Inlägg från: mammatilltvå85 |Visa alla inlägg
  • mammatilltvå85

December bebis 2013

dlra skrev 2013-04-17 09:24:12 följande:
    Tänk på att dom flesta handikapp, alltså i detta fall cpskador uppstår hos ett barn under en graviditet och förlossning pga syrebrist hos barnet. Förutom trisomi som man kan upptäcka genom kubtest, men det är en kromosomavvikelse, alltså inte en cpskada . Vill inte skrämma någon, men det är fakta. Alla vill ju ha ett friskt barn, men det finns inga garantier.

Exakt så tänker jag med! Om jag vore så "rädd" för ett sjukt barn, då skulle jag inte våga skaffa barn alls....jag känner liksom att jag inte kan "välja" att abortera ett barn med DS när det likagärna kan uppstå andra mkt värre komplikationer ändå. Det finns inga garantier....Jag har fött ett barn med hjärtfel. Detta fel är inte ärftligt och gick ej se i förväg. Han är fullt frisk idag, men även om han inte hade varit det hade jag ALDRIG velat vara utan honom och hade aldrig valt bort honom för ett "friskt" barn om jag fått veta detta under graviditeten....Det är svåra frågor och alla måste få göra som de vill, men även om KUB ger bra siffror finns ju ändå 1000 andra saker som kan gå fel som kan vara betydligt värre än en lätt version av en trisomi...
  • mammatilltvå85

Jag förde detta på tal för att det kändes viktigt för mig att få höra ifrån någon som tänkte som jag. Dvs som INTE ville göra KUB. Jag har aldrig krävt att någon ska försvara sig eller att det ska bli en etisk diskussion. Men i alla möjliga trådar diskuteras KUB och vi som inte vill göra KUB måste också få ha rätt att prata om det då även vi kan känna att vi gör "fel" som inte gör som alla andra verkar göra och gör KUB fast man är under 35. Om någon inte vill prata om detta behöver man inte svara. Jag är dock glad att några tog sig tid att skriva om detta då det känns bra med flera infallsvinklar.

• mammatilltvå85
    Plopps80 skrev 2013-04-17 14:56:49 följande:
    Trodde det här var en bra grupp utan familjelivs vanliga jävla påhopp men oj så fel man hade. Ska nog gå ur hela familjeliv för här är blir man ju påhoppad för allt.

Varför diskuterar du detta överhuvudtaget om du inte gillar typen av resonemang? Jag tycker det är tråkigt att inte kunna prata även om känsliga saker. Jag har inte skrivit någonstans att jag inte respekterar de som gör KUB jag har till och med skrivit att jag förstår det! Jag sökte NÅGON som tänkte som jag då jag känt mig ensam i mina tankar. Jag startade denna tråd då jag önskade att vi skulle kunna prata om ALLT som rör en graviditet. Detta ska inte vara en censurerad tråd. Då finns medlemsgruppen med olika tematrådar där man kan välja vad man vill prata om. I denna tråd har ALLA rätt till en åsikt och är det något man inte vill diskutera då låter man bli och sen behöver man inte läsa de inlägget. Vi är väl alla vuxna människor och jag utgår från att vi kan respektera varandra oavsett om vi har samma åsikt eller inte. Därmed inte sagt att man inte kan reflektera kring olika vinklar av ett problem. Om vi ska "tysta ner" allt som är känsligt, och bara prata om sånt som är lättsamt, då känner i alla fall jag att jag lika gärna kan läsa föräldratidningar där allt beskrivs så skimrande. För mig är i alla fall familjeliv ett bra forum för sådant som kanske inte lika lätt går att prata om med alla "vänner och bekanta".

Påhopp är aldrig okej, men att ha en annan åsikt än vad någon annan har är inte påhopp. Det är att ge en annan bild av ett dilemma som kan nyansera ett problem. Det finns inget rätt eller fel i detta. det är pest eller kolera vad man än väljer.   
  • mammatilltvå85
    Plopps80 skrev 2013-04-17 15:34:43 följande:
    Det är respektlöst att vädra sina åsikter och jämföra en abort med att döda ett barn. Och varför jag diskuterar? Jag blir förbannad rent ut sagt skapa en anti abort tråd om ni vill utrycka era åsikter. Tänk på att set förmodligen finns folk här som måste ta ett sådant beslut. Tycker ni gör fel som skriver sånt här i denna tråd.

