Björnmossa skrev 2013-05-13 20:56:45 följande:
Ni som tänker göra 3d-UL: det finns misstankar om att många och långa UL hänger ihop med autism hos barn. Man gör ju som man vill, men det kan vara bra att känna till att det inte anses helt ofarligt i alla fall.
Absolut finns det det men helt ärligt, 4 ultraljud som ändå måste göras eller 5 ultraljud (ett extra) tror jag inte gör särskilt stor skillnad. I mitt fall är mina ultraljud nödvändiga då min son var extremt nära att dö bara timmarna efter sin födsel på grund av sitt hjärtfel som hade kunnat upptäckas på RUL om de bara tittat efter det....köns UL görs inte enbart för att det är skoj...där vårt köns ultraljud ska göras görs det endast i samband med annan undersökning och vi kommer då be de kolla extra på hjärtat då den professor som utför ultraljuden är extremt duktig och "känd" för att vara väldigt noggrann. Han har arbetat åt sjukvården tidigare och använder sig av ultraljudsapparater som är väldigt nya och påkostade så vi tar "två flugor i en smäll" och får ett extra utlåtande på hjärtstatusen på vårt barn. Något vi ändå hade betalat extra för att göra privat då saker tyvärr faktiskt missas ibland även om sjukvården är kunnig och specifikt letar efter saker...
Det första Vulet gjordes då jag har haft två riskgraviditeter med förtidigt födda barn, påverkad livmodertapp och extremt mkt prematura sammandragningar. Dessa startade i v.13 förra graviditeten och jag kände redan nu i v.8 min första sammandragning. Jag har dessutom varit allvarligt sjuk för bara ett år sedan så läkarna ville fastställa att det verkligen var en graviditet då det påverkar övrig provtagning och extrakontroller av mig som annars inte hade behövt göras lika tätt....
Jag är extremt restriktiv med saker som kan påverka fostret- troligtvis för nojig för mitt eget bästa faktiskt. Båda mina barn har "utsatts" för minst 5-6 UL var då vi låg inlagda för hotande förtidsbörd ett antal ggr med dem. Visst tycker vi det är "kul" att veta könet. Men det finns också andra skäl till denna undersökning som jag valde att inte nämna tidigare. Jag respekterar din åsikt och utgår från att du sa det av ren omtanke, men jag tror att var och en själv måste få bedöma vilka risker man är beredd att ta vad gäller sin graviditet, sin kropp och sitt ofödda barn. Jag har varit väldigt skeptisk själv för att göra mkt ultraljud men läkarna har närmast fnyst åt mig och menat att den medicinska vinsten är SÅ mkt större än risken och att det inte är någon fara. Då väljer jag att lita på dem. Jag har också hört att mkt ultraljud kan leda till att barnen blir vänsterhänta. Vilket en av mina söner är. Men inte den andra. Och vad säger att han inte hade blivit det ändå? Och är det dåligt att vara vänsterhänt?
Hellre så tar jag risken att få ett autistiskt barn än ett barn som dör timmarna efter en förlossning pga av ett hjärtfel som kunde ha upptäckts genom ett enkelt ultraljud.