• Plopps80

December bebis 2013

MissKaos skrev 2013-07-22 15:16:17 följande:
    Medelväg. Men då har du ju saker som är praktiska och som går leka i. Thighta jeans som inte går klättra i är ju inget kul. Min son är rätt smal. När han precis hade lärt sig gå hörde jag gnäll gråt från köket. Gick eftrr honom. Då hade hans byxor åkt ner runt fötterna så han inte kunde gå...stackarn. byxorna var snygga men ja.. *s* Trist att glitter bara finns på flick för det tycket många småpojkar med är fint. Och varför har hk inte en pojkkompis? Osmart industr -stoooor marknad!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Ja många pojkar vill ju har glitter och rosa. Tycker man ska ta på sig det som man tycker är snyggt! Vill man kan man ju handla på tjejavdelningen till sin pojke. Om han vill ha rosa glitter och sånt. Handlade mycket på pojkavdelningen när dottern var liten. Älskar tex Kax på kapp Ahl och har klätt henne i turkost och grönt men när hon fick egen vilja var det slut på allt sånt. Då var det bara "tjejkläder" som gällde. Därför ser jag fram emot en till så jag kan shoppa på villervalla
  • Plopps80
    MissKaos skrev 2013-07-22 17:06:03 följande:
    Villervalla är underbara. Synd dom inte har mammakläder. Deras plyschklänningar med leggings ser bekväma ut.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Love it! Älskar starka färger och sånt. Min bästa vän tycker villervalla ser ut som pyjamaskläder och dottern avskyr deras kläder.
  • Plopps80

Har orerhört svårt att se hur kläderna påverkar barnen. Min dotter är en prinsessa i mångt och mycket. Hon har bara klänningar aldrig byxor och är noga med att vara fin. Hon är inte tvingad till det utan har valt det själv. Hon klättrar i träd, hjular, skitar ner sig som vilken unge som helst. Oavsett om vi hade klätt våra ungar i likadana uniformer hade dom ändå blivit samma människor i slutändan. Jag tycker det går för långt och känns oerhört tråkigt att flickor inte ska få vara fina och prinsessor om dom vill vara det!

• Plopps80

Min mamma har klätt mig i gröna tröjor, snickarbyxor och gett mig bilar som jag aldrig lekt med. Har knappt ägt några klänningar. För mig är utseendet jätteviktigt och jag är både modeintresserad och noga med mitt utseende och min kropp. Har aldrig blivit tvingad till någon prinsessa men vill gärna vara fin och se bra ut. För mig är det ett intresse.

• Plopps80

Jag upplever att om flickor är prinsessor och har rosa är det nästan skamligt medan om en pojke kommer i rosa klänning ska han hyllas. Jag förstår inte hur man kan lägga så mycket vikt vid kläder. Har aldrig upplevt att flickorna på dagis bara är söta och leker lugnt. Dottern är skitig från topp till tå efter utelek och ibland leker pojkarna i dockvrån med tjejerna. Dessutom är pojkar och flickor olika. Kvinnor och män är olika. Vi har olika könshormoner och olika förutsättningar. Jag gillar att det finns olikheter mellan könen. Jag gillar att min man är manlig medan jag är kvinnlig. Min manliga skäggiga man syr gardiner och lagar trasiga kläder medan jag inte kan sy. Tycker inte man behöver vara så hysterisk kring kön och kläder. Man blir som man blir ändå det är jag säker på!

• Plopps80

Även om man föds med samma förutsättningar ska pojkar bli män och flickor kvinnor. Kvinnor och män skiljer sig från varandra. De har olika förutsättningar olika kroppar olika muskelmassa män domineras av testosteron och kvinnor av östrogen. Skulle aldrig neka min son att klä ut sig i klänning och måla naglarna men tror inte att även om han får pröva på sånt blir han en annorlunda man i vuxen ålder för det! Jag gillar olikheterna mellan könen. Jag dras till män av en anledning och det är för att de inte är kvinnor. Min dotter älskar att sminka sig och göra sig fin. Varför ska hon inte få göra det för att hon är flicka? Vuxna män sminkar sig knappast och står framför spegeln med plattången och fixar sig i timmar innan ett krogbesök. För mig är den delen roligast av allt. Jag tar en drink och fixar mig från topp till tå medan jag lyssnar på musik. Har en mamma so aldrig sminkar sig, knappt borstar håret. Har själv uppfostrats lite åt det feministiska hållet. Är väl därför jag är så emot det. Utseendet är enormt viktigt för mig och jag fattar inte varför det skulle vara fel.

• Plopps80

Repan givetvis får vi sminka oss men det anses ju nästan som fult om en kvinna vill vara kvinnlig i feministernas värld. Att sminka sig är kvinnligt därför gör inte män det. Olikheterna mellan könen är ju det som attraherar. Jag hoppas inte min son vill sminka sig när han blir vuxen eftersom det är en feminin handling men vill han göra det och är lagd åt det hållet så visst. Min dotter sminkar sig inte ännu för hon är 5 år. Min uppfattning är att feminister fnyser åt flickor i klänning och uppmuntrar pojkar att ha klänning. Det är ju den uppfattningen man får i alla trådar här på fl. "Flickan fick prinsessklänning i julklapp vad ska jag göra?" Personen får tvåhundra svar att hon bör bränna klänningen. Hade sonen fått en klänning hade det hyllats. Tycker det är snedvridet. Min åsikt är att vi föds i olika kön och män och kvinnor är olika och ska vara olika.

• Plopps80

Miss kaos. Själv känner jag inga män som sminkar sig. Hade inte varit nöjd om min man gjorde det. Men han gör inte sånt. Alla gör som dom vill men då anser jag inte att man ska se ner på prinsessklänning till flickor heller som många uttryckligen gör.

• Plopps80

Lämnar nu detta ämne. Alla har vi olika åsikter och hur man än gör växer barnen upp och gör som dom vill ändå. Jag rakar mig under armarna och på benen det har min mamma aldrig gjort. Jag sminkar mig och älskar att ta hand om mig. Min mamma vill vara naturlig... Jag var aldrig prinsessa som barn utan hade "pojkkläder". Är övertygad om att det är därför jag är så noga med mitt utseende och kropp idag. Vill absolut inte bli som min mamma! Hon fick en son, min lillebror som hon köpte dockor till. Han ratade dom och lekte enbart med bilar. Mekar för fullt idag 20 år gammal. Jag fick bilar och det skulle vara såå jämställt. Har aldrig lekt med bilar. Jag har växt upp med en mamma som är feminist. Hon var 16 år när hon fick mig. Har alltid försökt leva sådär jämställt och det har övertygat mig om ännu mer om att män och kvinnor är olika och att man blir som man blir oavsett man har klänning eller snickarbrallor.... Tack för denna diskussion.

Svar på tråden December bebis 2013