svårt med järnet eftersom det inte tas upp så bra om det intas med mejeriprodukter eller grönsaker.

Nån tipsade om att ta tabletterna när man är uppe och kissar på natten, men jag brukar glömma då.

Har även ökat intaget av frukt, har fruktstund numera. Kivi & päron är ju bra för magen numera, ehe Skäms
    Järn har lättare att tas upp i kroppen om du t.ex dricker apelsinjuice samtidigt. Enklare att komma ihåg ett glas apelsinjuice än att ta tabletterna mitt i natten tycker jag Glad
  • Felinne
    ikala skrev 2013-05-30 12:40:27 följande:
    Miss Kaos vi ska nog untnyttja dig ska du seFlört

Är det nån här som är bra på Försäkringskassans alla regler?

Brukar dom räkna på föregående år lr på senaste 6 månaderna?  Alltså för att få fran inkomst att basera mammapeng på? Är gravidpengen samma summa som mamma pengen?   
    Som jag förstår det är det de senaste sammhängande 6 månaderna oavsett om året är "delat" eller ej. Men för att få ut föräldrapenning direkt baserat på din sjukpenningsgrundande inkomst måste du ha arbetat de senaste 240 sammanhängande dagarna (dvs de senaste 7,5-8 månaderna). Annars kommer du under de första 180 dagarna få föräldrapenning på så kallad grundnivå de första 180 dagarna, det vill säga 225 kr per dag (om du tar ut föräldrapenning för 7dagar/vecka).

Hängde du med?

Jag är dock osäker på om det är de första 180 dagarna som du tar ut föräldraledighet eller bara de 180 första dagarna. 

Upptäckte det här nu och blev skitirriterad eftersom jag inte kommer ha arbetat 6 månader i följd (eftersom jag just nu är tjänstledig). 
  • Felinne
    Felinne skrev 2013-05-30 18:44:24 följande:
    Som jag förstår det är det de senaste sammhängande 6 månaderna oavsett om året är "delat" eller ej. Men för att få ut föräldrapenning direkt baserat på din sjukpenningsgrundande inkomst måste du ha arbetat de senaste 240 sammanhängande dagarna (dvs de senaste 7,5-8 månaderna). Annars kommer du under de första 180 dagarna få föräldrapenning på så kallad grundnivå de första 180 dagarna, det vill säga 225 kr per dag (om du tar ut föräldrapenning för 7dagar/vecka).

Hängde du med?

Jag är dock osäker på om det är de första 180 dagarna som du tar ut föräldraledighet eller bara de 180 första dagarna. 

Upptäckte det här nu och blev skitirriterad eftersom jag inte kommer ha arbetat 6 månader i följd (eftersom jag just nu är tjänstledig). 
    Jag menade förstås att jag inte kommer ha arbetat 240 dagar i följd utan bara ca 200. Så istället för att få någonstans mellan 510-710 kr/dag så skulle jag alltså "bara" kunna få 225kr/dag. Typiskt.

Någon som vet om fk syftar på de första 180 dagarna efter att barnet är fött eller de första 180 dagarna som man tar ut i föräldrapenning?  
  • Felinne
    Parksandrec skrev 2013-05-30 22:45:26 följande:
    Alltså de här FK reglerna var dagens dåligaste nyheter för mej. Herregud. Räknas inte beloppet upp av det jag jobbar? Jag kommer ha luckor i min tid pga fel med csn, och trodde kag kunde ta igen det något med heltidsarbetet i höst. Men det blir lägsta ändå? Oj oj.
    Mmm jag vet. Samma här. Jag skickade mail till dem också för att vara på den säkra sidan. Vill ju förstås inte att det ska vara sant och försöker tänka på massa sätt jag skulle kunna göra för att påverka utfallet men det ser ganska mörkt ut just nu tycker jag...
  • Felinne

Roligt att kolla på andras magar. Tänk hur olika vi är! Häftigt. Glad

Igår fick jag en en form av uppenbarelse och tänkte att "det jag går igenom nu har mammor gått igenom sedan mänsklighetens gryning". Lite fånigt kanske, men ändå så jäkla häftigt. Jag/Vi är liksom helt plötsligt del av något mycket större. Coolt.

Sedan undrar jag om det här med att kunna känna sin livmoder. Kan alla göra det? Även om min livmoder skulle visa sig ligga långt bak? Går det fortfarande att känna den då? Jag vet att ägget som nu är ett foster kom från min högra äggledare och ibland tycker jag mig ana något på högra sidan, men jag vet inte om det är inbillning eller om det verkligen är något.

• Felinne
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-06-02 21:19:37 följande:
    Åh KUB kl 9:00 imorgon. Så galet nervös!!!
    Lycka till!
Svar på tråden December bebis 2013