Inlägg från: mammatilltvå85 |Visa alla inlägg
  • mammatilltvå85

December bebis 2013

MariaOchNiklas skrev 2013-05-12 10:55:11 följande:
    Vad innebär med spökveckor? Läst flera som skrivit så. Men inte förstått innebörden av det uttrycket.

spökveckor är de veckor kring v.12 (oftast) och kanske v.14 ca då symptom som illamående och trötthet gått över, man känner alltså inte att man är gravid, magen inte hunnit bli så stor att det syns så jätteväl och man har inte heller börjat känna fosterrörelser ännu.....Man kan alltså ha lite svårt att tro på att man är gravid dessa veckor...
  • mammatilltvå85
    Inelg skrev 2013-05-12 11:52:45 följande:
    men kan de börja redan v10?

det kan det garanterat om illamående och trötthet går över då...jag har knappt känt nånting sen v.9...förutom i brösten....om inte min mage hade växt och jag varit på vul så hade jag tvivlat starkt på att jag är gravid....känner verkligen ingenting.
  • mammatilltvå85
    Plopps80 skrev 2013-05-13 01:56:07 följande:
    Tack åter för värmande ord! Klockan är 02 på natten och jag kan inte sova. Jag bara gråter. Har aldrig varit så ledsen i hela mitt liv. Fattar inte hur jag ska kunna ta hand om dottern imorn.

Verkligen så himla ledsen för din skull=(((

Idag ska jag till skolan och träffa min grupp, känner mig så himla opepp på det, vill bara sitta hemma och myssurfa bebiskläder och spjälsängar, haha...gick in i v.12 idag... längtar till denna vecka är över, nästa vecka den 23:e har vi UL igen=) vi har valt bort KUB testet men UL:et får man göra i alla fall, ska bli sååå mysigt att se den lill* igen! längtar ihjäl mig!!

• mammatilltvå85

Hade en intressant dag i skolan. 90% av tjejerna i klassen kollade i smyg in min mage, hade mina mammabyxor med mudd, en t-shirt och en öppen typ munkjacka över, ser ju inte gravid ut bara uppblåst och "tjock"...magen är bredare denna gången också, sist blev den mer som en spets rakt fram redan tidigt i graviditeten...skumt.

Efter UL nästa vecka kommer jag våga gå ut med det på typ fb så då kan de ju sluta smygtitta haha...

Någon som upplever mer "magsaft", alltså jag har inte sura uppstötningar eller halsbränna men känner en känsla i magen likt magkatarr, går över när jag äter något...har det med graviditeten att göra tror ni eller har jag fått magkatarr? Har varit rätt stressad på slutet...

Har precis varit och handlat till en spontan grillkväll....lite annorlunda då jag inte vågar äta samma saker som innan, dvs massa ostar, kalla färdiga såser (förutom smaksatt cremefraich), typ blodig entrecot osv...men men, blir mkt fläskkött och kyckling och kryddsmör istället...och goda frukter och grönsaker. Funkar ju det med=)

Jo angående UL så gör man 2 UL här i Östergötland ett i v.13 och sedan rutin UL. Jag kommer även göra 2 extra ett VUL som jag redan gjort samt ett i v.22 för att kolla på barnets hjärta då jag har en son som är född med hjärtfel. Vi kommer troligtvis göra ett privat köns UL också...förhoppningsvis i v.17-18....Går att göra 3d könsUL i Linköping from v.17....Vi är så nyfikna så vi håller på att spricka;=) ALLA verkligen ALLA tror att det är en tjej denna gången, men jag VET att det är en tredje liten pojke....längtar efter att motbevisa alla andra hahaha. Särskillt min mamma som inte pratar om annat än "lillasyster".....verkar vara väldigt viktigt för andra att man "ska" ha båda könen, så har jag aldrig känt...eller så är det jag som är onormal? Tycker det vore mysigt med en till pojke=) Men blir såklart lika glad även för en tjej. Känns bara så trist att man måste förklara det för folk. Innan vi blev gravida har många sagt att - "ska ni inte skaffa en liten trea så ni kan få en flicka också". Jag blir nåt så extremt provocerad av sådana kommentarer. Vadå? som att mina två söner inte skulle duga? Suck.....ja ni märker ju vad jag går igång på detta...vadå hormonmonster;=) hahahah.

Jag vill mest kunna handla och planera namn och det underlättar ju att veta könet då...även om jag absolut inte kommer klä bebisen i rosa eller blått.....men tex Newbie har ju väldigt lite könsneutrala kläder. Tråkigt.

• mammatilltvå85
    Stinakri83 skrev 2013-05-13 19:20:20 följande:
    Mammatilltvå85! Var hör man av sig om 3D ul?? Vill med göra ett 3D Jag gick ett ul den 23 och sen sa bm att vi skulle ha ett runt v 18-20 och kanske ett extra pga av att pappan är född med hjärtfel!

