FiaFunderar skrev 2013-08-16 22:35:08 följande:
www.kostdoktorn.se/kategori/kostdebatt/livsme...
Jag skulle inte följa ett råd som det där livsmedelverket ger!
Vi gravida ska ju äta lättfil, lättmargarin och alla andra lättprodukter enligt dem... Varför liksom??
Nej usch! Livsmedelverket är en bluff och det har man ju sett i de senaste veckornas debatter m.m.
Sunt förnuft och vetenskaplig fakta :)
Lite off topic det här men jag känner ändå att jag vill säga något som en slags replik.
Det är ofta lätt att generalisera, men att säga att du inte skulle följa "ett råd som livsmedelsverket get!" är (i alla fall i min mening) att dra det till sin spets. Bara för att du inte väljer att följa tallriksmodellen (oavsett om du följer en viss diet eller helt enkelt inte tror på det) betyder det inte att livsmedelsverket inte kan ge några bra råd om näringsämnen och (potentiellt) skadliga ämnen i maten. Se t.ex. deras råd vad gäller fisksorter baserat på halter av kvicksilver, dioxin, pcb etc. Det är ingen bluff att dessa ämnen är skadliga verkligen inte något folk bör ta lätt på, speciellt inte gravida.
Och apropå "vetenskaplig fakta" så går det alltid (nåja, nästan alltid) att hitta vetenskapliga undersökningar både för och emot ett visst argument. (Vi svenskar är ju t.ex. nästan helt indoktrinerade i läran att "mjölk ger starka barn/ben" vilket är till direkt följd av mejeriproducenternas starka lobbyverksamhet för x antal år sedan. Allt baserat på "vetenskaplig fakta" naturligtvis. Ganska intressant att tänka på tycker i alla fall jag och då är jag ändå fortfarande en stor mjölkdrickare trots att jag vet att (den lilla) mängden kalcium som jag får i mig via mjölken är något jag kunde fått i mig lika lätt på annat sätt.)