Vi har alla klart och tydligt skrivit att vi är FÖR abort. Huruvida vi själva gjort eller kanske kommer tvingas till aborter eller om andra kommer det har absolut ingenting med denna diskussion att göra överhuvudtaget. Precis som de som Gör kub får prata om det måste vi som INTE gör kub också få prata om det. Jag väljer att inte tolka ditt inlägg som att de som gör abort gör mer "rätt" då jag anser och hoppas att även du anser att det ej finns rätt eller fel utan det är upp till var och en.

Jag lämnar denna diskussion med dig. men om någon annan vill diskutera KUB:s eventuella fördelar och nackdelar i denna tråd hoppas jag att ni "vågar" göra detta. För som jag nämnde tidigare skapade jag denna tråd för att ALLT ska kunna vädras. Under förutsättning att vi respekterar att vi tänker olika.

Jag vill också förtydliga att bara för att JAG är tveksam till om jag skulle fixa en så sen abort pga av tex DS så har det absolut INGENTING att göra med min övriga inställning för aborter då jag är feminist och anser att fri abort är en rättighet.      
  • mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2013-04-17 16:12:56 följande:

Jättetidigt, för tidigt men BM sa att det var fosterrörelser och min mamma kände det med tidigt. Strax efter v 12. Vilket man inte ska kunna. Men det var inte tarmrörelser och jag kunde beskriva det så, tja det var väl det då!

Ja... Gasig! Tror det la sig efter förlossningen sist. Jobbigt när man mår illa av sina egna fisar..

Jo, det kan man se. Efter fostervatten får du exakt besked om vilken trisomi det rör sig om. Då vet man kanske inte graden av tex downs men man vet att det ÄR downs och inte ett som medför döden efter förlossningen.

Ja, precis så. En fri rättighet att ta ställning till. Jag hoppas ingen i den här tråden ska hamna i läget att ens behöva tänka på det.

Menade att man vet vilken trisomi det rör sig om men även om man vet att det är tex trisomi 13, eller 18 så kan även dessa innebära lättare fel. Alla med dessa trisomier är inte så sjuka att det inte är förenligt med liv. Det var så jag menade. Tänk om jag då "råkar" abortera bort ett foster som faktiskt hade kunnat levt och inte alls varit särskilt skadat. Det är sådana tankar som snurrar i mitt huvud. Om jag visste till 100% att barnet skulle dö direkt efter förlossningen vore det väldigt enkelt för mig med. Men tänk om det trots allt hade kunnat leva ett rätt långt liv utan större handikapp? Usch, jag vill helst inte tänka på detta alls, men genom att jag fick valet att göra KUB i mitt landsting trots min relativt unga ålder så börjar ju tankarna snurra....=(
  • mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2013-04-17 18:13:13 följande:

Jobbigt att få sånna tankar, mycket att ta in. Manhar ju inte så gott om tid på siga tt bestämma sig för hur man vill göra heller. Ett alt är ju att göra KUB och om man får högre "risk" för trisomi planera för att kanske få ett barn med handikapp och inte göra fvp. Det ÄR ju risk för mf vid fvp. Även om risken är låg (ca 1%) så finns den och är man den procenten så måste man ju leva med det sedan.
    Det är jättejättesvåra beslut att ta. Tror man måste lyssna på sitt eget (och sin mans) hjärta och handla utifrån det.

Jo det är ju så, samtidigt som jag känner att även om man får dåliga siffror så är det ju inte säkert att barnet är sjukt och att då planera och som jag skulle göra oroa sig så länge och sen kanske barnet är friskt känns också jobbigt. jag vill ju kunna vara glad under graviditeten. Hade nog önskat att jag bodde i ett län där de inte ens frågade mig pga min relativt unga ålder. Under mina två förra graviditeter tänkte jag inte ens tanken att barnet skulle kunna få DS tex, det var inget prat alls om dessa tester och jag oroade mig inte alls. Min andra son som föddes sjuk, visste vi ju inte om i förväg och fast det blec chockartat och var en omtumlande första tid så vet jag faktiskt inte om det hade blivit lättare av att ha vetat om det innan, rent mentalt alltså, tror jag hade oroat mig massor. Nu gick det bra och inom 2 månader var han "frisk" och färdigopererad men om vi vetat detta redan från v.15 typ så hade det blivit en extremt lång och utdragen oro...usch jag vet inte, finns fördelar och nackdelar med allt. Du har så rätt i det du skriver, man får lyssna på sitt hjärta och sin magkänsla helt enkelt.
  • mammatilltvå85
    ikala skrev 2013-04-17 19:02:18 följande:
    Kub eller inte Kub. Abort vid kromosonfel eller inte. I slut ändan så tror jag att man känner i sitt hjärta vad som är rätt för just en själv. Vad ni än väljer så lyssnar jag gärna och stöttar det valet som är rätt för just er. Igår kände jag en lätt illamående känsla idag har den blommat ut helt... Var så nära att spy i behandlingbassängen på sjukhuset, min brukare badar där en gång i veckan...

