cupcakekiller skrev 2013-08-26 13:59:22 följande:Mvc idag och fick träffa en ny bm då min förra gått i pension. Hon blev jättesur på att jag gått upp 10kg (v.25) och pratade jättemycket om vikt och mat resten av besöket, hon sa i princip rätt ut att jag måste banta och sen bokade hon in mig för glukosbelastning nästa månad. Gick hem och grät sen, jag har anorexi och jag har supersvårt att ens se mig själv i spegeln vissa dagar, jag ser inte att jag är gravid utan jag ser bara att jag är tjock. Förra graviditeten gick jag upp 35kg och jag hann inte gå ner allt innan vi plussade igen så nu väger jag lika mycket som när sonen skulle födas och det är skitjobbigt! Äter bra mat osv. Detta står även i min journal och det står att jag inte vill prata om vikter och att de endast ska kolla mig vid inskrivningen och på slutet av graviditeten. Vilket min nya bm sa att hon såg att det stod och ändå hackade hon på mig rejält, hon släppte det inte heller utan när jag på slutet frågade om sf måttet var stort, 25cm, eftersom magen är större än förra grav så svarade hon att "jag hade ju en hel del extrakilon sen innan så det blir ju så".. Har lust att ligga i sängen hela dagen och självdö, maken är sur och ville ringa och skälla ut henne men vill inte att det ska bli värre.. Förlåt för långt och rörigt inlägg.
Em me skrev 2013-08-26 14:23:21 följande:
Jag grät med efter mitt förra bm möte pga att jag gått upp 10kg.. Min bm var ned klumpig då hon pratade om de, även om hon inte verkade va så sjuk som din.. Jag vägde 50 kg och är 170, så inte farligt om jag lägger på mig lite, min sambo fick trösta mig så de känns bättre nu. Min bm sa att allt över 12 kg är vad man lägger på sig.. Nu i efterhand tänker jag att man borde lägga på sig olika mängder vatten och man bygger säkert muskler med då man ju bär upp några extra kilo med.. Hatar att det ska va så vikt fixerat vid en graviditet, kan man inte få njuta barA..
Men herregud vilka idioter till barnmorskor ni har, vad arg jag blir! Jag har också gått upp runt 10 kg och det sa inte min barnmorska ett smack om, hon bara antecknade det. Fick bara komplimanger för magen och ingenting alls om kost eller något sånt. Känns som att viktmåttet är väldigt godtyckligt, jag ser inte ut att ha gått upp i vikt (förutom magen då) och tänker att det jag lägger på mig är väl sånt jag behöver helt enkelt!
cupcakekiller, du borde helt klart byta barnmorska och anmäla vad som hänt på något sätt, det är ju inte okej att din nya BM får göra så. Byt och låt maken ringa och skälla ut henne ;)