• Irlais

December bebis 2013

Fin mage Sokkerflikkan :)

Min lilla bebis har precis haft världens gympapass i magen, har inte känt så många buffar tidigare :) först på ena sen på andra sidan av magen och ninjabebisen fortsatte till och med att sparka länge när jag la handen där den härjade, den brukar sluta annars. Såååå himla mysigt!

• Irlais

MInnesvärd dag idag, första gången någon frågat om det är så att jag är gravid :) (var en tjej på gymmet och det syns ju ganska tydligt i tighta träningskläder, särskilt för dom som sett mig innan med platt mage & magrutor). Jätteroligt tycker jag att det börjar synas ordentligt nu!

• Irlais
    pyysen skrev 2013-07-11 13:19:20 följande:
    När man läser internet eller pratar med nån hälsovårdare så då säger dom.
    Inte sallad, kyckling, vatten ur kran, malet kött, fisk och var försiktig med mjölkprodukter.
    Det känns som att enda man kan äta då under hela resan är typ frukt, pasta, hel stekt köttbit och bröd. Det enda jag gillar av dem är frukt. Så jag är rätt så nervös nu. Men då är ju frågan? Skall man ta allt på allvar? eller med en nypa salt? Jag har aldrig vari till Grekland så jag vet inte vad dom har för mat och hur noga dom är med att laga maten rätt där så det gör mej ännu mera nervös.
    Jag är halvgrek och åker till Grekland varje år... nu har jag inte varit gravid förut där men ska fråga mina kusiner vad de får för kostråd. 

Av det du skrev så tycker jag det mesta låter konstigt utom vatten i kran - det dricker jag aldrig där, inte för att det är farligt men för att det är äckligt. Som gravid kan man ju vara lite extra försiktig också, så håll dig undan från kranvattnet. Sallad kanske de inte rekommenderar just för att det är sköljt i kranvatten, men som sagt det är inte farligt. Kyckling, malet kött och fisk ska väl bara vara välhanterat och tillagat, ser absolut inget problem med det? Fisken är ju inte insjöfisk heller så det borde inte vara miljögifter. Mjölkprodukter är väl bara om de mot förmodan är opastöriserade, men det lär vara undantagsfall.

Jag ska höra efter vilka råd de får i Grekland och delar med mig :) 
  • Irlais

Angående mat i Grekland som diskuterades tidigare - jag hörde med min kusin men fick inte riktigt något bra svar angående fisk och ost, ska fråga igen då jag träffar henne i dagarna. Hon sa dock att man ska undvika bläckfisk. Jag googlade runt på grekiska kostråd i alla fall och dom är i princip de samma som de svenska. Inte opastöriserat, inte fisk som innehåller miljögifter, etc. Och feta brukar i regel vara pastöriserad. Men jag ska fråga igen och återkommer :)

I övrigt hade jag BM-besök igår, fick reda på provsvar och så lyssnade vi på hjärtat, 158 låg hjärtslagen på :) ska börja ta Niferex (trots att blodvärdena var okej) hoppas magen klarar det bara :/

• Irlais
    Nov13 skrev 2013-08-08 12:59:36 följande:
    Hej! Får jag hoppa in här? Är gravid med min första, bf 28/11. Alltså november men chansen är ju stor att det faktiskt blir en decemberbebis :)
    Välkommen :) jag har också BF 28/11 (var 4/12 först) men som du säger är ju typ lika stor att det blir november som december! Jag tror dock november för min del men vi får se... var i landet bor du? :)
  • Irlais
    Nov13 skrev 2013-08-08 14:13:18 följande:
    Kul med samma datum! Precis, därför kändes det lämpligt att vara med här också :)
    Jag bor några mil norr om Sthlm, dudå? :)
    Är det första för dig också?
    Spännande att se när bebisarna behagar komma! :)
    Det är första för mig också och bor norr om Stockholm, typ i Sumpan. Är du utåt slutet av pendeltågslinjen eller vad innebär några mil norr om? :)
  • Irlais
    MissKaos skrev 2013-08-13 08:42:21 följande:
    Det är svårare att få barnet att sitta riktigt bra i mt än i sjal. Jag har de tre vsrisnter du funderar på. Ta med respektive och kom och testa! Ni bodde med i gbg va?Dyrt att köpa bra att veta vaf man vill ha.Nan kan pröva med docka.. köp bara tricot till start annars tar ett tag innan mt är aktuellt. Kortsjal är oxå väldigt bra. Har använts endel.
    Är det typ en tricot slen man ska börja med då? Vill gärna testa att bära i sjal men har verkligen noll erfarenhet... :)
  • Irlais
    Aimish skrev 2013-08-15 09:23:19 följande:
    Förresten! Är det någon mer som har ont i fötterna*?

