• gosnosen

December bebis 2013

hej tjejer! Börjar bli lite stressad över föräldraledigheten. Jag har bf 8 dec. Jag skickade in blanketten om årsarbetstid och inkomst förra veckan. Det blev så sent för det var massa strul med löneenheten. Hur snabbt kommer det in i systemet? Eller kan jag ansöka om föräldraledigheten hos försäkringskassan innan de uppgifterna kommit in? När jag loggar in på mina sidor ser det inte ut som att uppgifterna kommit in än. Hur lång tid kan det ta? Och hur lång tid tar det sen när jag ansöker om fp?
    Många frågor! Hoppas nån av er orkar svara :)

• gosnosen

Tack för era svar! Då kanske jag inte behöver oroa mig så himla mycket :)

Miss Kaos: Nästäppan blir värre för varje vecka! Först klarade jag mig på några sprayningar av den svagaste barnsprayen precis när jag skulle sova. Nu behöver jag starkare och vaknar på natten o behöver fylla på. Jag önskar att jag inte behövde ta, men jag kan verkligen inte sova med täppt näsa. Andas med munnen är inget alternativ för då blir min hals paj :/ Så vi får väl checka in på nässpray-rehab efter graviditeten :P

• gosnosen
    Nillis13 skrev 2013-10-09 16:05:07 följande:
    MK: David är fint! Inga konstiga associationer alls :) Vad heter storebror?

Nån mer som har konstigt humör nu för tiden? Jag är glad och energisk ena dagen och nästan deprimerad den andra. Så jobbigt med dessa upp/nedgångar. Hormoner?
    Här är en till som åker berg-och-dalbana i både humör och ork! Ena dagen glad och energisk, andra dagen trött och deppig. Det är lite jobbigt! 

Men det jobbigaste är att jag helt tappat lust till att jobba. Och jag som har så mycket att få färdigt innan bebis kommer...huu  Rynkar på näsan
  • gosnosen
    Nillis13 skrev 2013-10-09 16:57:05 följande:
    Gosnosen: precis samma här! massor att göra men totalt orkeslös :( visserligen är jag hemma och sjukskriven, men får inte göra så mkt eftersom jag har kraftiga sammandragningar. Frustrerande!

Hur länge till ska du jobba?
    Jag har inte riktigt bestämt än. Jag har anmält föräldraledigt från jobbet från 6 dec (bf 8 dec) men har ca tre veckors semester som jag kan ta ut innan dess. Doktorerar och skriver forskningsartiklar just nu som behöver bli färdiga. Har ju "kontorsjobb" och kan till och med jobba hemma så inte så mycket att klaga på för att kunna gå hem tidigare. Men detta kräver ju hjärnkapacitet och det är där jag ligger på minus nu....! 
  • gosnosen
    siolina skrev 2013-10-10 10:03:26 följande:
    Jag börjar bli så trött. Har en massa saker jag borde få gjort de här sista två månaderna, men jag har ingen energi. Dels har jag lite småjobb jag behöver göra och sedan behöver jag avsluta ett par projekt så jag kan få in pengar. Vi ska också fixa lite här hemma (bygga lite förvaring framförallt) och då behövs mina pengar. Borde göra en lista över allt jag måste fixa med, men hu vad jobbigt det känns. Har dessutom massor av småfakturor jag behöver få iväg. Borde göra en lista över allt jag behöver få gjort och börja bocka av. Men puh, energin är så låg. Är sugen på att unna mig 1-2 dagar av att inte göra någonting, men är rädd att jag inte kommer bli piggare av det utan tvärtom inte kunna förmå mig att komma igång efter det. 
    Behöver du vila några dagar så gör det. Dela upp allt i små steg! Första steget kan vara att skriva en lista och rangordna allting i den ordning det behöver bli gjort. Varje punkt på listan kan du sen dela upp i små delsteg. Ett delsteg kan till exempel vara så litet som att ta fram en pärm och hitta ett papper. Och sen prioriterar du. Börja med det som är mest akut eller som du lättast kan genomföra, eller som du mest är sugen på. Bocka av allt eftersom. Många små delsteg gör att man får perspektiv och gör att det inte känns lika jobbigt att börja göra saker på listan. Att bocka av ofta ger stor tillfredsställelse! Sen kan du lägga in små belöningar till dig själv när du bockat av vissa grejer Skrattande
  • gosnosen
    siolina skrev 2013-10-10 10:58:54 följande:
    Tack. Jo, jag har gjort en lista och delat in den i kategorier. Det dåliga är att jag tycker att jag har gjort mitt för idag, men det håller inte riktigt för vissa saker måste liksom göras och lösas ganska omgående. Speciellt om jag ska få några pengar, och det handlar om relativt mycket pengar (närmar sig sexsiffrigt). Så jag måste sätta lite mer press på mig än jag egentligen känner att jag orkar med.
    Enligt listan har jag tre saker kvar att göra idag, varav två är enkla och en lite mer tidskrävande.

