• Irlais

December bebis 2013

pyysen skrev 2013-06-10 14:33:23 följande:
    Fick äran att vara på min Väns bröllop i Lördags och för min del blev det en lös klänning så att ingen behöver undra om det är en "Bullamage" eller en växande Bebis mage. För det är lite svårt att urskilja ännu på grund av att jag annars är lite mullig. Men jag kan nog med ärlighet säga att sådan här "stor" mage har jag då aldrig haft fast jag själv är en modell större Flört Så jag är Stolt över min växande mage Gravid

Psst... Ser ni Vår fina Bebis på ultraljuds bilderna till höger om mig ?? Skrattande

Vilken snygg klänning förresten och verkligen anpassad för mag-situationen i detta skede :) Var är klänningen ifrån? :)
  • Irlais
    MissKaos skrev 2013-06-12 10:41:24 följande:
    Mammas pojk visade upp fint hjärta gjärba etc! Supergullig bm som letade upp snoppen och tog sig tid! Flyttad en dag
    Vad härligt! :) och så häftigt att dom kunde se allt redan, visst är du i vecka 15?
  • Irlais

Jag går in i vecka 17 idag och mitt illamående är värre än någonsin! Kväljningar regelbundet och illamåendet på topp. Känns verkligen inte kul, särskilt när det var bättre ett par veckor. Kan det vara pga stress kroppen reagerar så eller är det ett tecken att jag kommer ha illamåendet hela graviditeten...? :/

Ser fram emot RUL i alla fall om exakt 2 veckor! 

• Irlais
    sarak skrev 2013-06-14 13:26:14 följande:

Jag var illamående fram till vecka 12, men spydde nästan ingenting. Men så i morse, som en blixt från klar himmel kunde jag inte behålla frukosten. Mer illamående än någonsin tidigare! Jag tror säkert det kan bero på stress i ditt fall om du är stressad. Jag har märkt att jag oftast mår illa om jag sovit för lite, vilket jag gjort denna vecka + att jag jobbat som en tok och varit förkyld med feber emellanåt. Kroppen sa helt enkelt ifrån i morse. Så idag jobbar jag hemifrån och nu tänkte jag gå och ta en tupplur!

Låter som likadant som för mig (fast jag har inte spytt alls tack och lov, "bara" dessa kväljningar nu). Jag har också sovit dåligt, jobbat för mycket och varit förkyld (med feber förra veckan) + en massa annan stress. Som du säger, kroppen säger nog ifrån på sitt sätt! Känns lite lugnande att tänka så också, vill verkligen inte må illa längre... 
  • Irlais

Ni som känner bebisen, hur snabbt gick det från första gången ni kände till att känna regelbundet? Jag tror (hoppas!) att jag kände för första gången igår, var som några ganska bestämda pet på exakt samma ställe, typ vid troskanten. Men nu vill jag ju känna igen om det nu var så... :)

• Irlais

Jag investerande också i dopplern från teknikmagasinet idag. Gick snabbt att hitta lilla hjärtat, verkligen en lättnad att veta att bebisen lever. Har börjat känna bebisen sen ett par dagar tillbaka också tycker jag, kanske inte är inbillning ändå :)

• Irlais
    pyysen skrev 2013-06-24 10:17:03 följande:
    Går in i v. 16 idag och alla symtomer har försvunnit. Känns lite skrämmande. Man blir smått rädd för att nått är fel. Men som tur så har vi tid till Rådgivningen imorgon så då kollar dom upp hjärtljuden där.

Jag har länge tänkt på en sak!? Hur är det i Sverige med alla undersökningar och ultraljud när man är gravid?? som när får man första gången gå på ultraljud? Kostar det för er eller?  har ni såna där rutin kontroller också som här i Finland? För när jag läser att alla skall åka på RUL snart. Betyder det Rutin ultraljud eller? Får man gå på det först nu då eller?

Här i Finland där jag bor så är det noggrant med undersökningar. De här första månaderna så måste vi besöka Rådgivningen (En hälsovårdare i vår egna kommun) minst 1 gång i månaden. Där dom kollar hjärtljuden, Blodtrycket, hb, Urinet, vikten och sen efter nån månad börjar dom mäta livmodern m.m. Och när man är längre gången så blir det bara oftare med besöken. Det första ultraljudet får vi redan i v. 11-13 och det andra runt v. 19-21.  Ett läkarbesök  skall vi på i v. 36 och efter det blir det ett besök hos hälsovårdaren varje vecka tills Bebisen är ut. Jag gillar verkligen att dom har såhär för man behöver inte vara orolig nå länge förrän man skall på nästa undersökning och dom kollar hjärtljuden igen.
    Det varierar mellan olika landsting men i Stockholm erbjuds alla KUB i ca v11-14 och RUL (rutinuljtaljud) ca v18-21. Vissa landsting erbjuder inte KUB gratis om man är under 35, dvs inget ultraljud förrän RUL om jag förstått det rätt. Mödravärden är gratis men de är inte så pigga på ultraljud (utöver de två), jag fick söka mig privat med blödningar tidigt i graviditeten iaf. 

Sen träffar man barnmorskan för att mäta magen (SF-måttet) - vet inte hur ofta de träffarna är och när de börjar, har inte fått mina inbokade än... 

Avundsjuk på er i Finland som får såna regelbundna träffar! Min mamma berättade att ni också får en låda med en massa bebisprylar - bl.a. en fantastisk overall (som jag själv hade som liten då mamma är finsk). Jag ska göra allt i min makt för att få tag på en låda, har du eller någon kompis kanske som tänkt ta pengarna istället för lådan så kanske vi kan göra en affär... ;) 

Började känna sparkarna i onsdags och tyckte mig känna på magen också under helgen.. imorse såg jag verkligen hur magen buktade ut när bebisen sparkade och sambon hann lägga handen på och känna!! Helt fantastiskt! (men smått otroligt, hur kan en så liten sparka så hårt?!) 
  • Irlais
    pyysen skrev 2013-06-24 18:43:53 följande:
    Här hittade jag en direkt åt dej. Overall alltså! Skrattande Men jag har ju inte kollat upp om den fortfarande är tillgänglig. Vissa människor brukade vara lite slarviga att ta bort sin annons om de har fått sålt produkten så. Men om du vill så kontakta dem Flört den är ju av modellen -09 men de brukar ju inte ändra så mycket i stil så. www.findit.fi/sve/search/89028.htm
    Tack för tipset! Ska be mamma lägga upp en köpes-annons på finska för jag vill liksom ha hela lådan... :) Vet du vad årets färg är? Min overall var mintgrön, så himla fin!
  • Irlais

Nu är det dags för RUL om några timmar, vid 13... Känns evighetslångt. Om allt är bra ska jag berätta för chefen sen, det känns inte roligt alls. Dubbel ångest just nu. 

• Irlais

Tack för lyckönskningarna allihop, det gick jättebra! Allt såg fint ut och bebisen visade upp sig bra (förutom profilen men det var ju kanske inte så medicinskt relevant...)! Nu är oron mest att det kommer bli en stor bebis för varje mätning så är den större än beräknat haha

Chefen vet jag kommer reagera negativt, hoppas bara att han inte försöker sig på något fult. Har dock informerat chefen högre upp sen innan (som blev glad för min skull så klart) och hon kommer hantera eventuella jobbiga situationer, så det ordnar sig... men jag ser inte fram emot att berätta ändå :)

Svar på tråden December bebis 2013