• Repan

December bebis 2013

Grattis till nya julbebisarna!

Hoppas allt går bra tåg o att det inte var allt för traumatiskt!

• Repan
    Plopps80 skrev 2013-12-25 18:03:56 följande:

Vad tycker ni man ska göra? Samsova eller inte? Ludwig verkar ha stort närhetsbehov på kvällen/natten. Bredvid mig kan han sova 4-5 timmar i sträck på natten. Fan jag vet att man inte kan skämma bort en nyfödd men jag är livrädd att han inte ska kunna sova utan mig.

Vi växlar, mellan uppvörmd vagga m vetekudde o mellan oss i sängen. Båda går bra, men han sover bäst med närhet. Inte så konstigt, gör ju jag med liksom. Han siver dock på rygg m egen kudde i huvudhöjd m oss, inte i armhålan osv. Jag måste kunna röra lite på mig.
  • Repan
    Plopps80 skrev 2013-12-25 12:28:05 följande:

Men vad fan jag hade seriöst skjutit den som besökt oss efter de träffat folk med kräksjukan. Vad tänker folk med??? En nyfödd bebis kan ju bli fruktansvärt sjuk! Hade nog sagt upp kontakten. Jag börjar tycka det är är jobbigt att Ludde sover bredvid mig i sängen. Första passet mellan 22-02 är okej han brukar sedan sova till 04-05 men efter detta är han orolig och vill äta varje en och en halv timme. Vet inte om det bara är sugbehov eller om han känner lukten av mig och mjölken. Jag sover väldigt dåligt. Vet inte om man skulle försöka få honom att sova i egen säng. Tror det kommer bli mycket gråt och gnissel vilket det inte är nu. Han är ju väldigt nöjd och jag orkar ju med dagarna. Vete tusan hur man ska tänka.

Jag hade nog aldrig förlåtit en sån sak faktiskt. Fy fan vad elakt. Känner som du!
  • Repan
    MissKaos skrev 2013-12-26 11:52:07 följande:

Alltså bebisen sover.. Men ja, jag somnar. Liggammar. Med stora killen vaknade jag av att jag satt fast. Då åt han fsat jag sov.

Fick bebisen att sova i SIN säng inatt. KOm på vad som är problemet. HOn tycker det blir kallt när vi lägger ner henne i sängen och då blir hon ledsen. Rullade in henne i en filt. Ammade henne till sömns, la henne i sängen. Hon kikade till o somnade om. Sen vaknade hon och ville ta men ändå! Sen sov hon hos mig. Hon behöver närhet och jag vill ha henne hos mig. Det känns rätt. Jag vill helst ha henne på mig dygnet runt men det går ju inte. Ska ta fram sjalen tror jag. Ngn form av biologisk drift tror jag som säger att et ska vara så. Skiter i om folk tycker jag "skämmer bort" mina barn. Min stora har fått sova så mkt han vill hos oss med, inte nu för nu sover han inte gott hos oss längre men fram till jag slutadde nattamma  honom vid dryga två år. Det finns rekomendationer, man får läsa dom sen gör man som man vill! Jag är nog en hopplös AP morsa. Sjal, bröstmjölk samsovning. Men det funkar här.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Vi värmer vaggan m vetekudde! Funkar bra :)
  • Repan

Inatt sov vi 23-08 med två blöjbyten (frun) och två amningspauser (jag såklart. Sen åt vi igen o sov till 11 :)

• Repan
    moruri skrev 2013-12-27 13:48:51 följande:

Pojken överlevde, hon förblödde efter förlossningen..

Vi ska verkligen vara så galet tacksamma att vi har såpass bra sjukvård här i Sverige! Ge extra mycket kärlek till era småttingar nu!

Men gud :( beklagar det är ju helt ofattbart. Hur levde hon där? Det är ju helt sjukt. :(
  • Repan
    FiaFunderar skrev 2013-12-27 14:16:38 följande:

De är bara 30-45 sekunder långa... Vet inte när vi ska åka in!! Det är bara 3 minuter emellan nu

Ganska snart kanske? Vi åkte in ungefär där, var då öppen drygt 3 cm. Fick stanna ändå, (dröjde nån timme till 4cm o aktiv fas)
  • Repan
    Felinne skrev 2013-12-27 17:02:42 följande:

Gah, det börjar närma sig nu för mig (BF+6 idag) därför tänkte jag passa på att fråga er som redan fått barn: Hur förberedde ni er mentalt/fysiskt inför förlossningen? Var det något som ni gjorde som ni kände att ni hade extra stor nytta av? Var det något som ni i efterhand kände var totalt onödigt att ni gjorde?

Jag inser att det här är något som på inget sätt är generellt eller någon form av tumregel för alla, men jag är ändå nyfiken på vilka erfarenheter ni har om ni känner för att dela med er av dem. Det kanske är självklart men om ni har skräckexempel så ser jag att ni håller dem för er själva.

Åt o sov, prio ett varje dag - mat o sömn.

Pratade m min partner om det som skulle komma, förberedde mig på att det kan gå hur som helst. Gav upp kontrollen över det så att säga, övade på att "hänga med" bara och skapade en målbild - min bebis i en särskild pyjamas och att lyfta över henom till min partner. Något att kämpa för.
  • Repan
    FiaFunderar skrev 2013-12-27 21:39:46 följande:

Jaha ni tjejer!

Inne på förlossningen kl 15.30. Fick lustgas direkt som hjälpte mig bra genom värkarna.

Ryggbedövning kl 16.30 - himmelriket i ca 1 timma och en kvart.

Sen började värkarna att kännas lite igen och jag tog åter igen lustgas.

Sen small det bara till och krystvärkarna kom så vi fick ringa på klockan så det kom personal. 3 krystvärkar senare var hon ute. Kl var då 18.27

Så 3 timmar inne på förlossningen och jag tror nog att jag precis var med om en drömförlossning smile1.gif

Lisen väger 4120g och är 54 lång

Har hängt vid bröstet sen hon kom ut nästan haha

Grattis! Måste vara fantastiskt att få föda så.
  • Repan

En nyvaken skrutt som inatt mellan 23-09 bara sov 2 1/2 timme.

Zzzzzz..... :)

Svar på tråden December bebis 2013