• Felinne

December bebis 2013

FiaFunderar skrev 2014-03-16 07:11:24 följande:

Vi har nog "välsignats" med världens enklaste unge! Förutom att hon hade svårt att gå upp i vikt ett tag så är allt så enkelt med henne.

Det var flera gånger jag slet mitt hår och inte visste vad man skulle göra när vår första dotter var bebis.

Lisen är överlycklig hela tiden. Skrattar JÄMNT! Folk reagerar på att hon är så glad :) Jag vet precis vad för ljud hon gör när hon är trött, hungrig, behöver rapa osv... (Kolla babylanguage på youtube - skithäftigt)

Hon gråter kanske 5 minuter sammanlagt på en vecka och det är oftast om storasyster har "råkat" vara lite hårdhänt och vi föräldrar inte är snabba nog.

Hon sover från 20-07 med 2-3 uppvak för mat.

Vi får säkert något bakslag snart men just nu känns allt så bra så jag ville dela med mig av vår glädje smile1.gif

Härligt! Kul att höra när det går bra för folk. Så mycket roligare än att höra om motsatsen (även om det också är nyttigt ibland)!
  • Felinne
    Repan skrev 2014-03-17 22:12:48 följande:

Nattar bebis i spjälsäng sen ngr dagar. Typ två jäääävla timmar varje dag, slänger ungen på tippen snart.

Astrött vägrar sova pruttar slår sig själv skriker upp o sövas somnar ner vaknar pratar m väggen slår sig upp o ammas byta blöja ner nästan somna väcka sig själv osv i ALL JÄVLA OÄNDLIGHET. Faaan vad irriterad jag blir på det. Hur svårt är det? Blunda och sov! Aaarrrgghhh

Förstår att det kan vara frustrerande för dig att det inte går så fort för din skull men försök lyfta ditt perspektiv lite. För mig som vuxen och själv har jätteproblem med att somna direkt (tar ofta minst 1h), vet hur jobbigt det kan vara med gasig mage (tack för det genetiken) och vet att det tar ungefär 6veckor för mig att bryta en vana är det väldigt lätt att sätta mig in i bebisens situation. Lägg sedan till allt jag läst om våra nedärvda, biologiska beteenden (som att det tex är naturligt för bebisar att vakna ofta) så tänker jag att det känns lite väl hårt att skriva att om att du vill "slänga ungen på tippen" trots att jag förstår att du på inget sätt verkligen menar det. Vad jag menar är inte att skuldbelägga det du skriver utan bara be dig tänka ett steg längre när det känns jobbigt. Då blir det jobbiga kanske inte mindre jobbigt men åtminstone mer lättförståeligt och därmed lite mer lätthanterligt för dig. Finns också en bok som heter typ "sova hela natten" som kanske kan vars intressant läsning?
  • Felinne
    Repan skrev 2014-03-18 10:04:13 följande:
    Dels för våra ryggar o dels för att ibland får han inte sova med oss och då vill jag att han ska ha sovit i spjälsägen så att den inte är helt främmande, till exempel när någon av oss druckit alkohol. Och så är det bara att börja långsamt så att om tre månader kanske spjälisen ite är några konstigheter.

Det är inte dramatiskt så att han skriker, inte mer än när vi lägger honom i vår säng. Han kommer inte över sömntröskeln ibland o då skriker han. Annars är det ju sånatt av dessa 2 timmar kan 30 minuyer vara i min famn då jag sjunger för honom.

Skrattar lite åt rådet att försöka se bortom mig själv o förstå bebisen - hehe! Som om jag skulle glömt att testa det? ;) ibland blir man frustrerad ändå. Det mest frustrerande är ju att han är så så trött. Han går feån pigg till övertrött direkt liksom. Svårt o fånga bara trött-stadiet.

Jag har likt moruri inget dåligt samvete över vad jag tänker utan jag kan skratta åt det. Tippen, sopen, toan! ;)
    Bra att du kan skratta åt det. Ett gott skratt förlänger livet ;)
  • Felinne
    Cornelia 084 skrev 2014-03-18 21:15:43 följande:

Maya sliter o drar i brösten vid amning så jag är alldeles öm i vårtorna :/ Det är hemskt att lägga henne vid bröstet nu :(

Usch, stackare! Har du amningsnappar (eller vad de nu heter) som du kan sätta på bröstet? Kan ju hjälpa lite i alla fall...
  • Felinne
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-03-20 14:02:34 följande:

Vad har era barn för strl på kläder? Min tjej är 11 veckor å har 56/62 nu.

Min kille som är 11v har stl 62 för det mesta. Beror lite på vilket märke det är och hur många gånger plaggen har tvättats.
  • Felinne
    mammatilltvå85 skrev 2014-03-23 16:56:02 följande:

Väldigt länge sen jag var in och läste och skrev något här nu men ser ju att tråden lever...kul!
    Alba är snart 6 månader nu och har växt en hel del sen hon föddes. 4,7 kg och ca 59 cm lång..
    Hon ammar bara kvällnatt-morgon 3 mål och äter sen 2 grötmål och 1 puremål under dagen Känns som att hon verkligen börjar bli stor! Hon HATAR att ligga på mage, men älskar att sitta och stå....sover i sin säng i nestet på nätterna och i vagnen på dagarna...

jag har fortsatt att plugga och jobbar lite extra nåt pass i veckan. Fast studiemotivationen är inte direkt på topp;=)

Har ingen nytagen bild i datorn (mest på mobilen) men om ni har instagram och vill kan ni följa mig där! Heter ANNAERICA1985 där...

