• Plopps80

December bebis 2013

Magen efter 20 fulla veckor. Går in i vecka 21 imorn.

• Plopps80
    MissKaos skrev 2013-07-20 12:07:16 följande:
    Schysst kista! Ingen tvekan om vad som finns i den!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Tack
    Kiira skrev 2013-07-20 17:28:40 följande:
    Vet ni vad, jag var med om något jätte jobbigt i onsdags. Det började med att jag på eftermiddagen började se dåligt på mitt högra öga. synen försvann som bort ibland. Jag frågade mannen om ja hade skräp i ögat men de var inget där. efter någon timme när vi ska äta börja ja känna mig konstig. sitter och säger till min ena dotter "tuva ät upp maten" sekunden efter börja jag fundera på om hon verkligen heter Tuva, eller har ja sagt fel namn. Efter det ska ja ge min yngsta dotter en kaka, räcker fram den och säger här har du en köttbulle, hur ja än försöker säga vad de är blir de en köttbulle. Mannen skickar in mig till fotöljen o vardagsrummet. Efter någon minuter kommer han in o ser mig med början till panik, min höger arm kunde ja inte röra, den var helt bortdomnad, kort efter samma sak med vänster arm. sen bägge bena, och ja får svårt att andas.. Han ringer 112.  dom skickar en ambulans, o sos ber  min man ringa igen om talet blir förändrat. några minuter gick ja ja tappar tal förmågan,  jag bara sluddrar när ja öppnar munnen. I min hjärna känner ja mig helt klar. och börjar få panik över att mina barn ser mig i detta tillstånd samt att undra hur barnen reagerar när ambulansen kommer. 18 minuter efter sos är larmat kommer ambulansen, de har kört 5 mil på 18 minuter (ingen motorväg snarare rätt kass landsväg). de gör några enkla tester och  sätter kanyl. blodtrycket var bara lätt förhöjt pulsen rejält  snabb, och ja började få tillbaka talet.. De kör mig till sjukhuset som är närmast 12 mil bort, där blir ja liggandes i ett rum med stora lampor tända, ensam. efter en timme så kommer läkaren och undrar vad som hänt, hon ser att ja mår dåligt har frossa, ont i huvudet och kunde med halvdåligt tal berätta  lite vad som hänt, en timme senare tar de blodprov. ytrterligare en timme senare säger de att ja är frisk och att ja kan åka hem. 01,40. hur ska ja åka hem? till ett tomt hus efter de som hänt ca 5 timmar innan? Jag var en grönsak! kunde inte tala inte gå inte röra mig!? Ja får tillslut stanna på en obs plats. men blev utskriven 10,30 och fick åka buss hem. Jag är fullt frisk. enligt dom. Ingen kollade om bebis mådde bra. enligt blodproverna var ju helt frisk, pulsen min var dock ännu hög när ja for hem. Hur hade ni gjort i mitt läge? 

Du måste kräva en grundlig undersökning. Du måste göra en datortomografi av hjärnan. Låter som du har små proppar i hjärnan. Finns något som heter tia attacker. Du måste måste kräva en utredning. Nöj dig inte med detta. Gå vidare!
  • Plopps80

Vecka 21. Ont i ryggen och 10 kg upp. Humöret skiftar. Gapade på mannen häromdagen för en skitsak. Kan bli galen på dottern så jag får så dåligt samvete. Är piggare men är ändå trött i mig själv på något sätt. Blir akut trött efter en aktiv dag måste lägga mig och vila, ibland sova 35-40 min. Känner mig inte som mig själv. Bebisen sparkar mkt.

• Plopps80
    MissKaos skrev 2013-07-22 09:35:16 följande:
    Vi har berättat. Det är en snopp, ingen statshemlighet. Och barnet har ju ett kön hur man än gör. Det kommer födas som pojk. Blå eller rosa sockor känns skitsamma. Min son håller på att upptäcka skillnader mellan pojk och flicka. Ganska spännande. Vo pratar mkt om att människor är olika, att man ska vara sig själv och att alla har samma värde etc. Stolt blev jag när han tog dagis bråkstake som ingen gillar och alla är lite rädda för i försvar. Ett barn skällde på honom och skylde ifrån sig. Inte ok enl min son. Likså pratade han nef sin kompis förra veckan nör en leksak välte. Nu blev jag ledsen, och mamma blir kanske arg. Nej sa kompisen eet var ju inte meningen och den höll osv. Mycket viktigare för mig att han kan relatera till sina känslor har respekt för olikheter än om andra tycker han är otuff eller tuff eller söt. Alla ska följa sin känsla såklart. För oss är pojk ngt man är precis som blond eller mörkhyad eller lång kort osv. Känns då ok att han får vara pojk.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Fan vad bra sagt!
  • Plopps80

För mig är det självklart att berätta könet. Barnet är pojke och har en snopp. För mig är det otänkbart att barnet inte ska få vara det kön det är. Miss k säger allt som behöver sägas är lite orolig. Tycker bebisen rört sig så lite det sista. Känner honom varje dag och i natt var det små fötter som smattrade mot magen. Men på hela dagen hade jag inte känt honom Behöver man vara orolig?

