• Repan

December bebis 2013

Tuttiluttan skrev 2013-12-28 10:05:16 följande:
    Hon är 6dagar, hon får alltid tömma brösten först, sen märker jag om hon vill ha mer. Innan natten kräver hon mer, är precis som om mina bröst är tomma då, hon blir så arg, ledsen o otröstlig.. Under dagen är hon betydligt mer tillfredsställd med bara bröstet!

Min första vecka som mamma har varit väldig känslosam, gråtit mycket, känt mig lycklig, ledsen, oroad osv.. O detta med amningen har stressat upp mig o gjort de hela ännu mer känsloladdat!
    Jag grät varje kväll i 7 dagar, över förlossningen, innan mjölken rann till o innan vårtorna slutade göra så ont, över skräcken att ha "ensamt" matansvar osv.

Nu är han två veckor i morgon, gråter varannan/tredje dag ;)
  • Repan
    Felinne skrev 2013-12-30 08:10:55 följande:

God morgon. Så här i slutspurten roar jag mig med att läsa "Rosa - den farliga färgen" (ska snart börja på "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2" bara min man blir klar med den någon gång) och tänkte göra en liten totalt ovetenskaplig undersökning här om ni vill hjälpa mig.

1. Hur många rosa plagg har ditt barn?
    2. Har du/väntar du en pojke eller flicka?
    3. Hur många rosa plagg har du själv?

Hoppas ni får en skön dag. I eftermiddag ska vi till barnmorskan och kolla hur vår lilla skatt mår bra därinne (BF+9 idag!). Jag har förresten börjat räkna timmarna till tolvslaget nu - känns inte helt rimligt...

1. Helt rosa? Typ 2. Annars kanske 4-5. Jag har aldrig gillat rosa.

2. Pojke

3. Två tre
  • Repan

Jag har 3-4 kg kvar till vad jag vägde före vi plussade, jätteskönt för ryggen. Gick upp 12-13 kg nånting.

Magen drar ihop sig bra, hoppas huden hänger med. Men tänker rätt lite på detta, födde för 14 dagar sedan liksom... Tänker på att läka stygn och foglossning.

• Repan
    Plopps80 skrev 2013-12-30 16:18:00 följande:

Hur känns din foglossning? Jag har ont i höfterna när jag promenerar. Har ont i korsryggen och blygdbenet också. Känner lixom att det är lite mjukt eller vad man ska säga. Otrevligt. Tänker mer och mer på vikten. Inte så men jag har ingenting att ta på mig! Allt är för litet. Har ingen lust att köpa dyra kläder heller i stor storlek när jag tänkt satsa på att gå ner mina 13 kg tills 1 juni.
    Jag hade ju svår foglossning så den känns ungefär likadant men möjligen lite lättare eftersom jag är 10 kg lättare! Värker som tusan kring svanskotan och även i blygdbenet. Men ryggmusklerna krampar inte dagligen längre iaf! Min mage stod så rakt ut att de inte orkade med på slutet.
  • Repan

Var på BVC idag.. Sonen vägde ju 4,6 vid födsel, tappade 300 g o sen upp till 4,4 på en vecka. Nu 14 dagar har han passerat födelsevikten med råge o väger 4,9 kg !

500 g på en vecka!

Jag håller på o få handledsinflammatiober eftersom han är så tung, funderar på o köpa stödgrejer i sportaffär...

• Repan

Bebis har nu litet sår i en röd rumpa :( vi ska köpa semperdroppar o hoppas han ska bajsa färre gånger. Nu bajsar han 3-4 ggr PER NATT. Det är så synd om honom :(

• Repan
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-12-31 07:15:38 följande:

Härligt felinne!!! Vår prinsessa föddes 3:32 via kejsarsnitt. Efter 28 tim av extrema värkar å ingen öppning alls fick vi ge upp. Hon är så underbar vår lilla snutta!! Har varit ett tufft dygn men så värt det!!

Grattis! Det går inte alltid som man tänkt sig, vi fick avsluta med sugklocka, men så länge bebis kommer o mår bra är det så härligt! :) stort grattis!
  • Repan
    islandpeak skrev 2013-12-30 22:21:23 följande:

Repan: jag har oxå ont i handlederna! Är det såna "vanliga" skydd på tänker på, med en skena? Ska kolla på de... Lilla hönan vägde 4530 i fredags så hon har 200 g till födelsevikten men det är lite att bära runt på ;) ikväll, eller varje kväll, kommer hon endast till ro i famnen hos oss och äter heeela tiden.. Men det är ju bara en kort tid det är så så det är bara att följa med :)

Ja precis ! Känns stukade i vissa lägen :/ min lilla fis väger nu nästan 5 kg, 14 dagar gammal.
  • Repan
    MissKaos skrev 2013-12-31 12:39:05 följande:

Vissa bsjsar varjr gång dom äter. Tror inte dropparna kommer minska frekvensen. Vad tvättar ni med? Testat rapsolja eller solrosolja. Inotyol är brs stt smörja med jag brukar ordinera det till äldre med blöja deras hud är med sådär ömtålig! Min son vsr oerhört känslig så rapsoljan vat det enda han tålde. Våtservetter -omedelbart utslag!

Stsckars liten smile4.gif

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Endast vatten o sen salva efteråt, vi ska köpa en ny zink. Inotyol var värdelöst! Så fet att vi inte fick bort bajset o det blev bajssalva av det hela :( ska göra en fet vatten/oljemix o tvätta med.
  • Repan

Tack för alla tips! Det är kallt här med men vi luftar lite varje blöjbyte o ett tag i handduk förut idag. Men han kissar varje gång blöjan åker av, jobbigt :) Vi har olja i vattnet, sen bröstmjölk o sen blåser vi torrt. Sen purelan på själva såret o nu har det vänt lite.

Men han pruttar ut en tesked bajsvatten var tionde minut eller så :( lite mer sällan nu. Han kissar o ammar så det är ju bra.

Svar på tråden December bebis 2013