• Plopps80

December bebis 2013

Känner mig lite stolt. Har slutat med godis och läsk. Dricker loka och äter bara godis på lördagar. Andra veckan jag är duktig. Har dragit åt foglossningsbältet och gått en längre promenad fre, sön och idag. Mår så jävla gott rent ut sagt när jag går. Jag går vanligtvis 1 mil 3-4 ggr/v. Nu är det väl 3 km i lunkande takt men det spelar ingen roll. Huvudsaken är att jag klarar att röra mig. Blir lycklig av motion! Livet känns bra! Inser hur mycket jag saknar det.

• Plopps80
    Otåligast skrev 2013-08-27 19:39:51 följande:
    Hej Plopps80 - skönt att höra om ditt SF-mått. Började just noja för att mitt var 24 i vecka 23+2... Ska bli spännande att se vad det är vid nästa besök om en och en halv vecka. Magen växer iaf så att det känns som att magmusklerna knakar sönder :(... Skönt att du kunnat motionera! Gläds i alla fall åt att jag inte har några problem med fogar eller så ännu - ta i trä...

Det spänner jättemkt i min mage också nästan så man hör hur det knastrar. Sf måttet är ju olika för alla kvinnor. Känns ändå bättre att ligga lite över än under. Då vet man ju att bebisen växer. Min förra BM oljade sig ständigt över mitt sf mått och tjötade om att jag skulle få en enorm bebis och blablabla. Hon var helt normal. Bara jag som har en större livmoder. Har mätt magen nu själv och i vecka 26 tror jag det är typ 25 cm.
  • Plopps80
    Felinne skrev 2013-08-27 20:48:46 följande:
    Vad bra att du har slutat med godis och läsk på veckorna! Gissar att dina tänder tackar dig. Jag vet att mina tänder också skulle må bättre om jag kunde skära ner på sötsakerna... Dock känner jag mig lite dum nu men jag måste bara påpeka, utifall du inte känner till det, att om du dricker (mycket) kolsyrad dryck så påverkar det dina tänder negativt också eftersom kolsyran sänker pH-värdet och därmed ökar syraangreppen på dina tänder. Förutom kolsyran finns det ju också mycket annat som är negativt med drycker som är smaksatta på konstgjord väg och som jag kan känna är minst lika dåliga för kroppen som läsk är för tänderna. Citronsyran som används i t.ex. Loka citron framställs ju av svartmögel och det känns ju kanske mindre kul att tänka på... Nu får du inte tro att jag försöker ge dig dåligt samvete (herregud, jag vräker ju själv i mig massa onyttigheter emellanåt trots att jag vet vad de innehåller). Men eftersom du skrev om just Loka så tänkte jag att du, som så många andra, kanske inte är helt bekant med innehållsförteckningen så jag ville bara få dig att tänka efter en gång extra. Men om du känner att du inte bäljar i dig hinkvis med kolsyrad/ konstgjord smaksatt dryck så är det ju knappast något du behöver oroa dig över.

Sist jag var gravid drack jag ca 1 liter läsk om dagen :-O mina tänder pajade totalt. Fick rotfylla 3 tänder och laga 4 summan slutade på 12.000:- Vet att bybbelvatten inte är bra med konstgjorda smakämnen och kolsyra är inte bra för tänderna. Dricker inte mycket kanske ett glas om dagen ibland två glas. Jag är svag för läsk och då är det bättre med ett par glas bubbelvatten när suget faller på.
  • Plopps80
    siolina skrev 2013-08-28 09:37:41 följande:
    Rätt, man kan faktiskt inte hålla på och bry sig! Du ser inte ut att vara ohälsosamt tjock eller så, du är väl bara en som lägger på dig vid graviditet. För det är ju olika. Det är lätt att hålla vikten om man inte går upp. Jag äter onyttigare än jag skulle önska och har gått upp mer än vad jag skulle tycka var optimalt, men det finns så mycket annat att tänka på och oroa sig över och hålla koll på att jag struntar i det nu. (Har gått upp 10-11 kg i v 26, det får vara som det är!)

Det är så hemskt att kvinnor är så programmerade att hålla koll på vikten att detta blir ett stort orosmoment. Jag menar, om man plötsligt skaffar sig vansinniga matvanor är det ju dumt, eller om det visar sig att man samlar på sig märkligt mycket vätska, men så länge man lever på ett normalt sätt så borde man få släppa vikthetsen. Folk går ju upp 35-40 kg och går ned dem igen sedan. Och om man skulle sluta på fem kilo plus vad man än gör så har man ju en unge i sitt liv som är värd det bekymret.

