• corky

December bebis 2013

Miss K- tack för råden, ska prova med att palla upp sängen. Upplever honom inte förkyld, men allt är värt att prova!

• corky
    Boel skrev 2014-04-04 23:10:39 följande:
    Kan det bero på att tänderna börjar växa? Jag har hört att de kan få svårare att sova och är mer oroliga, kan tom få feber. Har en vän med en son född 3 januari som nu har börjat sova dåligt och inte är lika rofull eftersom tänderna börjat växa.
    Alltså jag vet inte, han har fått två tänder som kommit upp och spruckit igenom tandköttet. Har fått för mig att det är när de går igenom som är värst, och att de inte är lika besvärade av dom sen? Men gissar bara. Ser inge fler tänder på g heller. Magkänslan säger att det inte är tänderna. Natten har varit en aning lugnare inatt, många uppvak men inte i närheten av igår.
  • corky
    Boel skrev 2014-04-11 18:56:55 följande:

Har ni märkt någon tendens hos era ca 4 månaders-bebisar, att de sover bättre på natten ifall de är vakna mer under dagen?
    Jag har nojat lite över att nätterna kommer bli sömnlösa när min sover mycket under dagen, men har hittills inte sett någon direkt koppling.

Min kille sover lika oavsett om han sovit mycket och länge eller lite och småstunder under dagen. God dagsömn ska ju ge god nattsömn säger de, så jag har försökt sträva efter det, men grabben sover lika ändå :)
  • corky

Tack för att ni informerar! Vill ju självklart det bästa åt mitt barn, och tror i mitt stilla sinne att när jag går och köper en känd produkt på en välkänd matvarubutik att det ska vara bra mat! Hur ska man veta sånt här? Ska man vara kritisk till allt? Jag blir så matt, och känner mig så opåläst och okunnig.

• corky

Vi tänkte börja på med syskonförsök till hösten, om det vill sig alls vill säga, den tog ju ett antal år att få till den här grabben. Det visar sig. Kämpar på med vikten här med! Gick upp 11 under graviditeten, och har tappat 17 sen förlossningen. Har rätt mycket å ta av så jag vill ner mer innan vi börjar på en ny ev. graviditet.

• corky

Det är jättesynd om tråden dör ut, jag har inte bidragit mycket själv iof, jag tar mig inte tid helt enkelt! Vilket är riktigt dumt, för här finns det ju ändå en hel grupp människor som blev förälder samtidigt som mig. Min grabb är en riktig sköning om dagarna, han lägger sig till med nya ljud varje dag, och tjuter av glädje. Han ligger helst i babygymmet eller står korta stunder i gåstolen. Han är inte överdrivet förtjust i att vara ute, men vi tränar på det varje dag. :)Nätterna är helt ärligt hemska. Sen 4 veckor tillbaka, vaknar han minst en gång i timmen, och det enda som tröstar är mat. Jag har ju aldrig kunnat amma, han har alltid fått ersättning, så det är inget ammningsrelaterat det handlar om. Jag har provat alla tips jag fått nu, och inget gör honom nöjd. Jag hoppas att det är en fas och att det går över snart, men samtidigt livrädd att vi har lagt oss till med nå ovanor som vi inte får bort..

• corky
    sarak skrev 2014-05-05 10:09:23 följande:
    Hur gammal är han? Rasmus är 5 månader och 9 dagar nu. Nu några nätter har han "bara" vaknat och ätit 2 gånger. Men senaste veckorna har han ätit heeeela nätterna. Knappt släppt bröstet. Det var precis i perioden då han inte bara vände sig ibland, utan mer rullade runt hela tiden och även började åla sig fram. Han var så upptagen med att ta sig någonstans hela tiden att han glömde äta på dagarna. Kunde gå över 6 timmar mellan amningarna. Så fort jag försökte så ålade han iväg. Han tog igen utebliven mat och mys på nätterna tror jag. Det är som sagt lite bättre nu senaste dagarna, så håll ut, klart det kommer att vända så småningom. 
    Han blir 5 månader i morgon. Han har precis som du beskriver, ätit dåligt under dagarna. Och tar igen det på nätterna förmodligen...jag försöker verkligen att han ska få i sig bra med mat under dagarna, i lugn och ro. Men allt är nog lite för spännande just nu :)
  • corky

Var på Bvc igår, Alfred är uppe i 8700g och 67 cm :) Diskuterade A nätter, då han vaknar 5-15 ggr per natt. Dr tyckte vi skulle prova mjölkfri ersättning en vecka framöver. Alfred har haft eksem några månader också som vi inte får bukt på, så jag hoppas verkligen vi har hittat en lösning. Började idag, så får se hur natten blir nu! Hoppas...

