• ibizsmart

Skulle ni låta två 15-åringar barnvakta era barn?

Jag är en tjej som funderar på att barnvakta med min kompis men vet inte om det är lönt eftersom vi inte vet om föräldrar kommer tycka vi är för unga. Jag har praoat på dagis och jag fick mycket beröm om hur jag skötte barnen och jag har barnvaktat mina föräldras barn någon gång med.

Vad tycker ni? Skulle ni låta två 15-åringar barnvakta era barn och vad är en rimlig timlön?

• Svar på tråden Skulle ni låta två 15-åringar barnvakta era barn?
  • Lena

Jag är mer tveksam till två 15åring än en. Kände jag ungdommen och visste den var ansvarsfull skulle den få vara barnvakt från yngsta barnnet är tre. 100kr/h känns rimligt

• broglo

Inte vilka 15-åringar som helst, men om jag kände dem och hade sett dem tillsammans med mina barn och kände att det fungerade så skulle jag nog kunna tänka mig det. Men jag skulle nog vilja finnas på ett sådant avstånd att jag kunde bli hemringd vid behov.

• kakmonstret123

Har inga barn, men svarar ändå. Är barnen lite äldre så skulle jag kunna tänka mig det. Men skulle jag bara ha ett eller två barn, skulle jag inte anställa två stycken barnvakter. Eller har ni tänkt dela på lönen? En rimlig timlön är väl 80-90 kr/h.

Jag tror det var Churchill som sade det, att riktigt bra champagne den ska vara...GRATIS! - Ove Sundberg
  • mucklas

Skulle aldrig anlita två; en ensam däremot vore ok.

Often the path to forgiveness is to realize the other person is an imbecile.
  • ibizsmart

Tack för svaren, vi tänkte dela på lönen och mer än 100 kr/h hade vi inte tänkt oss. Alltså 100 kr/h för båda och inte var för sig. Glad

• mucklas
    ibizsmart skrev 2013-04-20 17:49:05 följande:

Tack för svaren, vi tänkte dela på lönen och mer än 100 kr/h hade vi inte tänkt oss. Alltså 100 kr/h för båda och inte var för sig. Glad

Fast även om ni inte ville ha mer för att ni var två skulle jag inte vilja ha mer än en. Jag skulle vara orolig att det blev en kompiskväll med eventuell barnpassning då. Jag vill att en barnvakt ska vara fullt fokuserad på barnen, inte prata med en kompis.
    Ta det inte som kritik mot dig och din polare, jag känner ju inte er. Men jag skulle aldrig låta en barnvakt ha en kompis med sig.
    Often the path to forgiveness is to realize the other person is an imbecile.
  • broglo
    ibizsmart skrev 2013-04-20 17:49:05 följande:

Jag och en av mina kompisar gjorde likadant när vi var 15, faktiskt. Det blev tryggare och bättre för familjen än om jag skulle ha gjort det själv, eftersom det var flera ganska små barn och vi då kunde dela upp dem när de hade olika behov. Å andra sidan kände föräldrarna mig (min faster och farbror), så de visste ju att det inte var något "kompishäng" det handlade om. Allt handlar om att  ni måste bygga ett förtroendekapital hos familjen det rör sig om.
  • ibizsmart
    mucklas skrev 2013-04-20 17:53:09 följande:
    Fast även om ni inte ville ha mer för att ni var två skulle jag inte vilja ha mer än en. Jag skulle vara orolig att det blev en kompiskväll med eventuell barnpassning då. Jag vill att en barnvakt ska vara fullt fokuserad på barnen, inte prata med en kompis.
    Ta det inte som kritik mot dig och din polare, jag känner ju inte er. Men jag skulle aldrig låta en barnvakt ha en kompis med sig.
    Förstår vad du menar och hur du tänker men det var mest för att  få mamma och pappa att känna sig tryggare, att dom kände sig lugnare att vi var två om det skulle hända något. Flört
Svar på tråden Skulle ni låta två 15-åringar barnvakta era barn?