• Repan

December bebis 2013

Grattis Nov 13! Fantastisk förlossning ju :)

BM idag: äntligen ökat järnvärde!! 127! :)

Nu har vår bebis lämnat snittkurvan o gått uppåt! Åh, lilla tjockisen :) sf-mått i 37 + 6 var 36-37 o ökat från typ 33.

Gick igenom inför förlossningen o känner mig mycket lugn o trygg nu faktiskt. :) fick veta att cytotec inte används på sahlgrenska så känns jätteskönt att inte ens behöva avsäga mig det. Varit nervig för det efter allt i media.

Vi pratade om ställningar att krysta i där BM har bra uppsikt för bristningar o så, sen om smärtlindring.

Nu är jag redo men det kan ju vara en hel månad kvar... BF - 14 idag.

• Repan
    sarak skrev 2013-12-06 11:41:11 följande:
    Ni som inte vill ha med praktikanter på förlossningen, vill bara dela mina erfarenheter. Det var skiftbyte precis när jag skulle börja krysta. Det var en HELT UNDERBAR barnmorskestudent som coachade mig under hela krystningsarbetet. Jag var egentligen helt slut vid det laget, men hon fick mig att kämpa till det yttersta. Jag behövde verkligen jobba aktivt under krystningsarbetet, tog i så jag trodde varje blodkärl i hjärnan skulle gå sönder. Men mycket tack vare henne var det den bästa stunden under förlossningen. Behövde verkligen peppen då och instruktioner hela tiden. Ordinarie barnmorskan var ju inte med hela tiden. Tänker att det inte bara behöver vara av ondo att ha med praktikanter/studenter? Tycker man det är jobbigt kan man ju be dom gå ut? När jag hade det som allra tuffast under öppningsskedet var det en dansk barnmorska med på "inskolning". Henne tyckte jag inte alls om. Förstod inte vad hon sa vilket ledde till att hon mest bara stod och log åt mig (eftersom jag hade det skittufft just då provocerade det mig enormt, fick för mig att hon stod och hånflina åt mig). Ångrar nu i efterhand att jag inte sa att jag inte ville ha henne med.
    Tänker lite som du att oavsett om det är studenter eller ordinarie så kan man ju alltid be en specifik person att lämna rummet om man vill. Pratade om det med BM idag som sa att det är inte superofta det händer men ibland gör det det, och man kan inte alltid matcha med alla så det skulle inte vara något konstigt att be att få byta eller så om man känner att någon inte lyssnar eller vad det nu kan vara.

Personligen inte så orolig över studenter (förstår dock varför MissKaos inte vill ha några där med tanke på jobbet!) eftersom de liksom inte får göra något själva ändå och dessutom ofta är så himla engagerade. Haft gyn-student (manlig till och med) med på gynakuten osv och det var inga konstigheter.

Vi är vän med en av de nyaste förlossningsläkarna på östra sjukhuset som antagligen lär jobba när vi är där (precis börjat, jobbar mycket och får naturligtvis julhelgen, haha!) och det kan väl möjligen kännas liiiite knepigt att frugans vän kanske t.ex. syr mig ;) Men äh! Herregud, det ordnar sig ;)
    Bebis BF 20 december 2013
  • Repan
    Äntligengravid skrev 2013-12-06 12:53:58 följande:

Nu ligger jag på förlossningen och igångsättningen är påbörjad. Fick börja med ballong och den kom ut efter bara en timme. Nu får jag värkstimulerande dropp så att bebisens huvud ska komma ner en bit till. Sen tar dom hål på vattnet. Har lite värkar men dom är helt klart okej än så länge.

Åh spännande! Massa lycka till!
  • Repan

Masserat bröstvårtorna i ett par timmar nu, alltså med pauser, och ärligt talat får jag ju kraftiga förvärkar av det. Knäppt! Kanske kan mjuka upp lite tänker jag så masserar på. Utan massage har jag nästan ingenting.

• Repan
    MissKaos skrev 2013-12-06 16:29:02 följande:

Funderar på att testa med bröstpumpen. Risken är ju en massa förvärkar som inte gör ngn nytt bara. Eller jo det klart dom tränar ju livmodern det är ju bra...

Testade dadlar. Ingen hård mage efter det testet iaf..
    Ja så länge de inte gör så ont att det är extremt jobbigt så är det okej med mig om de bara tränar livmodern. 

Får också starkare förvärkar när jag är kissnödig, vad handlar det om?
    Bebis BF 20 december 2013
  • Repan
    Äntligengravid skrev 2013-12-06 21:51:37 följande:

Nu är prinsessan född. 19.02 kom hon. Fick krysta nästan en timme. 3860 gram och 54 cm smile1.gif

Grattis till långa bebisen! :)) mys!
  • Repan
    MissKaos skrev 2013-12-07 09:09:00 följande:

Bf idag ingen bebis i sikte.

Buää

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    :( tråkigt!

BF-13 här, bebis är ruckbar men byter sida att ha ryggen på. Snurrar liksom med huvudet i bäckenet o så hamnar rumpa o rygg på vänster/höger sida. Känner det också på hickan.

Hen är så stor att det gör brutalt ont varje gång. :(

Haft onda förvärkar inatt vid 4. Kraftig mensvärk, tog två alvedon o somnade. Kvar när jag vaknade men då var bebis hysterisk o bytte sida, när hen var klar lugnade det ned sig.

Nu har jag fortsatta förvärkar men inte lika kraftig mensvärk. Känner mig besviken, less.
  • Repan

Köpte regnskydd till vagnen, en nyfödd-kudde från rätt start o en mobilarm till vår egengjorda mobil. 750kr.

"Som hittat"

• Repan
    corky skrev 2013-12-07 18:35:52 följande:

Efter tre dagar till försök till igångsättning utan minsta resultat bestämdes det för ett snitt. Så igår 9.11 kom våran efterlängtade Alfred! Lyckan är total phpAoLujn86136.jpg

Stooort grattis!! :)))
  • Repan
    cupcakekiller skrev 2013-12-07 19:47:50 följande:

Igår (den 6e) kl 02.47 kom våran Luna, 50cm och vägde 3670g. Vattnet gick hemma 22.45 den 5e och 4 timmar senare var hon ute. Var öppen 4cm o hade 1cm tapp kvar när vi kom upp och knappt värkar men fick stanna för att hon hade bajsat i vattnet. Surade över att jag inte fick bada iomed att det var den enda smärtlindring jag ville ha, men värkarna blev väldigt intensiva så jag ändrde mig och tog epidural, de satte nålen och sa att jag var öppen 7 cm och att epiduralen skulle börja verka om 20 min. Men de hann knappt ut genom rummet innan jag fick en krystvärk (kl 02.45) så BM fick springa in och vända upp mig på rygg och 2 min senare var hon ute, sammanlagt 3 krystvärkar. Behövde sy ett stygn i en innre blygdläpp annars så klarade jag mig utan bristningar :) har dock ont i ryggen efter epiduralnålen, ovärt eftersom den inte ens hann börja göra nytta. Allt är bra med Luna och amningen verkar funka bra så vi åkte hem igårkväll, slänger upp en bild när jag sitter vid datorn.

Åh grattis! När hade du BF?

Låter som en bra förlossning!
Svar på tråden December bebis 2013