• Felinne

December bebis 2013

mammatilltvå85 skrev 2013-07-15 19:23:58 följande:

Njut av din graviditet, det "normala" är ju faktiskt att det går bra och är normalt allting!

Nej, alltså de har fötts för att jag haft massa "värkar" och förvärkar varje dag under mina graviditeter och plötsligt har de kommit mer och mer regelbundet och vips har förlossningen startat...ungefär så. livmodertappen har börjat öppnas sakta sakta i förtid av alla dessa värkar. De vet inte varför jag har de värkarna, har inte funnits någon förklaring till det. Min mamma hade likadant fast på henne var de "ofarliga" dvs livmodertappen påverkades inte. Hon gick istället över tiden. De säger att vissa bara har en lättretad livmoder. Det kan räcka att barnet sparkar så får jag en sammandragning, vissa dagar kommer de med 2-3 minuters mellanrum i 12 timmar i sträck. Ibland gör de ont, de har gjort ont sista veckorna.

Nu har jag haft relativt onda sammandragningar 4-5 ggr i timmen sedan i eftermiddags. Funderar på om jag ska ringa förlossningen för en koll. Vore skönt att höra att de är ofarliga än så länge. Samtidigt bävar jag för att behöva åka dit. Brukar ju bli en del turer dit under mina graviditeter. =(

Jag vill bara komma till v.26-27 nu så det åtminstone finns en relativt god chans OM bebisen skulle komma. Men drömmen vore ju att få föda ett barn i normaltid. Slippa neo med allt vad det innebär.       
    Märkligt. Kroppen är verkligen häpnadsväckande på så många sätt. På gott och ont... Håller tummarna för dig i alla fall.
  • Felinne
    cupcakekiller skrev 2013-07-16 18:16:58 följande:

Var hos BM i v.12 och ska tillbaka i v.25. Rul nu på måndag, nervööös!
    Förövrigt tror jag att bebis är i en växtperiod, de senaste dagarna har jag haft en hel del molvärk så ligger mest och vilar.. Plus foglossningar på det, gött! *Gnäll*
    Med sonen hade jag inga direkta foglossningar så hoppades på att slippa det den här gången med, men nä ;)  

Åh, vad roligt! Jag ska också göra RUL på måndag :) Ska bli både spännande och läskigt. Hoppas att allt är som det ska med den. 
  • Felinne
    Eyeonly skrev 2013-07-18 13:24:32 följande:
    Kollar alla könet på bebisarna?:) vi gjorde inte de med första och inte nu heller .
    Vi tänker som så att om hen vill visa det på måndag, när vi ska göra RUL, så vore det kul. Om inte, så får vi vänta 5 månader till bara för att får reda på det. Det är liksom ingen stor grej. Vi känner inte att vi skulle boka in ett extra ultraljud bara för att få reda på könet som vissa gör. 
  • Felinne
    MissKaos skrev 2013-07-18 17:25:48 följande:

På ngt vis blev det mer verkligt när man fick veta lite mer om barnet man bär. Och sen tror jag det underlättade för pappan! Han har ju inte bebisen i magen så anknytningen till bebsien i fosterlivet blev nog lättare och mer "personlig" när det blev en han. Eller ja, tekniskt är ju den korrekta svenska benämninegn av bebisar och barn den eller det.  Och man kan börja tänka på namn.
    Jag har köpt en massa blåa kläder, jag gillar blått. Men även helröd body ifs.

Känt av sd idag. MASSOR! Stressat igår och idag på jobbet haft jobbiga ärenden. Struligt till max. Gav upp och stannade över nästan 2h idag, bättre och bli klar och slippa känna sig trasig. Imorgon är sista dgen före sem. LÄngtar! 3v ledigt utan något direkt planerat mer än lösa planer om ditten och datten. Sen jobbar jag 10dgr (fast fsk har stängt en dag så den försvinner) och sen ska vi till Kreta! Härligt. Efter det 5v jobbtid kvar före graviditesledigheten. Börjar redan planera saker jag ska göra. Ullared. Lämna in barnvagnen för att fixa bromsen. Vi måste bygga om (phuu) så hantverkare -hoppas det finns ngn som kan göra jobbet bara.. Och välja tapeter mm. Sen ska ju bebisens rum inredas! Fixas med spjälis etc. Tvätta bebiskläder, filtar mm. Och så vill jag hinna baka bullar och ngt mer att stoppa i frysen. Göra lasange och frysa in, kanske paj. Och mer bra frysmat? -Första tiden med bebis är ju kaotisk smidigt att ha lite färdiga grejjer. Kanske koka storkok köttgryta med? Gulasch..
    Städa i klädkammaren. Inte så kul men behövligt.
    haha. oj det låter som att du är tidigt ute när du börjar tänka på bullbak och gulasch ;) är ju 5månader kvar förigössenamn! fast det går väl fortare än vad jag kan ana gissar jag... själv har jag precis (5min sedan) beställt de första grejerna till hen därinne - en body och en t-shirt från medvetenmini.se som har 30-70% sommarrea (tips!). kan inte säga att jag överkonsumerar direkt :)
  • Felinne

