Singoallan skrev 2013-05-12 12:51:43 följande:
Hjärtligt tack för era svar NLAL och Che71! Blir rörd.. (Är extra gråtmild p.g.a. pms och besvikelse över att det inte blev något den här månaden heller).
Jag hade sista missfallet i december som blev en ganska långdragen historia... tror inte jag fick tillbaka mensen förrän i februari. Så detta är tredje cykeln som det inte blev något. Försöker hålla mig lugn och tänka att det är helt normalt. Ibland har jag blivit gravid på andra försöket och ibland har det gått nästan ett år.
Jag är också inne på det här med immunologi. Har läst på liiiite grann och har hittills lyckat samla på mig lite medicin hos olika läkare. Har i dagsläget prednisolon (5mg), trombyl, levaxin och progesteronvagitorier... Prednisolonet har jag ännu inte testat under en graviditet. Hoppas att det kanske kan vara till hjälp. Che71,vilken dosering har du på prednisolonet?
Så jäkligt att det blev ofostrigt för dig Che71 den senaste gången! Låter dock väldigt intressant med immunutredning . Men samtidigt lite läskigt. Hur lång tid tar utredningen, d.v.s. hur länge måste man vara i Grekland? Hur fungerar det med droppen? Ska man ta den i Sverige och hur fungerar det?
Jo just det ja.. tänkte även informera att jag har varit hos Ludmilla i Sundsvall... fick efter det besöket en "kur" som hon menar kan råda bot på missfallen... Vet inte hur mycket man ska tro på det... men jag griper efter varje halmstrå som kommer i min väg.
I Aten behöver man egentligen bara ca 3 timmar på kliniken en måndag eller tisdag o om man vill prova
IL dropp på plats kommer en ssk o sätter det på hotellet, men på Life Clinic tar Dr D blodprover o gör en noggrann VUL, sen pratar man länge.
Jag valde dropp i Aten.
Sen har jag tagit 4 dropp hemma,det är svårt att hitta VC som vill ställa upp på att ge en dropp, fast det bara är en näringslöning, så till slut fixade jag det via jobbet (jobbar inom vården)
Man tar FBC full blood count här hemma som är vanliga blodprover, så man behöver en läkare här som kan stå för de remisserna (många), under tidig graviditet lämnade jag varje vecka o dropp nästan varje vecka också så många stick.
Proverna som Dr D tog i Aten skickades till USA för det är där immunförsvaret kollas, o de blev så försenade pga en snöstorm i Mars som försenade oss hem 1 dygn också. Så de blev förstörda tyvär.
Först tänkte jag att jag var ju ändå gravid o fick samma behandling så det fick vara, men sen efter missfallet började oron o jakten på hur man skulle få till dessa prover som man skickar dyrt via Fedex till USA..
men det ordnade sig tack vare kontakter, via jobbet.
Men det är bökigt att få allt att klaffa o en himla stress att göra rätt, att Dr D inte alltid svarar så snabbt (han är mycket upptagen).
Prednisolon tog jag först 5+5 mg o sen 10+5 mg om dagen under graviditen. Man ska egentligen börja redan vid ÄL, sen ta dropp 5 dagar efter samt ta Fragminsprutor då med, så om mensen kommer slutar man med allt utom prednisolon som man ska trappa ner.
Nu vet jag inte, har inte fått ny behandlingsplan inför nästa försök än.
Vi tänkte att ge detta en chans så har vi gjort allt vad vi kan i alla fall, men oj vad det är kämpigt att få hjälp här i Sverige, de är så konservativa läkarna...vill inget, tror på inget o framför allt att alla verkar göra olika.
Har läst om de som blir sjukskrivna i början av graviditeten (har jag aldrig blivit, inte ens efter missfall frågar de hur man mår o hur man klarar livet), om de som får Prednisolon o Progesteron av svenska läkare (ville inte min ge mig, för det "tror hon inte på"!!)
Alla gör så olika o det är så konstigt.
Önskar att jag hade någon som ville kämpa för oss, men det är bara att bita ihop o hoppas på det bästa.
Singoallan - har du några andra immunologiska problem, typ inflammatorisk tarmsjukdom , diskbråck, eksem, psoriasis?