Vad härligt att höra att det har gått så bra för er!
  • Felinne

Är det någon här som har någon erfarenhet av någon sömnmetod (absolut ingen metod som tycker att skrik är ok dock) för att få barnet att sova längre pass eller somna om när det vaknar? Min kille sover bara långa pass när han sover i selen och så ett längre pass på natten och jag tycker det vore skönt om han kunde sova längre pass än bara 30min på dagen.

• Felinne

Tack för tips/erfarenheter från alla.

Nu har jag dock ett barn som inte direkt gillar att sova i vagn/bil och blir jätteledsen när han vaknar upp så det där med långpromenader (vårt rekord är nog 1h vilket jag inte tycker är speciellt långt) och somna om i vagnen kan vi glömma än så länge. Han är inte heller speciellt förtjust i nappen och än så länge verkar han inte reagera speciellt på några ljud eller melodier. Men vi jobbar på det. Ingen idé att ge upp än - han är ju ändå bara tre månader.

Vi har precis börjat introducera "the dreamfeed" i hopp om att han ska sova längre på natten. Ska testa en vecka och se om det funkar. Efter det kommer vi nog försöka med "wake-to-sleep" för att öka längden på hans sovpass. Låter lite tokigt när jag läser om det men eftersom det bara handlar om att störa hans sovrum lite och inte involverar någon form av skrikmetod så känns det på förhand ändå rätt okej.

Får återkomma om det visar sig vara lösningen på alla våra problem ;)

• Felinne

Angående det här med skrik så är min fasta övertygelse den att små barn alltid skriker av en anledning. Det är bara vi vuxna som kan ha lite svårt att tolka vad det är ibland. Något som händer i magen, trötthet, hunger, någon lukt, något ljud, överstimulans - you name it. Stort som smått. Sedan går det ju tyvärr inte alltid att göra något åt det mer än att bara vara där. (Även om inte ens det känns som att det hjälper ibland...)

• Felinne
    Plopps80 skrev 2014-03-27 12:35:37 följande:

Majskrokar är nya favoriten här i huset. Han kan ta den själv till munnen men vill helst att jag ska hålla den åt honom smile1.gif han ramlar nästan ur knät när han inte får mer. Majskrok borde vara omöjligt att sätta i halsen för den smälter till ingenting och blir inte kletig som tex smörgåsrån. Väldigt väldigt jobbigt med min rädsla över att sätta i halsen. Kommer från min mormor hon var alltid beredd vid matbordet och hostade man flög hon upp. Hon sa ofta "man är aldrig så nära döden som när man äter". Hon hade blivit väldigt skrämd som barn av sin pappa. Min mormor är jordens underbaraste men detta är tufft att hon förde över på mig. Dottern är jag inte så orolig över längre men nu väntar år av oro och ångest när Ludwig ska växa upp. Har själv haft svårt att äta bland andra av rädsla att sätta maten i halsen. Det har dock gått över. Nu är det barnen i fokus.

Känns ju lite dumt av mig att skriva det här när du säger att du är så rädd för det, men min mans systerson (då knappt ett år gammal) satte i halsen på en majskrok när jag passade honom i matkön vi stod i. Visserligen gick det fort att få upp den igen men jag tyckte att det var väldigt läskigt eftersom jag inte trodde att det skulle vara någon fara att äta majskrokar. Fast det kanske är skillnad på de smaksatta och de naturella i konsistensen? Men han hade säkert maximal otur också så jag tror egentligen inte att det är något du behöver oroa dig över.
  • Felinne
    MissKaos skrev 2014-03-27 17:16:43 följande:

Smaksatta majskrokar? Vad är det?

Jaggav isak puffat ris när han var lite stötre

Perfekt att pilla med!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Vet inte alls vilka smaker som finns (kanske bara var saltade?) men vet att efter att ha fått smaka på de smaksatta ville han inte längre ha de naturella.
  • Felinne

Fia: Usch vad hemskt. Jag beklagar sorgen. önskar att det fanns något som kunde mildra den men vet ju att det inte gör det. försöker skicka styrka

Låter ju futtigt att skriva nu men jag hoppas att ni snart kommer tillrätta medier lilla bebis mage också

• Felinne
    Felinne skrev 2014-03-29 02:49:21 följande:

Fia: Usch vad hemskt. Jag beklagar sorgen. önskar att det fanns något som kunde mildra den men vet ju att det inte gör det. försöker skicka styrka

Låter ju futtigt att skriva nu men jag hoppas att ni snart kommer tillrätta medier lilla bebis mage också