Jag vill minnas att någon har frågat om det här tidigare men kan inte hitta inlägget så jag frågar igen.

Jag ska på RUL imorgon kl.08.00 på Östra Sjukhuset i Göteborg men lyckades glömma lappen på jobbet . Är det någon som har varit på det tidigare och vet vilken avdelning jag ska gå till?

• Felinne

Idag har maken och jag varit på RUL på Östra. Vår älskling mådde bra och verkade växa enligt planen. Vi bad att få reda på könet också och blev båda väldigt förvånade eftersom vi båda hoppats på ett visst kön och det visade sig vara det andra. Vet inte riktigt om vi vill berätta om just det resultatet för folk än. Dels finns det ju alltid en pytteliten sannolikhet för att barnmorskan kan ha sett fel, men sedan är i alla fall jag rädd att folk i omgivningen ska börja köna barnet redan innan det är fött (typ tuff kille/söt tjej etc). Hur tänker ni som har fått reda på könet vid RUL? Tänker ni berätta? Varför? Varför inte?

• Felinne
    Repan skrev 2013-07-22 09:51:59 följande:
    Vi kommer inte berätta om vi nu får reda på könet vid RUL på torsdag - vissa vill veta och vissa vill inte, men vi har samma anledningar som ni. Vill skjuta upp att det kommer ett gäng trånga rosa klänningar med volanger till barnet innan det ens är fött ;)
    Jag vill inte att folk bygger upp stora förväntningar på det ena eller det andra - just i vår familj handlar det mer om huruvida det är "bäst" att få en pojke eller flicka först för syskonen (suck) och sen också att vi är ju två kvinnor så andra tycker att det vore bra för "balansen i familjen" om det blev en pojke (också lite suck). En tredje falang önskar en flicka för att de själva inte fick någon.

Men vi tänker att vi gör samma för alla helt enkelt - vissa ville inte veta så fasiken, de får väl vänta :) Jag tycker heller inte att det är så vansinnigt intressant. För oss däremot är det namn som spökar, det vore skönt att kunna fundera ut namn nästan helt i förväg.

Folk har ideer om att det är bäst om jag föder det ena könet (pojke) pga att på fruns sida tappar de håret - haha! Herregud. De glömmer ibland att en donator är med i leken som vi inte har en aning om huruvida de tappar håret på den sidan eller inte ;) 
    Låter som att ni har en sund inställning även om vissa i er omgivning kanske borde lära sig hålla vissa åsikter för sig själva :)
  • Felinne

Tack för alla svar om tankar kring att berätta om könet för omgivningen. Det gör det inte lättare att själv bestämma mig hur jag vill göra, men nu vet jag i alla fall hur ni andra tänker kring detta. Tror jag får fundera några dagar till.

Förresten är jag så himla glad för jag har precis fått reda på att ytterligare 3 av min och makens nära vänner väntar barn (de är bara i v8,10 och 12 förvisso men ändå. Kul!) som kan adderas till de redan 5 nära vännerna som väntar barn i år/har fått barn i år. Härligt med en sådan stor babyboom och extra roligt blir det ju också att ha många vi kan vara mamma/pappa-lediga tillsammans med.

• Felinne

En liten undran om viktuppgång för första barnet. Hur såg det/ser det ut för er? Jag är i v.20+4 (gravid för första gången med första barnet) nu och funderar när jag ska se att vågen rör på sig. Jag fattar ju att det här är något som är väldigt individuellt så det är därför jag frågar. Spännande att alla våra kroppar kan reagera så olika tycker jag.

Svar på tråden December bebis 2013