• pyysen

December bebis 2013

Sokkerflikkan skrev 2013-07-03 13:18:42 följande:
    Pyysen det är helt normalt att inte känna något. Tror det faktiskt är vanligare. Det kan mycket väl vara så att moderkakan är i framväggen, då kan det dröja länge innan man får några livstecken. På mig ligger den i bakvägen vilket förklarar varför jag känner av bäbisen:)

Det kommer då det kommer, men det är ap trist att vänta. Men det är väl så en graviditet är, en evig väntan:)
    Okej. Det är väl bara att vänta dåFlört Man blir bara så lätt orolig när alla symtomer är försvunna och inga livstecken känns i magen Rynkar på näsan Men man har ju hört om det att "graviditeten är som bäst den här tiden".
    Verkligen trist att vänta. Önskar så att december var här NU!! Skrattande
  • pyysen
    Plopps80 skrev 2013-07-03 13:34:50 följande:
    Pyyysen. Kände inga rörelser med nr 1 fören runt v 21. Det är inget konstigt att man första gången inte känner rörelser i v 17
    mammatilltvå85 skrev 2013-07-03 14:15:18 följande:
    Jag kände första fosterrörelserna med ettan i v.20 då var moderkakan i framkant. Med tvåan var den i bakvägg och jag kände i v.14. Nu med trean ligger den också i bakvägg och jag kände extremt tidigt, v.11 kände jag dagligen i princip.....Så moderkakans placering och om det är första, andra eller tredje graviditeten har spelat STOR roll för mig....
    Det stillar min oro mycket att höra era svar Glad Tack så mycket!

v.17 (16+2)
  • pyysen

Jag kan inte sluta köpa bebis kläder och jag har VERKLIGEN åkt fast i "newbie träsket" Skrattande De är ju för söta Hjärta

v.17 (16+2)
  • pyysen
    gosnosen skrev 2013-07-03 17:42:48 följande:
    Jag är också väldigt trött och hängig. Känner liksom inte för att göra saker och orkar inte. Väldigt mycket huvudvärk också. Hoppas det blir bättre snart för oss snart! v17+1 nu
    Jag har också väldigt mycket huvudvärk. Men jag är känslig  för hormoner. Det var på grund av huvudvärken som jag var tvungen att sluta med p-pillren och då försvann värken. Men nu när jag blev gravid så kom den tillbaka. så jag tror det har med hormoner att göra. Rynkar på näsan
    v.17 (16+2)
  • pyysen

Hej allesammans!!

Längesen jag har skrivit nått här nu igen. Jag har liksom haft lite fullt upp nu. Skrattande

Min Syster, min Faster och jag själv renoverar lite som bäst. och jag som är utbildad husbyggare så hamnar då in på alla ställen :D Jag själv fixar till ett rum som har stått tom enda sen vi flyttade MEN nu skall det bli ett barnrum. De är så kul att gå å välja tapeter och målarfärg till Lilla babyn.Flört

Men snart lämnar jag det bakom mej för en vecka. För på lördag flyger min sambo och jag ner till Grekland Rhodos för att njuta av tiden vi har ensamma tillsammans. Nästa gång så får Lilla Knottet följa med Skrattande
    Så nu har jag några frågor som jag går och tänker på hela tiden...
    VAD FÅR JAG ÄTA? VAD SKALL JAG UNDVIKA?? Hoppas ni kan hjälpa mej. När man googlar så känns det som att jag kommer att måste Fasta en vecka. alla skriver bara om mat jag inte får äta så. Rynkar på näsan

v.18 (17+3)
  • pyysen
    Repan skrev 2013-07-11 09:40:00 följande:
    det som står på livsmedelsverket.se - allt annat hade jag struntat i för FL är trots allt ingen bra källa till någonting egentligen ;) Så bara kostråd för gravida på livsmedelsverket. 
    Det borde ju innebära att du inte ska äta opastöriserad fetaost t.ex. men de flesta är ju pastöriserade - kanske skriva ner ordet på grekiska via google translate och fråga om fetan är pastöriserad :) Annars är det ju kallskuret att tänka på.