3d UL gör man privat och det kostar lite tror det vi ska göra kostar ca 700 men är inte helt säker..var bor du? I Stockholm och större städer brukar det finnas flera olika privata kliniker, googla så hittar du någon nära dig. I Linköping finns en privat läkare som ska vara duktig och han gör 3d UL....
  • mammatilltvå85

v.11+0 idag. Känns som folk kollar på magen men det är ju inte en tydlig bebismage......känner mig mest svullen och "ful" haha, kläderna spänner....bor i mjukisar hemma...LÄNGTAR till om någon vecka då det är en mer självklar bebismage och inte bara denna kissnödig/svullen/ätit för många bullar magen.....

Sorry för att bilden blev så stor. Vet inte hur man minskar den....

• mammatilltvå85
    Stinakri83 skrev 2013-05-13 19:49:40 följande:
    Jag bor i Linköping :) får kolla upp det där.. Skulle ju vara skoj med ett 3D :))

Okej=) här är hemsidan: http://www.crocus.nu/

ska höra av mig till de efter dateringsultraljudet nästa vecka....Kan meddela då vad det kostar osv=)  
  • mammatilltvå85
    Björnmossa skrev 2013-05-13 20:56:45 följande:
    Ni som tänker göra 3d-UL: det finns misstankar om att många och långa UL hänger ihop med autism hos barn. Man gör ju som man vill, men det kan vara bra att känna till att det inte anses helt ofarligt i alla fall.

Absolut finns det det men helt ärligt, 4 ultraljud som ändå måste göras eller 5 ultraljud (ett extra) tror jag inte gör särskilt stor skillnad. I mitt fall är mina ultraljud nödvändiga då min son var extremt nära att dö bara timmarna efter sin födsel på grund av sitt hjärtfel som hade kunnat upptäckas på RUL om de bara tittat efter det....köns UL görs inte enbart för att det är skoj...där vårt köns ultraljud ska göras görs det endast i samband med annan undersökning och vi kommer då be de kolla extra på hjärtat då den professor som utför ultraljuden är extremt duktig och "känd" för att vara väldigt noggrann. Han har arbetat åt sjukvården tidigare och använder sig av ultraljudsapparater som är väldigt nya och påkostade så vi tar "två flugor i en smäll" och får ett extra utlåtande på hjärtstatusen på vårt barn. Något vi ändå hade betalat extra för att göra privat då saker tyvärr faktiskt missas ibland även om sjukvården är kunnig och specifikt letar efter saker...

Det första Vulet gjordes då jag har haft två riskgraviditeter med förtidigt födda barn, påverkad livmodertapp och extremt mkt prematura sammandragningar. Dessa startade i v.13 förra graviditeten och jag kände redan nu i v.8 min första sammandragning. Jag har dessutom varit allvarligt sjuk för bara ett år sedan så läkarna ville fastställa att det verkligen var en graviditet då det påverkar övrig provtagning och extrakontroller av mig som annars inte hade behövt göras lika tätt....

Jag är extremt restriktiv med saker som kan påverka fostret- troligtvis för nojig för mitt eget bästa faktiskt. Båda mina barn har "utsatts" för minst 5-6 UL var då vi låg inlagda för hotande förtidsbörd ett antal ggr med dem. Visst tycker vi det är "kul" att veta könet. Men det finns också andra skäl till denna undersökning som jag valde att inte nämna tidigare. Jag respekterar din åsikt och utgår från att du sa det av ren omtanke, men jag tror att var och en själv måste få bedöma vilka risker man är beredd att ta vad gäller sin graviditet, sin kropp och sitt ofödda barn. Jag har varit väldigt skeptisk själv för att göra mkt ultraljud men läkarna har närmast fnyst åt mig och menat att den medicinska vinsten är SÅ mkt större än risken och att det inte är någon fara. Då väljer jag att lita på dem. Jag har också hört att mkt ultraljud kan leda till att barnen blir vänsterhänta. Vilket en av mina söner är. Men inte den andra. Och vad säger att han inte hade blivit det ändå? Och är det dåligt att vara vänsterhänt?

Hellre så tar jag risken att få ett autistiskt barn än ett barn som dör timmarna efter en förlossning pga av ett  hjärtfel som kunde ha  upptäckts genom ett enkelt ultraljud.

• mammatilltvå85
    Björnmossa skrev 2013-05-13 23:32:27 följande:
    Det var inte dina medicinskt motiverade UL som jag tänkte på när jag nämnde risken för autism, utan 3D-ultraljuden som jag vet att många (inte bara här i tråden) vill göra för att få fina bilder. Det är en grej som man gör bara på kul och som man kanske inte skulle göra om man visste riskerna.

Vänsterhänthet är ingen fara i sig, men man vet att det finns ett samband mellan det och UL vilket visar att det faktiskt sker en neurologisk påverkan.

Ni behöver inte ta åt er så väldigt. Jag skrev från början att man gör som man vill, men att det kan vara bra att veta att det inte är bevisat ofarligt med UL. Lite alkohol vid ett enstaka tillfälle är också nästan ofarligt, men hur många tar det? Jo, jag häromdagen för att jag inte visste bättre (grytan med vin i om ni minns, den som bara hade kokat en halvtimme), och nu önskar jag att jag inte hade gjort det. Kanske nån här i tråden hade ångrat sitt (dyra?) 3D-ultraljud när det var för sent, då är det bättre att sprida informationen.

är det skillnad mellan 3d ul och vanligt ul vad gäller riskerna för autism menar du?
Svar på tråden December bebis 2013