Bry dig inte! Skit i vad folk säger, det är inte ditt fel att folk är idioter och inte fattar att det inte är sådant man kommenterar.

Nä jag orkar inte bry mig mer nu. Har haft ångest så det räcker. Hela min kropp är stinn av vätska och jag kan inte göra något åt det. Har ju slutat med söta drycker och godis på veckorna och går i den mån min kropp klarar det. Mer går inte att göra. Gick upp 35 kg sist och det värsta är att det är ett enormt slit att bli av med alla kilona. Inte bara för att vara snygg utseendemässigt utan också för att det inte är hälsosamt att bära runt en massa extra fett vill jag gå ner. Skall tänka mig för men tänker inte må psykiskt dåligt, det är bortom min kontroll.... 

Srinakri hur har det gått?? Hoppas du inte har HSF.

Miss K låter hur gött som helst, skulle gärna vilja åka på en sista utomlandsresa innan lillen kommer men så lär det inte bli. 
  • Plopps80

Har halsbrännan from hell!!! Har glömt mina tabletter hemma. Ska äta kycklingpaj med lite sting i till lunch kommer väl svimma av smärta.

Hur sover ni tjejer? Jag är i det närmsta sömnlös numera.

Somnar gott på kvällen, stentrött men vaknar alltid vi 02 och måste upp och kissa.
    Då vaknar lillen i magen och börjar dansa stepdans på min urinblåsa och är överallt i magen.
    Blir ju klarvaken av att gå upp också. Kan ligga och vrida mig i timmar sen, kan inte ligga på mage av naturliga orsaker, ligger jag på rygg snarkar jag som en skogshuggare och har svårt att andas. Sidan är det enda som går men jag måste ju vända mig hela tiden då det börjar värka i höfterna efter en liten stund. Vid 04:30 kanske jag somnar men ofta kommer dottern in vid den tiden, smäller upp dörren och ligger sedan och vrider sig eftersom hon inte kan somna om. Hon har alltid varit morgonpigg. Så jag går runt som en zombie på jobbet, helt sömnlös. Lika bra att vänja sig för sen kommer sömnbristen som ett brev på posten när lillen föds Baby

• Plopps80
    Parksandrec skrev 2013-08-29 12:22:07 följande:
    Yep. samma här, fast med den skillnaden att jag ju inte har en liten som komemr in på morgonkvisten. Så jag har det lite bättre än dej din stackare. men i övrigt så är det ont i ryggen som försvårar sömnen. Och upp å springa på toa.

Himla frustrerande. sover så himla ytligt också känns som jag är vaken hela nätter ibland men samtidigt drömmer jag liviliga drömmar. Te.x att min sambo blivit gay och träffat en annan man, han ville ha kvar mig men jag fick flytta ut ur sovrummet så skulle den nya killen bo där inne och jag skulle få ha min sambo när det passade den nya killen. Var så jääääla arg när jag vaknade var arg hela dagen pga en så dum dröm.

Har läst att man sover väldigt ytligt när man är gravid, att man inte kommer ner i den där djupsömnen. Annat är det när man ammar sen. Herregud man faller ner som i ett svart hål kändes det som. Kunde sova 30 minuter och tro att jag sovit 3 timmar, den sömnen är väldigt speciell och gör att man klarar livet med en liten bebis. Längrar faktiskt efter den goa sönnen Solig
  • Plopps80
    MissKaos skrev 2013-08-29 13:10:27 följande:
    Bebis tryckte ur rygg och rumpa då vi såg utifrån igår i poolen. Såg kul ut! Uppskattade ca 25 cm +ben. Måste vara en jättebebis jue..
    Men det står på min app att barnet är ca 25-30 cm i veckan 26 så det tror jag är fullständigt normalt
  • Plopps80
    MissKaos skrev 2013-08-29 13:59:32 följande:

Inkl ben ja...

Men det är nog omöjligt att mäta en bebis i magen bara så från utsidan, benen är väl ca 10 cm så då skulle ert barn var 35 cm och det tror jag inte är möjligt så här tidigt. Då skulle du inte kunna ha ett sf mått som låg mitt på kurvan.
  • Plopps80

Jaha men då så då är det väl en normal bebis där inne och inte en jättebebis Flört uch det är ju inget man önskar sig direkt.

Svar på tråden December bebis 2013