• corky

Nu har det gått några dagar som vi provat med mjölkfri ersättning, och man märker en tydlig skillnad! Från att vakna 5-15ggr natt, så har det varit 2 gånger per natt sen vi bytte ersättning.
    Vi fick en burk ersättning på bvc i onsdags som vi skulle prova med över helgen, så skulle vi höras på måndag. Jag har doserat efter anvisning och Alfred har ätit den ca mängd de rekomenderar, men ändå tog burken slut under fredagen. Jag hörde av mig till bvc, men de ringde aldrig upp. Så jag skickade sambon till apoteket för att köpa en burk. Men nej, de fanns inget sånt hemma på något av våra tre apotek. Tillslut reserverades en burk på ett apotek 5 mil härifrån vi skulle kunna hämta i morse.
    Så kl 10 när de öppnade hängde vi på låset.
    Till min fasa så kostar en burk 220:- . EN burk som räcker tre dagar!!
    Bvc har nämt att man får ersättningen på recept om det visar sig vara mjölkallergi, men apoteket hävdar att det fortfarande samma pris med recept!
    Men jag kommer alltså få lägga tusentals kronor på mat åt grabben!
    Ursäkta mitt långa och kanske röriga inlägg,men känner mig lite smått förtvivlad över att lägga sånna pengar på mat.

• corky

Hej på er! Det var jättelängesen jag läste här och ännu längre sen jag skrev nåt. Livet har varit lite upp och ner på senaste tiden. Hur som helst, tiden går fort nu, plötsligt var min nyfödde 8 månader! Vad hände liksom? Alfred har hunnit fått 8 tänder, precis tagit sina första krypsteg och han vill gärna ställa sig upp mot allt! Han sover fortfarande knöligt, inga hela nätter här inte! Vi har länge krånglat med allergiutredning. De började med mjölkuteslutning utan resultat. För några veckor sen fick vi på pricktest veta att han var allergisk mot hund. Jobbigaste beslutet någonsin kom, då vi fick ta bort våran 9 år gamla hund... Annars har jag hunnit gift mig! Det var på tiden efter 9 år tillsammans. Vi har planerat in en Spanienresa under september, och efter den tänkte vi försöka oss på ett syskon! Så där ja, då har jag uppdaterat mig, nu ska jag läsa ikapp 100(?) sidor :)

• corky

Vi har också börjat med syskonprojekt :) det blir andra försöket nu, men jag har inga förhoppningar att det ska ta sig så snabbt.

• corky

Hallå!

Jo här väntar vi syskon, i oktober :)

Vi har inte fått nån plats på förskola än, men väntar irriterat.

• corky
    Irlais skrev 2015-04-29 21:06:19 följande:

Vi väntar också syskon i oktober smile1.gif när har du bf corky? Och när kom novemberbebisen?

Grattis!

Är osäker på bf, men det kommer bli i slutet på oktober, eller början på nov.

Decemberbebisen kom den 6:e december :)

När har du bf?
  • corky
    Förstaförsökaren26 skrev 2015-04-29 21:41:52 följande:

Corky - när vill ni ha plats? Vi vet inget än heller trots att jag har ringt å tjatat! Börjar jobba nu på måndag oxå efter att ha varit hemma sen okt 13. Så pappan i huset får vara hemma med våran skatt! Har sådan ångest, kommer längta ihjäl mig efter min goding!!

Ja du, vi har sökt från 1 maj, så det kan vi ju glömma. Jag har jobbat en månad nu, så pappan har varit hemma. Det har varit en stor omställning att vara ifrån lilleman 7-16 varje dag. Men tycker det går bra ändå. På sätt å vis kan jag tycka att det är ganska skönt att göra nåt annat ett tag, innan det är dags att vara hemma igen :)
  • corky
    Irlais skrev 2015-04-30 08:23:00 följande:
    Vad roligt, när har du RUL? Jag har bf 24e okt men de har ju ny rutin att BF bestäms enligt RUL och inte KUB, så får se om det ändras litegrann då. Jag vet när jag hade ÄL så det blir spännande att se när bebisen kommer sen också smile1.gif

Det kan ju bli november för oss också, men första kom i november så hoppas födelsedagarna inte blir för tätt inpå (jag fyller också år i nov...)
    Har inte fått någon tid för RUL än, men jag borde få komma om en månad kanske. KUB erbjuder de bara till kvinnor över 35 här, så det har jag inte gjort.

Blir det ditt tredje barn?
  • corky
    Förstaförsökaren26 skrev 2015-04-30 09:19:25 följande:

Corky - men fy så dåligt!! Ring upp eran köansvarig å kräv svar!! Det är ju inte ok någonstans!!

Jo vi har haft ljuvliga diskutioner med kommunen redan. De lovar att de ska lösa det så snart de kan..

Det här är tydligen ett vanligt fenomen i våran kommun.
  • corky
    sarak skrev 2015-05-01 14:28:08 följande:

Här väntas också syskon i mitten av oktober smile1.gif

Grattis :)
Svar på tråden December bebis 2013