• zod

December bebis 2013

Är helt ofattbart trött. Sover lätt elva timmar per natt och gärna en stund på dagen också, ändå är jag trött precis hela tiden. Kan inte minnas att jag var så här seg i början på de tidigare graviditerna. Magen nu i vecka sju ska vi inte tala om. Den ser ut som med första barnet i vecka 25 och andra barnet i vecka 17. Börjar bli riktigt svårt att dölja.

• zod

Hej på er! Som ni skriver när man inte hinner kika in här på några dagar. Går in i vecka åtta idag, härligt! Har min mamma på besök här några dagar just nu och gissa om det är svårt att dölja illamående och en enormt uppsvullen mage :-/

• zod

Plopps80: Med mina äldre barn så berättade vi inte för någon förrän efter UL runt v. 16. Nu bor jag i ett annat landsting där man även gör UL runt v. 12 så vill helst vänta tills dess

• zod
    Minnymilou skrev 2013-05-07 20:39:42 följande:
    Inelg: Tack!

Ja, Niferex är hemskt! Jag tog det under min förra graviditet eftersom jag fick extremt lågt järnvärde sista månaderna, hade ca 80 som lägst och fick en massa järndropp på slutet. Niferex mådde jag uselt på, så nu vägrar jag det trots att min bm sa att jag skulle ta det. Provar en annan sort i stället efter ett tips från en expert som visste vad hon pratade om, har tagit det ett par veckor nu och känner ingenting alls konstigt i magen. Tur det, för jag måste nog proppa i mig järn som galen den här gången för att inte få samma problem som förra grav. (Min sambo har börjat undra när jag tänker äta upp stekpannan också.)

Minns förresten att någon här på tråden (när jag ändå är inne på kosttillskott Glad) nämde att hon hade myrkrypningar i benet. Det beror oftast på magnesiumbrist, hade själv absurda myrkrypningar under min förra grav och det försvann inom någon vecka när jag tog tillskott. 

Jag har också haft extremt lågt järnvärde under tidigare graviditeter och trots att jag åt niferex så var jag aldrig över 100. Hade jätteproblem med magen pga niferexen så jag är väldigt nyfiken på vad det är för annan sort du kör med nu?
  • zod
    mamma till oliver skrev 2013-05-08 09:44:27 följande:
    Jag har också lågt ferritin värde så äter duroferon nu . Hade ett HB på 115 så därför jag gick börja äta järnrtabletter nu redan , Plopps80; åhh jag är helt kär i NEWBIEs kollektion :) vi ska ju inte ta reda på könet vid Rul men jag bara måste ha den dressen du menar så jag köper nog 1 i vardera färg :) söka deras kläder är så fina o bra :) men dom har mer fint till tjejer :)
    Googlade lite snabbt på duroferon och det verkar ju vara betydligt mer populärt än niferex. Ska nog ta och köpa det nästa gång jag är på apoteket. Lika bra att börja direkt när jag vet hur lågt det kommer bli för mig.

• zod

Här har ni en till som har invaderats av finnar. Hela min rygg är full och sen har det radats upp sex, sju stycken över mitt ena kindben. Ser helt knäppt ut.

• zod
    Äntligengravid skrev 2013-05-10 07:56:47 följande:
    Nån mer som har väldigt ont i brösten? Har haft sen strax innan jag fick veta att jag var gravid. Och har det fortfarande. Funkar ok så länge jag har behå på mig men så fort jag tar av den gör det skitont. Märker ju att dom blivit större men snart måste dom väl sluta göra ont iaf. Inte haft så vid nån av dom andra graviditererna
    Jag har precis likadant och kan inte heller minnas att det var så här under tidigare graviditeter. Klarar verkligen inte av att vara utan BH någon längre stund och att bara nudda mot brösten är obehagligt.
  • zod
    Äntligengravid skrev 2013-05-10 10:45:49 följande:
    Skönt att det finns fler iaf. Brukar alltid sova utan behå, men det funkar inte nu

Ja, det där med att sova är skitjobbigt...brukar alltid sova i typ framstupa sidoläge, men det är ju totalt omöjligt nu när de är så ömma. Tur man är så trött att man lyckas somna på rygg till slut
  • zod

God morgon!

Äntligen tycker jag det börjar kännas som att tiden går lite. Välkomnar vecka 9 idag och nu är det bara två veckor kvar till inskrivningen  

Beklagar Plopps80. Sambon var tvungen att avliva sin hund för två år sedan och det var verkligen riktigt tufft första tiden. Bara att tillåta sig själv att vara ledsen och sörja! 

• zod
    LWE skrev 2013-05-14 09:46:46 följande:
    Uuh här ger sig illamåendet till känna varje dag och mer el mindre hela dagarna! Hade glömt bort hur det kändes ;) helt matt. Trodde man inte skulle ha tid att känna efter när man redan har en, men jodå det har man, det är det att man bara inte har tid att vila ;) Tänkte höra med er som kommer få nr 2 ganska tätt här i dec...har ert barn redan börjat på dagis (el heter det kanske förskola idag) eller när kommer ni låta barnet börja? Jag är lite kluven med det där..på ett vis vill man ju att han ska vara hemma så länge som det bara går, men samtidigt kan det kanske vara vettigt att man får lite egentid med nr 2 och låter ettan gå de där 15 tim el så. Hur tänker ni andra kring det?
    Jag har 16 månader mellan mina äldre barn och jag hade ettan hemma tills det var dags för båda att börja. Personligen kände jag att det bara skulle vara jobbigt att behöva passa massa tider när det inte gällde några längre stunder han skulle vara där och vi var ändå ute en del och träffade så mycket andra lediga barn att det inte kändes som han hade något behov av det.
  • zod
    moruri skrev 2013-05-19 23:03:50 följande:
    Min lilla fyra månaders verkar ha kommit in i en tillväxtperiod nu och vaknar betydligt fler gånger än vanligt om natten. Jag är verkligen dödstrött hela tiden. Sover med honom på dagen men när jag vaknar känns det bara som att jag är tröttare än innan jag vaknade. Puh, kan inte minnas att jag var såhär trött när jag var gravid med honom. Har lyckats få i mig mer mat på morgonen nu så kräks inte lika mycket, det är skönt för det funkar ju inte riktigt att hulka ovanför toaletten när lillen är helvaken.

Tycker det är så himla intressant hur folk resonerar, eller inte resonerar kanske? Känns inte direkt som att så många får en positiv första inställning till min nya graviditet, bara för att de kommer bli födda samma år. När folk berättar att de väntar tvillingar tycker ju alltid folk det är lyckans fest, så varför inte samma glädje för oss och vår kommande? Varför skulle det va negativt, hm fattar inte. Och tycker det är väldigt tråkigt då jag verkligen glädjs av denna graviditet men känner inte att jag kan dela den med andra än med samma sätt som den förra, detta pga folks reaktioner... Kanske bryr mig för mycket om vad folk anser... :/
    Jag fick en hel del negativa frågor när jag väntade min dotter och det skulle bli 16 månader mellan henne och storebror, men det är bara att slå bort dem och tänka på hur roligt de kommer att ha tillsammans när de blir större
  • zod

Vecka tio nu och bara en vecka kvar till inskrivningen. Magen är riktigt svullen så börjar bli riktigt svårt att dölja. Längtar till efter UL om tre veckor för då känner jag att magen kan få synas så mycket del vill Har kännt livmodern på mornarna de senaste dagarna innan jag går på toa. Några cm nedanför naveln lite snedd till vänster, så något är det som händer där inne iaf

Svar på tråden December bebis 2013