Kan inte påstå att de är svullna men ont gör de iaf varje jäkla dag =/
    Jag brukar ha ont i fötterna på kvällarna... har jag gått mycket har jag så ont att jag knappt kan gå, får tassa fram på tå typ. Kanske har med den extra vikten man bär på att göra (8kg för mig hittills, stackars fossingar)?
  • Irlais

Nu har vi beställt vagn! 6700kr för en Brio smile med liggdel och babyskydd + bas. Beställde från babyhuset och lyckades tajma in 10% rabatt, sjukt nöjd :D Så passa på om ni har några dyra inköp som ligger och väntar :)

• Irlais
    cupcakekiller skrev 2013-08-26 13:59:22 följande:
    Mvc idag och fick träffa en ny bm då min förra gått i pension. Hon blev jättesur på att jag gått upp 10kg (v.25) och pratade jättemycket om vikt och mat resten av besöket, hon sa i princip rätt ut att jag måste banta och sen bokade hon in mig för glukosbelastning nästa månad. Gick hem och grät sen, jag har anorexi och jag har supersvårt att ens se mig själv i spegeln vissa dagar, jag ser inte att jag är gravid utan jag ser bara att jag är tjock. Förra graviditeten gick jag upp 35kg och jag hann inte gå ner allt innan vi plussade igen så nu väger jag lika mycket som när sonen skulle födas och det är skitjobbigt! Äter bra mat osv. Detta står även i min journal och det står att jag inte vill prata om vikter och att de endast ska kolla mig vid inskrivningen och på slutet av graviditeten. Vilket min nya bm sa att hon såg att det stod och ändå hackade hon på mig rejält, hon släppte det inte heller utan när jag på slutet frågade om sf måttet var stort, 25cm, eftersom magen är större än förra grav så svarade hon att "jag hade ju en hel del extrakilon sen innan så det blir ju så".. Har lust att ligga i sängen hela dagen och självdö, maken är sur och ville ringa och skälla ut henne men vill inte att det ska bli värre.. Förlåt för långt och rörigt inlägg.
    Em me skrev 2013-08-26 14:23:21 följande:
    Jag grät med efter mitt förra bm möte pga att jag gått upp 10kg.. Min bm var ned klumpig då hon pratade om de, även om hon inte verkade va så sjuk som din.. Jag vägde 50 kg och är 170, så inte farligt om jag lägger på mig lite, min sambo fick trösta mig så de känns bättre nu. Min bm sa att allt över 12 kg är vad man lägger på sig.. Nu i efterhand tänker jag att man borde lägga på sig olika mängder vatten och man bygger säkert muskler med då man ju bär upp några extra kilo med.. Hatar att det ska va så vikt fixerat vid en graviditet, kan man inte få njuta barA..

Men herregud vilka idioter till barnmorskor ni har, vad arg jag blir! Jag har också gått upp runt 10 kg och det sa inte min barnmorska ett smack om, hon bara antecknade det. Fick bara komplimanger för magen och ingenting alls om kost eller något sånt. Känns som att viktmåttet är väldigt godtyckligt, jag ser inte ut att ha gått upp i vikt (förutom magen då) och tänker att det jag lägger på mig är väl sånt jag behöver helt enkelt!

cupcakekiller, du borde helt klart byta barnmorska och anmäla vad som hänt på något sätt, det är ju inte okej att din nya BM får göra så. Byt och låt maken ringa och skälla ut henne ;) 
Svar på tråden December bebis 2013