• Plopps80

För mig är det självklart att berätta könet. Barnet är pojke och har en snopp. För mig är det otänkbart att barnet inte ska få vara det kön det är. Miss k säger allt som behöver sägas är lite orolig. Tycker bebisen rört sig så lite det sista. Känner honom varje dag och i natt var det små fötter som smattrade mot magen. Men på hela dagen hade jag inte känt honom Behöver man vara orolig?

Repan skrev 2013-07-22 13:26:53 följande:
    Måste väl bara säga det uppenbara då att vi andra inte hindrar barnet från att ha ett kön ;) Har läst någonstans att det är först senare man behöver känna bebisen varje dag, om du googlar kanske du kan hitta exakt vecka från vilken man måste känna varje dag? Är nu själv i v.19 och känner inte varje dag, men ibland så är bebisen aktiv nästan hela dagen :)
    Bebis BF 21 december 2013

Nä klart ni inte hindrar barnet från att ha ett kön. Fel uttryckt av mig. Men barnet har ju ett kön och kommer alltid att ha. Oavsett vad omgivningen tycker och gör har barnet sitt kön och kommer bli som det blir oavsett. Tror man föds till den man är och en viss påverkan från omgivningen blir det ju men i grund och botten är man den man är. Det känns som i dagens samhälle att man ska vara könslös. Menar inte någon personligen! Men könet är viktigt! Har för mig att jag googlat och läst från vecka 26 att man ska känna barnet varje dag. Känner redan varje dag men ibland mer och ibland mindre.
  • Plopps80

Hatar också hello Kitty men dottern älskade det en period och vad gör man? Köper kläder som ungen tar på sig nu är den perioden tack och liv över. Nu kan hon tom acceptera andra färger på kläder än lila och rosa. Hon har varit stenhård med villa kläder hon tagit på sig.

• Plopps80
    MissKaos skrev 2013-07-22 14:06:45 följande:
    Såg en unge i volang bikini på stranden igår. Varför? Kanske tre år. Min brukar ha antingen uvdress eller ngt om rumpan sand i snoppen och rumpan är obekvämt. Idag har vi haft nakna barn i trädgården. Härligt för dom! Barn ska ha barnkläder. Leggings och tunika kan nog vara rätt bra när dom blir större om man vill ha ngt flickigt det går ju röra sig i. Vi har haft mkt pantslonger och tröjja perfekt under overaller pä vintern. Jag låtet folk köpa det dom vill. Sen använder jag det jag vill..

Jag som har en dotter kan förklara bikinin. Små flickor vill gärna göra som mamma eller andra större som dom tycker om. Min dotter fick bikini som 3 åring eftersom det var det enda hon ville ha. Eftersom jag har bikini och min kompis dotter som betyder mycket för dottern hade bikini. Hon valde en marinblå bikini med vita prickar, röd volang och hello Kitty. Det har aldrig gått att tvinga min dotter att ta på sig något hon inte vill ha. Hon har bara haft rosa eller lila kläder. Folk kanske tror att det är jag som påverkat min dotter men icke. Har köpt kläder i olika färger men hon har vägrat att ha på sig något annat än rosa. Kan bli lite förfärad att folk tänker så mycket på vad ens flicka har på sig. Om hon är klädd i bikini eller rosa från topp till tå. Det är ju så att barn är egna individer och har egen vilja.
  • Plopps80
    MissKaos skrev 2013-07-22 14:50:02 följande:
    Fast den här mamman solade topless. Den enda kvinnan på stranden som gjorde det.. kanske just det att hon uppenbart satt och visade upp lökarna var det som fick mig att öht titta. (Det såg utstuderat ut) Och ja det är ett förståligt argument. Min son vill ha hängselbyxor när jag har det. Annars verkar det mer vara viktigt att vsra som kompisarna. Nu ammar han sin nalle ibland han tänker mkt på lillebror.. ang att vara som mamma.

Ja barnen gör ju som man själv gör. Är väldigt mkt för smink och kläder. Dottern tog hål i öronen när hon var 4 år för att hon ville det! Min dotter försöker amma mig haha leker bebis och låtsas äta på tuttarna. Är väldigt öppen med både amning och hur barn blir till och hur den kommer ut. Hon leker ibland att hon föder. Väldigt kul.
  • Plopps80

Givetvis måste man styra barnen. Men tex bikini ser jag inget fel i på stranden speciellt inte när jag själv inte använder annat än bikini. Har köpt jeans och fina färgglada kläder på villervalla men dottern har vägrat ta på sig detta. Har endast accepterat rosa klänningar och tights. Tar inte den kampen eftersom det inte är viktigt. Däremot måste man ha overall när det är snö men då köper jag ju em rosa overall eftersom hon avskyr andra färger. Köpte ett set med skidjacka i grönt med tillhörande byxor i svart det var en evig kamp varje dag. Ser inte varför jag inte skulle köpa rosa ytterkläder nästa år för att slippa bråk. Hon måste ju också få välja.

Svar på tråden December bebis 2013