• Plopps80

December bebis 2013

Idag blir Ludwig 10 veckor. 2 månader och 9 dagar. Han var lite orolig igår kväll men inte så mycket som vanligt. La mig och ammade vid 21 och vi somna och sov till 03. Sedan sov vi till 05:30 och 7:30. Det bästa är att han ligger still!!! Detta barn vill ligga klistrad på min kropp och höra mina andetag. Det är bara mysigt men han har rört sig oavbrutet och knorrat och låtit så nattsömnen har blivit rejält störd. Små bebisar gör ju så när de sover men det senaste har han slutat mer och mer med detta. Vågar man hoppas på att kvällskinket och dessa nätter av konstant rörelse snart är ett minne blott! Runt 3 mån brukar ju den där oron på kvällen avta. Han sliter ju inte i brösten längre och han går att avleda en stund. I fredags rullade han föresten 2 ggr från mage till rygg. Hihi.

• Plopps80

Nä sarak det är ju nu dom lär sig det! Ludwig gör det verkligen medvetet. Parerar huvudet och allt. Kunde inte se videon men är säker på att Rasmus vänder sig för att han lärt sig det.

• Plopps80
    islandpeak skrev 2014-02-01 17:52:31 följande:
    Vill inte vara nån glädjedödare heller men tror nog på balansen :) alla våra barn har gjort så typ första gången vi lägger ner dem. Men visst lär de sig och blir mer medvetna efter ett tag. Idag har vi rännt västkusten runt efter ny bil.. Vilken djungel! Vår V70 är för liten för tre bilbarnstolar, trodde inte det var möjligt men så är det. Vad har ni för bil ni som har två barn eller fler?

Ludwig håller balansen perfekt. Är extremt stark i nacken sa BVC. Han kan ligga och sträcka upp huvudet och titta hur länge som helst. Sen rullar han. Vet att han inte tappar balansen ser hur han gör det av fri vilja. Enl BVC lär de sig detta just i denna åldern och framåt.
  • Plopps80
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-02-02 10:40:23 följande:
    När ska bebisar börja träna nacken å ligga på magen korta stunder?

Vi började när Ludwig var ca 4 veckor. Det har gått rätt trögt, han har inte orkat så mkt utan kinkat och vilat huvudet men sista veckan kan han ligga länge och kika och sträcka på huvudet riktigt högt plus att han rullar ibland. Så nu lägger jag honom på golvet jättemkt. Om jag ska göra något lägger jag ner honom på mage. Ser ut som han är påväg att åla
  • Plopps80
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-02-02 11:28:38 följande:
    Plopps80 - åh vilka utvecklingar han gör! :) måste kännas jätte roligt å va stolt man blir! :)

Ja det är riktigt kul längtar tills han börjar greppa saker nu. Han har börjat slå efter saker och ibland tar han i grejer men det är omedvetet fortfarande. E så kul när de upptäcker händerna och fachinerad kan ligga och titta på de hur länge som helst.
  • Plopps80

Vad bra miss kaos. Jag lägger aldrig Ludwig i sängen är så jädra trött på kvällen så vid 21 lägger jag mig och ammar och oftast somnar Ludwig då för natten och jag med. Måste ta tag i det fast å andra sidan funkar det bra som det gör. Bara han ligger still så sover jag bra. I natt var han väldigt orolig, rörde sig hela tiden och ville amma ofta. Sen vaknade han piggelin kl 07. Är såååå trött idag. Har sovit på soffan med honom på bröstet nu. Dottern och mannen åker skidor i det fina vädret

• Plopps80
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-02-02 13:40:26 följande:
    Åh va avundsjuk jag blir! Vår skrutt är 1 mån å har aldrig sovit i sin egna säng :S nestet Max 40 min ( de senaste 2 dagarna) annars är det på mig som gäller! Första två veckorna hemma gick sååå bra sov i nestet nätterna igenom fick väcka för mat men nu skriker hon om man lägger ner henne!

Det kommer vända! Ludwig sover själv på dagen. Jag lägger bara ner honom i vagnen med snutte över ansiktet och han söver sig själv. Han är ju vaken så mkt att när han väl ska sova är han dödstrött och vill sova. Svårare är om han somnar i famnen då är det inte så lätt att lägga ner honom. När du märker att din bebis är riktigt trött lägg ner henne och låt henne böka lite tom gnälla lite lite går det inte försök igen. Samma på kvällen när barnet blir äldre och är helt slut på kvällen och verkligen vill sova, då kan man amma/ge flaska och sedan lägga bebisen till sängs och där kan den själv somna. Gjorde så från 4 mån med dottern. Hon älskade sin säng å gör än idag.
    MissKaos skrev 2014-02-02 13:26:34 följande:
    Kan ju vara tillfälligt. Ammade henne till sömns och lyfte över sen med täcke o kudde o allt.. helt fel mao man "ska" ju ha dom att somna i egen säng men jag är glad för varje gång jag får göra såhär för bebis!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Ja jag måste säga att Ludwig sover jäkligt bra. Ofta 5-6 timmar i sträck på natten. För mig gör inget om han vill gå upp 06 på morgonen det viktiga är art få en bra kvällsrutin och att få honom i säng i lagom tid. Den egna stunden på kvällen när barnen somnat är helig Har inte blivit mkt egen tid på 10 veckor. Men det kommer ju. Ska införa kvällsrutiner om ett tag.
  • Plopps80

På BVC sa hon sist när jag visade hur Ludwig är när han ligger på mage att han är väldigt stark i nacken och förmodligen kommer rulla snart. Hon såg att han försökte. Alla barn är individuella. Han har perfekt balans och flyttar tom armen när han rullar. Min kompis son gick vid 8,5 månad helt sjukt. Var inte redo alls för det och fick ha hjälm för han slog i huvudet hela tiden. Tycker inte det är speciellt underligt att en 10 veckors rullar från mage till rygg.

• Plopps80

Ludwig har också hatat att ligga på mage men mkt träning har gett resultat ser jag. Min BVC sköterska sa att jag ska ha honom på mage så mkt som möjligt för det främjar motorik och utveckling. Inte vet jag. Tycker det är kul att sitta där på golvet med honom så jag gör det gärna.

• Plopps80
    siolina skrev 2014-02-02 18:45:56 följande:
    Det är ju kul att sitta med dem om de trivs på mage. Inte om man ska tvinga en motvillig skrikis :) Senare kommer han ju så klart tycka att det är roligt att ligga och leka men det är svårt att träna på nåt de inte gillar om man inte tycker att det är ok att de skriker. Jag tror mer att det kommer när de är redo.

Jo men innan de kan gnäller de ju och är ledsna. Är väl därför man ska träna så att de vänjer sig och blir starkare Ludwig har gnällt varje dag i 6 veckor vid magträning men nu har han börjat gilla det. Verkar enligt BVC vara viktigt men man gör ju givetvis som man vill själv.
Svar på tråden December bebis 2013