• Felinne

December bebis 2013

mammatilltvå85 skrev 2013-09-05 19:26:56 följande:

Här är nyaste magbilden. På väg på dop i lördags. Här var jag i v.27.

Lite dålig kvalite (mobilbild) men nu är halva bebishörnan klar! till vänster om detta kommer hennes garderob som jag tapetserat med en mintgrön tapet från ferm living. visar fler bilder när det är helt klart=) Vänster sida går alltså i mintgrön oc höger i ljusrosa/aprikos/korall/vit/gräddvit. Mattan under sängen är i alla dessa nyanser. (ser mkt mörkare ut på bilden men är ljust pastellig egentligen)

Åh vad härligt att börja inreda! I våran bebis hörna står för tillfället bara en jäkla massa bröte i form av vinterdäck, en golfbag och en vagga med skräp i. Men snart ska det bli ändring på det. Blir skoj att bädda i ordning även om hen inte får ett helt eget rum före vi har köpt hus.
  • Felinne
    Mirella85 skrev 2013-09-06 15:22:29 följande:

Gud vad det skrivs här inne smile1.gif .

Själv sitter jag på jobb och hoppas tiden ska gå lite så jag kan köra hem.

det mesta löser sig med tiden.

vi ska inom 3 veckor flytta till ett nytt hus och bara det gör mig trött. sån tur får vi hoppas ska jag få gå hemma om en månad så jag hinner komma i ro i det nya.

skulle vilja renovera lite men det får vi ta nästa år känner jag.

Det har varit så mycket för oss de senaste månaderna att jag känner att jag måste hitta lugnet innan jag går på nått nytt.

Ibland är det skönt stanna upp lite och bara njuta av livet som det är.

Har värdenst underbaraste son
    Vad härligt med nytt hus. Självklart kan det ju också bli jobbigt. Jag är själv en sådan person som avskyr att flytta för att jag bara tycker att det är ett ständigt packande. Men jag brukar fokusera på känslan som infinner sig när lådorna är uppackade så brukar det gå lite lättare. Och tänk på hur mycket mer utrymme (antar jag) ni kommer få :)
  • Felinne

Hej på er. Jag anmälde mig precis till 8st gravidyogatillfällen med start 1oktober. Känner mig sjukt pepp! Det ska bli så härligt att göra något bra för kroppen igen eftersom jag inte tränat något sedan typ v.12...
    Är det någon här som har någon skönt träningsform ni vill tipsa om som jag kan signa upp på? Tänker att det är lika bra att passa på att anmäla mig till massa saker nu medan jag har peppen uppe :)

• Felinne
    Stinakri83 skrev 2013-09-14 20:50:10 följande:

Hej allihop! Förra söndagen fick vi åka in akut till sjukhus!! Men högt blodtryck! Men jag repade mig bra! Men på fredagen den 6 september så blev jag dåligt det var tur att jag var inlagd, jag hade havandeskapsförgiftning! Och jag började krampa! På tjugo minuter så blev det ett akut snitt! Och ut kom en liten liten kille på 670g ovh 34,5 cm! Jag var sövd och fick inte träffa mitt underverk pån18 timmarbmen han hade sin pappa hos sig! Så nu bor vi på neo! Men våran kille och våra tre andra barn! Dagarna går upp och ner glädje, sorg! Tråkiga besked och glad besked! Men han är en kämpe våran lilla lilla kille med ett stort namn! Maximillian!

Nej usch vad hemskt! Hoppas att han ska kämpa på ordentligt. Men vilken fantastisk tur att ni bor i ett land där sådan vård är möjlig. Och stort stort grattis - tänk att ni redan har fått träffa ert lilla underverk, vilken lycka mitt i allt det svåra ?
  • Felinne

Till er som använt eller planerar att använda er av någon form av profylaxandning: kan ni förklara för mig vad det är för skillnad på att andas profylax och att andas "som vanligt" vid träning? Jag har försökt läsa på lite och funderar på att gå någon kurs, men från det jag kan läsa mig till låter det som att jag ska andas på samma sätt som när jag tränar - dvs in genom näsan och ut genom munnen och variera intensiteten beroende på värkarnas intensitet. Vad är det som är bra med att gå en profylaxkurs? Hjälper det för att faktiskt lära sig andas eller tycker ni att det mer handlar om att bli sammansvetsade som team med sin partner?