Mmm bröd, olja, salt, oliver.. MUMS :D Vilken mat skriver alla att du inte får äta då? 
    När man läser internet eller pratar med nån hälsovårdare så då säger dom.
    Inte sallad, kyckling, vatten ur kran, malet kött, fisk och var försiktig med mjölkprodukter.
    Det känns som att enda man kan äta då under hela resan är typ frukt, pasta, hel stekt köttbit och bröd. Det enda jag gillar av dem är frukt. Så jag är rätt så nervös nu. Men då är ju frågan? Skall man ta allt på allvar? eller med en nypa salt? Jag har aldrig vari till Grekland så jag vet inte vad dom har för mat och hur noga dom är med att laga maten rätt där så det gör mej ännu mera nervös.
  • pyysen
    Irlais skrev 2013-07-11 13:31:54 följande:
    Jag är halvgrek och åker till Grekland varje år... nu har jag inte varit gravid förut där men ska fråga mina kusiner vad de får för kostråd. 

Av det du skrev så tycker jag det mesta låter konstigt utom vatten i kran - det dricker jag aldrig där, inte för att det är farligt men för att det är äckligt. Som gravid kan man ju vara lite extra försiktig också, så håll dig undan från kranvattnet. Sallad kanske de inte rekommenderar just för att det är sköljt i kranvatten, men som sagt det är inte farligt. Kyckling, malet kött och fisk ska väl bara vara välhanterat och tillagat, ser absolut inget problem med det? Fisken är ju inte insjöfisk heller så det borde inte vara miljögifter. Mjölkprodukter är väl bara om de mot förmodan är opastöriserade, men det lär vara undantagsfall.

Jag ska höra efter vilka råd de får i Grekland och delar med mig :) 
    Tusen tack för svaren. Jag blev mycket lugnare. Skrattande
  • pyysen
    MissKaos skrev 2013-07-11 14:47:12 följande:
    Har hört ett grekiskt råd om att dricka lite rödvin för blodvärdet. Lööövly!
    Dom föder ju friska ungar därmed så så farligt kan inte allt vara.
     precis så tänker jag också. Det är därför jag blir så arg när alla säger att "inte äta det och det" hela tiden.
    Men endå tar jag det så hårt efterssom det är ju min första graviditetet och jag vet ju inte hur noggrann man skall vara under en graviditet. Det gör mej nervös.
  • pyysen

Puuuh... Nu är jag tillbaka från en semester vecka i Rhodos.
    Så nu hänger jag inte riktigt med här för det var 293 nya kommentarer så jag kan inte läsa dem alla Skrattande

Men bra har det gått i flyget och med maten som jag undrade över före jag for iväg.
    Jag har också börjat känna små sprattel i magen om jag ligger lite på den å känner efter. (har inte så stor mage ännu) Men de är så svaga så jag känner dem ännu inte om jag står upp och går osv. Men det är ju för mysigt med lite sprattel Skrattande

Men då grubblar jag nu över samma sak som Barbarmama Flört
    Jag har börjat få sammandragningar jag också. Inget som gör ont eller nått. Bara att magen bli hård som en kanonkula i några sekunder och så försvinner det. Kan nog ha det flera gånger om dagen.
    Är det normalt??

v. 19 (18+6)
  • pyysen
    mamma till oliver skrev 2013-07-21 12:26:54 följande:
    Pyysen: hur var det i Rhodos ? Vi åker dit nu den 11 aug .. Vad åt du ? O vad höll du dig ifrån ? :) är så sugen på feta ost ;)
    Angående maten så var det jätte jobbigt tyckte jag. Min sambo åt fina sallader med kyckling i massvis och det så så gott ut men just det höll jag mig ifrån. Sallad, kyckling, Vatten ur kran (inget is i lemonaden heller), lösglass, feta ost m.m.
    Jag tror jag var lite väl noggrann med vad jag stoppade i mej så till sist blev det att jag åt massvis med Pizza, hamburgare (tog bort det mesta salladen men lämnade lite), pommes och sånt skräp mat.
    Jag tyckte synd om babyn i magen som måste livnära säg på skräpmat i en vecka. Känns inte alls bra!
    Joo lasagne hittade jag på en restaurang i Rhodos staden, längs med hamnen (rekomenderar) Den var supergod!!
    annars så försökte jag vara nogrann med att köpa yoghurt och ost som var av kända märken till frukosten. (hade ingen frukost på hotellet)
    Tror inte att jag skulle ha behövt vara så där överdrivet noggrann men inte fick jag nån magsjuka heller så och vad jag har känt så rör säg nog bebisen ennu inne i magen så Flört

Men resan i säg själv var toppen!! Skönt och VARMT! 35 grader varje dag så jag fick ligga under parasollet nästan hela tiden.

Har du vari dit tidigare? Om inte så rekomenderar jag att ni skall besöka Anthony quinn Bay i Faliraki. Underbart snorkel ställe Skrattande
Svar på tråden December bebis 2013