*med er
  • Felinne
    JMP skrev 2014-03-29 12:33:02 följande:
    Jullanp heter jag på instagram :)

Hur mycket sover era bebisar på dagarna? Min Elise orkar bara vara vaken ca 1,5h åt gången sen måste jag söva henne (promenad, gunga i gungstol etc) spelar ingen roll hur länge hon sovit innan. Hon sover rätt bra på natten. Inatt sov hon 21.30-08.00 med tre uppvak. Ändå har hon redan hunnit med två powernaps.
    Min sover väldigt lite om jag inte har honom i selen. Kanske 1.5-2h totalt på dagen. På natten sover han typ 21-02, 03-05, 08-09 men det varierar väldigt mycket. Hade varit skönt om han kunde sova mer.
  • Felinne
    moruri skrev 2014-04-01 11:58:00 följande:

Varför ska bäbisar alltid bajsa precis när man satt på ny blöja? Jämt, jag svär

Gå gjorde (gör fortfarande ibland) min lille kille också. Fast bäst verkar han gilla att bajsa när han ligger utan blöja så att det kommer bajs överallt. Så nu har jag börjat att ta lite extra tid på mig när jag har lagt upp honom på skötbädden, göra lite magmassage och knäböj. Och sedan, precis när jag tycker att jag stått där tillräckligt länge, så sätter jag på vattenkranen, sköljer lite våtservetter och väntar lite till. Då brukar han bajsa en gång till. Alla sätt är bra utom de dåliga, heter det ju. Gäller att hitta just ditt sätt bara :)
  • Felinne

Visst var det någon här som skrev hur ni hanterade magsjuka för att inte sprida smittan? Hittar det inte just nu bara.

Min lille kille fick nämligen sitt tremånadersvaccin ihop med sin andra dos mot rotavirus och nu verkar jag fått det där förbaskade viruset. Var uppe hela natten och kräktes. (Slutade räkna efter tionde gången på typ 2-3 timmar.) hursomhelst. Vad kan jag göra för minimera smittorisken? Jag försöker vara noga med att tvätta och sprita händerna, vi ska slänga alla handdukar i tvätten och sprita av toan och handtagen men finns det något mer? Vill ju inte smitta varken min man eller son.

• Felinne
    MissKaos skrev 2014-04-11 20:16:39 följande:

Varit på universeum med ungarna idag. Mysigt! Märker att e har svårt att äta det händer så mkt där.. sov nog lite lite med. Återstår att se hur natten blir.

jag har fått värsta dödsångesten. Hoppas ingen mer har drappats av existensiell ångest för fy. Gräsligt. Psykologtid på tisdag. 40årskris, ansvaret för två barn förlute sömn min morfar gammal och risig och livstrött. Vet inte vad som utlöst detta. Någon mer?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Jag har tidigare haft extrem dödsångest. Kom sig av att jag en natt drömde om vad som händer när vi dör. Tyckte det var helt fruktansvärt eftersom det slog mig att det faktiskt måste vara en sanndröm. Ska såklart inte återberätta det för att ge någon annan ångest. Jag tänkte i alla fall på den drömmen och döden varje dag ända till jag blev gravid (typ 2,5 år). Då släppte det lite. Och nu har jag för tillfället förträngt det.

Låter väldigt sunt att gå och prata med någon tycker jag. Hoppas att det hjälper dig. Tror att alla människor tänker i mer eller mindre utsträckning på döden eftersom vi mig veterligen är de enda varelserna på jorden som har förmågan att överblicka våra liv på det sättet. Är ju visserligen en väldigt klen tröst men kanske kan vara skönt att känna att du inte är ensam om att tänka på det.
  • Felinne

Helt ok spam. Bara bra att få lite info om gifter i mat till barn tycker jag. Kan tillägga att det även kan vara värt att köpa ekologiska bananer (och all annan frukt också dessutom) eftersom konventionella är mycket hårt besprutade.

• Felinne

Till er som vill testa att göra egen barnmat, gröt och puréer kan jag verkligen rekommendera den här bloggen lillamatderiven.blogspot.se/

Massa bra tips på hur tex gröt kan berikas med järn naturligt och annat smått och gott. Jag ska själv sätta igång ett "storkok" när mitt lilla hjärta har somnat

• Felinne

Jag är väldigt nöjd med mitt enda barn än så länge. Och med tanke på att jag ska tillbaka till kirurgen för att min sjukgymnast trodde att jag kanske spruckit upp igen så är det inte direkt som att jag behöver tänka på preventivmedel...

Förhoppningsvis kommer jag vilja ge honom ett syskon i framtiden (eftersom jag själv är uppväxt med det och tyckte det var fantastiskt) men just nu är jag väldigt nöjd med att "bara" ha honom. Min älskade perfekta lilla pojke.

Jag har fläckiga kläder, hår som alltid är fäst i knut på huvudet för att inte vara i vägen (hur kan folk ha utsläppt hår och småbarn?), ingen make-up, ingen parfym, orakad kropp och frasiga läppar. Och jag bryr mig inte det minsta. Ganska befriande tycker jag till och med.

Svar på tråden December bebis 2013