• Plopps80

December bebis 2013

Repan skrev 2013-08-30 13:38:05 följande:
    Min lilla bebis rör sig väldigt mycket vanligtvis, men har även lugnare kvällar (oftast tidig morgon, lunch och kväll hen rör sig mycket) som igår t.ex. Då hade vi folk över och det var mycket stoj och stök, tror hen sov gott genom det. Känt lite idag men inte lika mycket som vanligt. Vissa dagar undrar jag om hen sover överhuvudtaget!  Bara du känner något varje dag nu så är det väl relativt lugnt? Finns ju något sånt där om man inte känt något på x antal timmar osv. Jag försöker att inte räkna timmarna så... 
    Bebis BF 20 december 2013

Nä jag räknar inte heller timmar. Blir så överdrivet. Stod på nätet att i v 26 ska barnet röra sig typ 250 ggr/dygn. Ska man inte göra annat då än att räkna rörelser? Har också hört att bara man känner barnet varje dag är det okej. Tror dom är i magen som på utsidan. Vissa dagar lugnare och vissa dagar aktivare. Förut rörde han sig så hela magen böljade riktigt roligt. Han verkar ha vänt sig inåt så ryggen ligger mot min mage.
  • Plopps80

Mannen är för söt. Utbrister när jag kommer hem "vad smal du ser ut i den tröjan". Ha ha ha smal med jättemage. Han försöker i alla fall. Har tryckt ner mig i ett par gravidjeans strl 40. Har 38 i vanliga fall. Byxorna håller på att spricka men det är strl 40 i alla fall. Ha ha. På dagis idag trodde ingen av föräldrarna att jag gått upp 15,5 kg. Alla sa att jag såg bra ut och på jobbet fick jag massa beröm att jag är fin och bär upp min graviditet så himla bra. Känner mig riktigt glad efter allas sänkande kommentarer jag fått! Vet att många inte tycker utseendet är viktigt och allt det här men för mig är det verkligen viktigt att känna mig fin. Mitt största intresse är kläder, smink och sånt. Älskar att matcha kläder och smycken.

• Plopps80

Jag hade ingen Eda. Skrek efter den men allt tog 100 år och när läkaren kom var det försent. Hoppas klara mig utan denna gången också är rent livrädd för sprutan. Får se hur det blir tar det som det kommer. Hade regelbundna värkar i 2 dygn innan hon kom ut. Var helt utmattad. Hoppas verkligen barn nummer två vill komma lite snabbare!

• Plopps80
    Prins Williams Mamma skrev 2013-08-30 19:41:32 följande:
    It's a girl!!!!!!!!
    Williiam 110428 lilla bebisen bf 131208

Grattis
  • Plopps80
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-08-31 10:32:32 följande:
    Varför ska man äta järntabletter å måste alla göra det under graviditeten! Min BM sa att jag ska börja men när vi tog blodprover så såg allt "ok" ut. Ska man äta det i förebyggande syfte?!

Ja man ska äta det i förebyggande syfte. Barnet behöver väldigt mycket järn speciellt i slutspurten. Dessutom är det viktigt att ha rikligt med järn i depåerna. Hb:t kan vara bra men järnet kan vara lågt i depåerna. Förlorar man mycket blod vid förlossningen är det viktigt att ha ett rikligt förråd. Så jag tycker du ska äta järntabletter. Vill du inte det kan du ta blutsaft. Det klarade jag mig på hela förra gravven. Dubbel dos och bra hb samt depåer. Har ändå väldigt lätt för att få järnbrist. Denna gången äter jag Hemofer. Är jättebra för man får inte ont i magen. Tar 4 om dagen.
  • Plopps80
    Peak skrev 2013-08-31 19:40:41 följande:

Hann inte heller få nån! Så jäkla dåligt tycker jag eftersom vi sa det tidigt att jag ville ha, sen hade vi en bm som hade för få fingrar på ena handen så min man säger att det var hon som kände fel ;) för när en annan bm kände så var det oj 10 cm nu är det dags!! Narkosläkaren kom då men fick vända i dörren! Oj vadarn jag var då! Sen väntade över 2 timmars krystvärkar och då sa jag till mig själv "gör aldrig om det hör igen!" men jag lydde i över 7 år iaf!! :) jag hoppas på att det stämmer att andra barnet kommer gå lättare!