tack, vad fint sagt=)

usch vad jobbigt=( mitt illamående går i vågor. När jag inte mår illa oroar jag mig och tror nåt är fel. När jag mår illa undrar jag varför jag inte njöt den dan jag inte mår illa.

Tur du slapp kräkas i bassängen.....hehe.
    Jag mår jättebra på förmiddagarna, mår sämre och sämre ju längre dagen går. Konstigt faktiskt, man hör ju mest talas om morgonillamående.       
  • mammatilltvå85
    Buzan skrev 2013-04-20 22:52:44 följande:
    Fler som har/får tätt mellan barnen? Min lilla kille är 15 månader nu och kommer va nästan 2 år när han blir storebror! På det har vi en stor hund som ska motioneras och en man med eget nystartat företag! Jag har en tuff tid som väntar, i guess! ;) men det kommer förhoppningsvis bli mycket glädje också! :)

Mellan mina två äldsta barn är det 14 månader....detta blir en "sladdis" då äldsta kommer vara 8 år när trean kommer och barn nummer två kommer vara nästan 7 år.... (samma pappa till alla tre)

Känns helt underbart att få en liten igen=) Storesyskonen ser SÅ mycket fram emot detta och min yngsta son frågar varje morgon - "hur stor är bebis nu"...sen vill de se appen i mobilen och kolla hur den ser ut;=)

• mammatilltvå85
    missmaja skrev 2013-04-21 07:22:54 följande:
    Hej! Jag hoppar in jag med! Bf 22/12. Detta är min tredje graviditet, har en dotter på snart 5år och fick ett missfall tidigare i år, så vågar ännu inte ta ut nån glädje...
    Svullna ömmande bröst, trött, blir mycket flåsig vid ansträngning och illamående är mina symptom just nu.
    Hoppas verkligen allt går vägen denna gång, vill absolut inte genomgå det som hände i januari igen :(

Kanske ska tillägga att min dotter föddes för tidigt också, ifall det finns fler mammor som fått prematurbebis eller undrar om för tidigt födda!

Jag har två prematurer sedan innan. De kom 3 resp 6 veckor förtidigt...."räknar" nog med att även denne lill* kommer kika ut u förtid. Jag har inte fått någon förklaring till varför mina barn kommit tidigt. har du? Jag hade dock MASSA förvärkar hela graviditeterna och tillslut orkade väl inte kroppen kämpa emot längre antar jag. Tyvärr hade varken sängläge eller bricanyl effekt på mina förvärkar=((
  • mammatilltvå85
    missmaja skrev 2013-04-21 22:56:24 följande:
    mammatilltvå85; Jag har inte heller fått nån förklaring, hade förverkar i v25+6, slemproppen gick? Och jag åkte då in till sjukhuset, fick Bricanyl första dagen och natten, sen bytte de till nåt annat och förvärkarna satte igång igen. Jag var såpass öppen att hon hade kunnat slinka ut helt fel så det blev med ett akut kejsarsnitt lilltösen kom till världen. De sa att jag ev hade urinvägsinfektion och det kan utlösa en förlossning. Håller tummarna för dig/er att allt går bra och att vi båda slipper alltför prematura bebisar! :)

Ja det får vi hålla tummarna för!

oj, föddes hon redan i v.26 alltså. Hur gick det? Mår hon bra idag? Jag hoppas min lill* vill stanna kvar till efter v.30....det är mitt delmål. Sen är jag glad för varje vecka som går utan att bebisen kommer ut.... 
Svar på tråden December bebis 2013