• MissKaos

December bebis 2013

Ringt vc

Låter son småproppar. Koll på div blodprov

Kiira skrev 2013-07-20 17:28:40 följande:
    Vet ni vad, jag var med om något jätte jobbigt i onsdags. Det började med att jag på eftermiddagen började se dåligt på mitt högra öga. synen försvann som bort ibland. Jag frågade mannen om ja hade skräp i ögat men de var inget där. efter någon timme när vi ska äta börja ja känna mig konstig. sitter och säger till min ena dotter "tuva ät upp maten" sekunden efter börja jag fundera på om hon verkligen heter Tuva, eller har ja sagt fel namn. Efter det ska ja ge min yngsta dotter en kaka, räcker fram den och säger här har du en köttbulle, hur ja än försöker säga vad de är blir de en köttbulle. Mannen skickar in mig till fotöljen o vardagsrummet. Efter någon minuter kommer han in o ser mig med början till panik, min höger arm kunde ja inte röra, den var helt bortdomnad, kort efter samma sak med vänster arm. sen bägge bena, och ja får svårt att andas.. Han ringer 112.  dom skickar en ambulans, o sos ber  min man ringa igen om talet blir förändrat. några minuter gick ja ja tappar tal förmågan,  jag bara sluddrar när ja öppnar munnen. I min hjärna känner ja mig helt klar. och börjar få panik över att mina barn ser mig i detta tillstånd samt att undra hur barnen reagerar när ambulansen kommer. 18 minuter efter sos är larmat kommer ambulansen, de har kört 5 mil på 18 minuter (ingen motorväg snarare rätt kass landsväg). de gör några enkla tester och  sätter kanyl. blodtrycket var bara lätt förhöjt pulsen rejält  snabb, och ja började få tillbaka talet.. De kör mig till sjukhuset som är närmast 12 mil bort, där blir ja liggandes i ett rum med stora lampor tända, ensam. efter en timme så kommer läkaren och undrar vad som hänt, hon ser att ja mår dåligt har frossa, ont i huvudet och kunde med halvdåligt tal berätta  lite vad som hänt, en timme senare tar de blodprov. ytrterligare en timme senare säger de att ja är frisk och att ja kan åka hem. 01,40. hur ska ja åka hem? till ett tomt hus efter de som hänt ca 5 timmar innan? Jag var en grönsak! kunde inte tala inte gå inte röra mig!? Ja får tillslut stanna på en obs plats. men blev utskriven 10,30 och fick åka buss hem. Jag är fullt frisk. enligt dom. Ingen kollade om bebis mådde bra. enligt blodproverna var ju helt frisk, pulsen min var dock ännu hög när ja for hem.

Hur hade ni gjort i mitt läge? 

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Sd är normalt. Ska inte göra ont.

Barbmama jag hade begärt kontroll bså inte tappen påverkas. Kan vara en uvi ellr ngt annar som spöksr

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Pumptermos med ljumet vatten i är en smidig lösning om man vill ha skötbordet en bit från vattenkranen.

mammatilltvå85 skrev 2013-07-21 17:07:48 följande:
    Absolut går det lösa så. Det jobbiga för oss var att vi inte nådde vattnet därifrån och man kan ju inte lämna bebisen där på själv och gå 2 meter så det blev himla bökigt att bära med bebisen till handfatet för att blöta tvättlappar osv...

• MissKaos

Går in i v 21 nu.

10kg plus. Böejar känna mig stel i ledrrna på kvällarna, redan vätska..

• MissKaos

Mitt emot apoteket kk ingången är enklast.

Felinne skrev 2013-07-21 19:21:11 följande:
    Jag vill minnas att någon har frågat om det här tidigare men kan inte hitta inlägget så jag frågar igen.

Jag ska på RUL imorgon kl.08.00 på Östra Sjukhuset i Göteborg men lyckades glömma lappen på jobbet . Är det någon som har varit på det tidigare och vet vilken avdelning jag ska gå till?

• MissKaos

Knodden sparkar och rör sig. Men inte alls som storebror gjorde. Han körde alltid hårt efter att jag hade instruerat klass. Nu är jsg jumer stilla denna gången. Ksnske är det?

• MissKaos

Vi har berättat. Det är en snopp, ingen statshemlighet. Och barnet har ju ett kön hur man än gör. Det kommer födas som pojk. Blå eller rosa sockor känns skitsamma. Min son håller på att upptäcka skillnader mellan pojk och flicka. Ganska spännande. Vo pratar mkt om att människor är olika, att man ska vara sig själv och att alla har samma värde etc. Stolt blev jag när han tog dagis bråkstake som ingen gillar och alla är lite rädda för i försvar. Ett barn skällde på honom och skylde ifrån sig. Inte ok enl min son. Likså pratade han nef sin kompis förra veckan nör en leksak välte. Nu blev jag ledsen, och mamma blir kanske arg. Nej sa kompisen eet var ju inte meningen och den höll osv. Mycket viktigare för mig att han kan relatera till sina känslor har respekt för olikheter än om andra tycker han är otuff eller tuff eller söt.