Vad jag har hört så går det mkt lättare med andra barnet. Smärtan är väl den samma ja tom intensivare än första gången då det går mkt fortare. Låg med regelbundna värkar i 2 dygn så jag tar hellre intensiv smärta om det går fort. Man börjar verkligen tänka på förlossningen nu med blandade känslor. Mest vill jag ha det gjort bara! Hjärnan sprutar ut endorfiner som gör att man glömmer annars hade man aldrig gjort om det tror jag.
    ranten skrev 2013-08-31 23:22:12 följande:

Jag hade 16kg + i vecka 24. Du är inte ensam!

Gick upp 8kg de första 12 veckorna. Från vecka 12-20 7kg. och sedan 1 kg på 4 veckor.

Jag upplever att jag inte har någon möjlighet att styra över det överhuvudtaget. Eller jo om jag lever på sallad, kött och fett enbart. Just de ingredienser min kropp verkligen inte vill äta just nu.    

Folk tror ju typ att jag vräker i mig mat och att jag äter dubbelt för stor portion för mitt eget bästa. Men nej så är inte fallet... Väldigt tröttsamt att höra detta från människor med fördomar och okunskap. Jag stänger av och pallar inte lägga min energi på det, eller åtminstone försöker stänga av :)
    Skönt att inte vara ensam. Jag äter inte heller massa mat, snarare tvärtom blir ju mätt direkt. Däremot har jag druckit en del läsk och ätit mkt glass i sommar. Men vissa går upp mycket utan att man kan hjälpa det. Man samlar på sig mkt vätska och kroppen suger åt sig fett. Håller med till 100% sjukt störande med folk som ska lägga sig i hur man ser ut och vad man gör. Jag har också släppt mkt nu orkar inte vara ledsen och nere. Får ta tag i den sen. Tänkte börja med Olga Rönnbergs träning för nyblivna mammor såfort jag kan efter fl.
  • Plopps80
    FiaFunderar skrev 2013-09-02 09:23:32 följande:
    Håller med dig! Hellre intensivare smärta om det går mycket fortare den här gången.
    Jag fick regelbundna värkar direkt. De kom på onsdag kvällen. De gjorde inte ont. Vid kl 1 på natten blev vi inskrivna på förlossningen pga att jag fick en blödning. Men det gjorde fortfarande inte ont.
    Svårt att sova den natten. Spänd, förväntansfull och lite rädd.
    Vid 12 på torsdag dag fick jag morfin och sömntabletter... Sov EN timma på det!
    Sen var smärtan sjuk ända fram tills hon föddes på FREDAG morgon kl 06.34
    Inte en till så lång förlossning hoppas jag!

Nej nu satsar vi på att klämma ut dessa bebisar på typ 5- timmar Brukar jualltid gå fortare med nr 2. Ettan har ju redan banat väg så att säga. Funderar lite på bedövning och sånt. Har kommit lite nya sorter vad jag har hört.
  • Plopps80

Miss Kaos vad skönt att det inte var någon fara med dig eller lillen. Inte kul att vara dålig när man är gravid.
    Jag tycker de kan skära upp mig och ta bort en bit av magen innan de sätter ihop igen så har man fått en tummy tuck direkt Jag ligger i riskzoon för snitt då moderkakan blockerar utgången. Samma förra gravven men då flyttade den sig. Skall på återbesök i okt för att se hur det är. Hoppas inte på snitt fy fan.

• Plopps80
    MissKaos skrev 2013-09-02 13:02:37 följande:
    Jag vill inte bli snuvad på min fl@föda är skithäftigt ju.

Ja inte för att jag ser fram emot att föda, är faktiskt lite rädd för att göra om det  men vill inte för allt i världen ha snitt. All den smärtan efteråt och lång rehabilitering är inget jag vill genomgå. Men kan inte göra något åt det om moderkakan ligger i öppningen. Då blir det planerat snitt och det får jag leva med. Huvudsaken är att lillen kommer ut och mår bra.
Svar på tråden December bebis 2013