• Felinne
    moruri skrev 2013-09-15 22:16:19 följande:

Felinne: jag gjorde en profylax kurs online förra graviditeten. Tyckte det var en bra förberedelse, både mentalt och fick praktiska övningar med mig jag kunde använda mig av.

Tror dock de flesta bibliotek brukar ha profylax kurser man kan låna, så kolla där först, så slipper du betala. :)

Tack. Smart det där med biblioteket också. Hade jag inte tänkt på. Får se hur jag ska göra.

Trodde att det skulle vara vanligare att gå profylaxkurser men det verkar det ju inte vara av de som läser/skriver i den här tråden i alla fall. Kanske tycker folk att det är för dyrt...
  • Felinne
    moruri skrev 2013-09-16 22:23:14 följande:

Liten fick provåka nya vagnen! Känner mig supernöjd! :D php5VyCsB28398.jpg

Åh, sådana mössor hade jag och min lillebror när vi var små också. Ska se om farmor eller min svärmor vill sticka en till vår lilla bebis som kan passa redan i sommar kanske <3
  • Felinne

Lite pepp kommer här mitt i allt (välbefogat) gnäll. Jag var på ett spinningpass på lunchen idag och det var helt fantastiskt. Inte för att själva passet var särskilt fantastiskt utan för att jag fick så otroligt mycket beröm av alla äldre kvinnor. Snacka om egoboast! Så för er som inte lider av jobbiga gravidåkommor - gå ett gruppass och ta emot beröm för att ni rör på er. För det är ni också värda :)

• Felinne
    MissKaos skrev 2013-09-23 12:52:21 följande:

Med risk att starta en diskussion.. Men blir lite nyfiken
    Men ser ni detta som pojk el flick?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Jag ser det som typiska barnkläder. Får varken en bild av en tjej eller kille som poppar upp i huvudet. Ser helt enkelt lekvänligt och mjukt ut.
  • Felinne
    siolina skrev 2013-09-23 13:06:25 följande:
    Skulle säga att det där är barnkläder rätt och slätt. Varken typiskt för det ena eller andra könet.

Och det är det jag menar:  Det finns ju massor av kläder man kan köpa utan att veta könet utan att det behöver sluta med att en liten pojke går runt i en rosa prinsessklänning eller motsvarande. Eller är det att man bara gillar blå kläder med bilar på eller rosa kläder med blommor på?
    Jag tror att problemet egentligen är mer komplicerat än vad vi någonsin kommer kunna resonera oss fram till i den här tråden och det är väl kanske inte heller rätt forum för det men om jag ska våga mig på en förklaring skulle jag svara följande:

Jag tror dels att det handlar om att samhället är uppbyggt så att det är viktigt för människor att kategorisera saker, djur och människor i olika fack. Detta bottnar säkert delvis i att det skulle kunna vara enklare att se mönster och strukturer på det sättet. Vi är helt enkelt så matade med detta synsätt att många säkert inte ser denna kategorisering utan tänker att det är något helt naturligt. Det kan alltså helt enkelt handla om en förenkling för att komma ihåg saker, djur och människor lättare. Och det "ursäktas" enkelt med att personer tycker att det är fint med blommiga klänningar till flickor eller att det är tufft med t-shirtar med vapen/våldsamma tryck på till pojkar.

Dels tror jag också att det hänger ihop med att det är viktigt att klä sina barn normativt för att annars kanske de (gud bevars) börjar avvika från normen. T.ex: små pojkar kanske växer upp och blir bögar av att ha klänning eller leka med dockor. Som om ens sexuella läggning var något som styrdes av ens kläder eller ens intressen. En ganska idiotisk idé men så är det också något vi har matats med sedans kristendomens inträde i historien. Tack och lov är det ju något som börjar ändras, men det går lite för långsamt i alla fall i min mening.

Att det av många ses som ?sämre? att klä killar i ?tjejkläder? än tjejer i ?killkläder? tror jag bottnar i att kvinnor har lägre status i det patriarkala samhälle vi lever i idag.

Oj, vilket spretigt svar. Förstod ni något alls eller var det för rörigt? (Jag kan bli lite väl engagerad i saker och ting ibland och då känner jag något ohämmat behov av att ordbajsa. Förlåt för det. )
Svar på tråden December bebis 2013