Alla ska följa sin känsla såklart. För oss är pojk ngt man är precis som blond eller mörkhyad eller lång kort osv.

Känns då ok att han får vara pojk.

Felinne skrev 2013-07-22 09:11:45 följande:
    Idag har maken och jag varit på RUL på Östra. Vår älskling mådde bra och verkade växa enligt planen. Vi bad att få reda på könet också och blev båda väldigt förvånade eftersom vi båda hoppats på ett visst kön och det visade sig vara det andra. Vet inte riktigt om vi vill berätta om just det resultatet för folk än. Dels finns det ju alltid en pytteliten sannolikhet för att barnmorskan kan ha sett fel, men sedan är i alla fall jag rädd att folk i omgivningen ska börja köna barnet redan innan det är fött (typ tuff kille/söt tjej etc). Hur tänker ni som har fått reda på könet vid RUL? Tänker ni berätta? Varför? Varför inte?

• MissKaos

Folk hsr hållt på stt öndka kön åt oss med. Utifrån div konstigs argument. Jag har då sagt att jag önskar ett friskt barn...

Trånga kläder går ju inte leka i. Min son har haft strumpbyxor onga glipor som blir kalla. Nu har han egna åsikter och valde ut röda mjukisar. Gröna och gula och blåa. Han gillar färg och mjukt .

Repan skrev 2013-07-22 09:51:59 följande:
    Vi kommer inte berätta om vi nu får reda på könet vid RUL på torsdag - vissa vill veta och vissa vill inte, men vi har samma anledningar som ni. Vill skjuta upp att det kommer ett gäng trånga rosa klänningar med volanger till barnet innan det ens är fött ;)

Jag vill inte att folk bygger upp stora förväntningar på det ena eller det andra - just i vår familj handlar det mer om huruvida det är "bäst" att få en pojke eller flicka först för syskonen (suck) och sen också att vi är ju två kvinnor så andra tycker att det vore bra för "balansen i familjen" om det blev en pojke (också lite suck). En tredje falang önskar en flicka för att de själva inte fick någon.

Men vi tänker att vi gör samma för alla helt enkelt - vissa ville inte veta så fasiken, de får väl vänta :) Jag tycker heller inte att det är så vansinnigt intressant. För oss däremot är det namn som spökar, det vore skönt att kunna fundera ut namn nästan helt i förväg.

Folk har ideer om att det är bäst om jag föder det ena könet (pojke) pga att på fruns sida tappar de håret - haha! Herregud. De glömmer ibland att en donator är med i leken som vi inte har en aning om huruvida de tappar håret på den sidan eller inte ;) 

• MissKaos

Såg en unge i volang bikini på stranden igår. Varför? Kanske tre år. Min brukar ha antingen uvdress eller ngt om rumpan sand i snoppen och rumpan är obekvämt. Idag har vi haft nakna barn i trädgården. Härligt för dom!

Barn ska ha barnkläder. Leggings och tunika kan nog vara rätt bra när dom blir större om man vill ha ngt flickigt det går ju röra sig i.

Vi har haft mkt pantslonger och tröjja perfekt under overaller pä vintern.

Jag låtet folk köpa det dom vill. Sen använder jag det jag vill..

Repan skrev 2013-07-22 12:02:03 följande:
    Precis, men om mormor då köper ett par flick-jeans är de både kortare och smalare än motsvarande pojk-jeans i samma storlek - och mormor skulle aaaaldrig köpa pojk-jeans vilket vi då självklart hade gjort för att barnet ska kunna röra sig. Medan mormor då både lyssnar på rådande samhällsideal och mode och ger flickan tighta "slim fit" jeans och en top till, istället för jeans och t-shirt som vi kanske hade köpt. 

Nu är lyckligtvis de allra minsta kläderna ofta myskläder.

Det är kombinationen trånga/sexualiserade kläder med färgen rosa jag har lite ont av. En rosa t-shirt kan ju vara fint, en rosa trekantsbikini till en bebis är inte fullt så sött ;)

Nåt sånt plagg får vi väl stå ut med men de hinner inte köpa lika mkt sånt om de inte vet något före barnet är fött ;)  

Och angående något helt annat: Har hittat den spjälsäng vi vill ha på blocket! Är så glad, sparar drygt 500 kronor :) 

• MissKaos

Uff. HK min son gillade med hk ett tag pch vart omåttligt stolt över sina hk sockar. Rosa asfula. Men men han var glad just nu är det spiderman..

Svar på tråden December bebis 2013