siolina skrev 2013-09-23 13:06:25 följande:
Skulle säga att det där är barnkläder rätt och slätt. Varken typiskt för det ena eller andra könet.
Och det är det jag menar: Det finns ju massor av kläder man kan köpa utan att veta könet utan att det behöver sluta med att en liten pojke går runt i en rosa prinsessklänning eller motsvarande. Eller är det att man bara gillar blå kläder med bilar på eller rosa kläder med blommor på?
Jag tror att problemet egentligen är mer komplicerat än vad vi någonsin kommer kunna resonera oss fram till i den här tråden och det är väl kanske inte heller rätt forum för det men om jag ska våga mig på en förklaring skulle jag svara följande:
Jag tror dels att det handlar om att samhället är uppbyggt så att det är viktigt för människor att kategorisera saker, djur och människor i olika fack. Detta bottnar säkert delvis i att det skulle kunna vara enklare att se mönster och strukturer på det sättet. Vi är helt enkelt så matade med detta synsätt att många säkert inte ser denna kategorisering utan tänker att det är något helt naturligt. Det kan alltså helt enkelt handla om en förenkling för att komma ihåg saker, djur och människor lättare. Och det "ursäktas" enkelt med att personer tycker att det är fint med blommiga klänningar till flickor eller att det är tufft med t-shirtar med vapen/våldsamma tryck på till pojkar.
Dels tror jag också att det hänger ihop med att det är viktigt att klä sina barn normativt för att annars kanske de (gud bevars) börjar avvika från normen. T.ex: små pojkar kanske växer upp och blir bögar av att ha klänning eller leka med dockor. Som om ens sexuella läggning var något som styrdes av ens kläder eller ens intressen. En ganska idiotisk idé men så är det också något vi har matats med sedans kristendomens inträde i historien. Tack och lov är det ju något som börjar ändras, men det går lite för långsamt i alla fall i min mening.
Att det av många ses som ?sämre? att klä killar i ?tjejkläder? än tjejer i ?killkläder? tror jag bottnar i att kvinnor har lägre status i det patriarkala samhälle vi lever i idag.
Oj, vilket spretigt svar. Förstod ni något alls eller var det för rörigt? (Jag kan bli lite väl engagerad i saker och ting ibland och då känner jag något ohämmat behov av att ordbajsa. Förlåt för det. )