Förhoppningsvis, när jag har löst alla de här röriga jobbgrejerna så kommer det lugna ned sig, men det känns som ett sådant trassel. Måste skicka grejer hit och dit och ringa runt osv.
    Sedan kommer vi ju i och för sig dra igång med hemmafixet men då är det ju åtminstone hantverkare som kommer göra huvudjobbet.
    Men det låter som du ändå har kommit ganska långt, heja heja! 

Och glöm inte att det är okej att känna sig helt orkeslös ibland, det är inget konstigt. Det har varit mycket tuffare att vara gravid än jag trodde. Det känns som att alla kvinnor i samhället bara går runt och är gravida lite lätt och jobbar på som vanligt, men det verkar snarare vara så att många inte riktigt orkar. Vissa dagar ger jag upp och bölar lite! 
  • gosnosen
    MissKaos skrev 2013-10-10 13:04:41 följande:
    Oj!
    Fast bebis kan ju likväk komma två v innan bf? Jag hade aldrig orkat jobba så tätt inpå. Sista veckorna känns som vila och packa om bb väskan 10ggr kolla Tv fika och kanske träffa ngn för lunch..
    Jovisst kan den göra det! Men då får väl de semesterveckorna gå åt då... Så himla svårt att planera när man inte vet hur det blir och hur mycket man orkar och hinner. Min önskan är ju att ta ut de tre sem-veckorna innan bf och bara ta det lugnt! Men får se hur mycket jag hinner på jobbet innan dess....
    Jag är så dålig på att säga ifrån också. Tycker liksom att jag borde orka och hinna och forska och allt....Säger inte  till min handledare att jag inte orkar, det låter så mjäkigt :/ Svårt alltihop!
  • gosnosen

Miss Kaos: Himla tråkigt att uppleva att ens barn får "konstiga" influenser från annat håll. Man känner ju spontant att man inte vill att han ska umgås med den pojken, dumt, jag vet, men jag hade nog känt så! Sen kan man ju naturligtvis inte förbjuda de att leka, det är ju så det är. Är de bra kompisar så visst ska de leka! Men jag hade nog känt att det blev jobbigt... Så det enda man kan göra är väl precis som andra har föreslagit och som du själv säger, att man pratar med sitt barn om det och verkligen betonar och förespråkar att han ska välja själv och att gå på sin egen känsla. Men usch det är svårt i den åldern när kompisarna blir viktigare och viktigare...

• gosnosen
    siolina skrev 2013-10-15 12:41:03 följande:
    Okej, men då kanske min har sjunkit då. Får den är liksom hängigare nu. Fast då har det tydligen inget att göra med huruvida bebisen ligger att göra?

Gör era sammandragningar ont eller? Jag har sammandragningar mest hela tiden, så fort jag går i princip, men det gör ju inte ont eller så utan blir mest lite obekvämt, så jag tänker att det inte är någon fara. Och bm kan ju klämma på magen utan att jag får sammandragningar förresten. Jag tänker att man märker om det är något man borde passa sig för eller hojta till om? 
    Håll bara lite uppsikt så det inte är en urinvägsinfektion som spökar! Om du känner obehag från blåsan eller när du kissar och så.
  • gosnosen
    Repan skrev 2013-10-16 12:44:00 följande:
    Varit hos BM också, ligger på den gröna kurvan i SF-mått och normala hjärtslag. Diskuterade möjlig sjukskrivning i början av december pga att jag borde vila inför förlossningen och inte kämpa ihjäl mig fram till BF med foglossningen. Vi får se, jag vet att de vill mig väl och att det är smart men.. ja jag vet inte. Det skulle vara från 6e december alltså, och BF är ju 20e så det är ju inga enorma mängder tid det handlar om.

Måste höra av mig till sjukgymnast och få kryckor, det börjar bli riktigt jobbigt nu.

Min BM drar ner på våra besök, nästa om tre veckor, inte två. Pga bebis är så normal och mår så bra och så. Hon känner aldrig hur den ligger (när började era med det? Vi är i v. 31 nu) och pratar om förlossningen som om den är om tre år när den för mig känns som att den är nästa vecka ungefär. 
    Min BM har inte börjat känna hur bebisen ligger än för hon säger att fram till vecka 35 får den röra sig fritt, men efter det vill de att den har vänt sig så därför börjar hon känna först då. Har också tid var tredje vecka typ.

Tycker det låter som en bra idé med sjukskrivning för dig! Tänk vad skönt att vara lite mer utvilad inför förlossningen, det kanske du behöver. Men upp till dig så klart :) 
Svar på tråden December bebis 2013