• Singoallan

Fyra missfall... vad ska jag göra?

Hej,
    Vet egentligen inte vad jag ska skriva.... har haft 4 missfall under cirka två års tid... inget barn ännu. Är 32 år gammal och känner hur hoppet börjar glida ifrån mig. Finns det någon mer där ute i liknande sits? Hur gör ni för att hålla modet uppe? Vill mest bara prata av mig med någon som är i en liknande situation.

Kram på er alla som kämpar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-11 18:12
    Jo, jag vill även tillägga att jag gärna delar med mig av det jag hittills har fått erfara om det kanska kan vara till hjälp för någon. HAr testat på det mesta inom fertilitetsvärlden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-11 19:11
    En fråga tiller som kämpar: Hur fixar ni livet i övrigt? Jag tänker på jobb, vänner och familj?
    Själv känner jag att det är väldigt kämpigt ibland på jobbet. Känner mig svag och lite nervös och fixar inte mina sysslor som tidigare. Hjärnan har liksom stängt av och det är jättesvårt att prestera. Det i sin tur skapar stress... vilket jag är livrädd för med tanke på alla missfallen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-12 14:23
    Jag upplever att missfallsutredningen var ganska knapphändig och funderar ofta på vad som kan vara fel på min kropp. Har någon här på familjeliv undersökt era värden noggrannare? Jag tänker på t.ex. b12, folsyra etc. som har en avgörande roll vid celldelningen. Jag har tjatat mig till ett b12-prov en gång. Och det låg i "gråzonen". HAr förstått att det kan innebära både att värdet är för lågt eller tillräckligt. Men man bör utreda det vidare om man tex. har hypotyresos, vilket jag tydligen har... synd att läkare ska vara så svårövertalade. På sophiahemmet vägrade de ta sådana prover.

• Svar på tråden Fyra missfall... vad ska jag göra?
  • Inelg
    che71 skrev 2013-10-13 07:27:44 följande:
    Åh lycka till på tisdag!!Glad

Jag är i v 9+6 så går in i v 11 imorgon...så glad...VUL för snart 2 veckor sen var bra o nytt VUL bokat på fredag.
    Är illamående o trött o hungrig...tråkigt men så underbart med symptom på graviditet!!
    Immunförsvaret är lugnt o jag har bara behövt 2 dropp sen plus, förutom alla medicinerna..ska ta nytt dropp nästa vecka också.
    Hoppas hoppas att detta är 7:e gången gillt!!Drömmer

Jag pratar öppet om våra missfall o allt med de som vill lyssna....inga problem...svårt bara för andra att sätta sig in i det om de aldrig själva haft problem...
    Å grattis!!!! Vad roligt! Jag håller alla tummar och tår jag har för dig!

Tack för svaret på frågan..
    Jag tycker nog att folk inte talar om detta utan det smyger mer fram när man själv öppnar sig.. Det visar sig då att fler i ens närhet haft missfall eller haft fertilitetsproblem..

Jag tycker det är en intressant fråga.. :)

• che71

Det gick bra på VUL idag !!Glad
    En sprattlande liten fisk (eller kanske mer sjöjungfruliknande varelseFlört) såg vi.
    Så underbart!
    v 10+4 precis som jag visste
    ett steg till i rätt riktning

• Singoallan
    Inelg skrev 2013-10-18 22:47:27 följande:
    Singoallan!! Hur har allt gått för dig?
    Hej!
    Det går förhoppningsvis bra för mig också. Jag har gått 15 hela veckor nu och gjorde ultraljud förra veckan, och då såg allt bra ut. Det är ju egentligen helt fantastiskt, men jag har inte riktigt vågat släppa på rädslan och börja njuta av min graviditet ännu. Har dessutom haft en del mindre blödningar, men när man tittat med ultraljud så kommer inte blödningarna från livmodern. Nästa ul är den 30/10...

Hur har det gått för dig då Inelg? Gick äggplocket och allt därefter bra?
  • Singoallan
    che71 skrev 2013-10-18 16:16:35 följande:
    Det gick bra på VUL idag !!Glad
    En sprattlande liten fisk (eller kanske mer sjöjungfruliknande varelseFlört) såg vi.
    Så underbart!
    v 10+4 precis som jag visste
    ett steg till i rätt riktning
    GRATTIS CHE! Som jag sa tidigare i höstas, nu jäklar ska det gå vägen för oss alla!
  • Singoallan
    arasall skrev 2013-08-28 19:40:53 följande:
    Jag får progesteron, Lutinus. Mina blodprov verkar peka på att jag snarare har blod som koagulerar långsammare (mätt som "APT-tid), men jag vet inte hur säkert det är. De tvekar lite att ge mig blodförtunnande dock, när de menar att jag inte borde behöva det.

Är lite rädd för att jag kan ha en immunproblematik. Jag är lite fundersam över det faktum att embryot liksom lever (har hjärtslag) när missfallet sätter igång. Det känns inte så skoj. Och så har jag väldigt bra immunförsvar normalt. Och lite allergier. Men jag hoppas jag har fel och att jag magiskt nog klarar detta FET nu i september. Jag blev ju i alla fall förkyld nu när jobbet började. Kan en förkylningsbasiluska slippa igenom borde ju ett embryo ha en chans det med. :D
    Arasall, hur har det gått med ditt FET i september?
  • Inelg

Vi fick 4 befruktade. En till mig och en till frysen och 2 som de odlar vidare några dagar.. Så nu väntar vi bara 2 v typ! :)

• Inelg

Sigoallan. Tror du att det är medicinerna som hjälpt dig denna gång?
    Hur kom ni fram till detta? Har du kört med detta tidigare?

• Singoallan
    Inelg skrev 2013-10-19 12:52:28 följande:
    Sigoallan. Tror du att det är medicinerna som hjälpt dig denna gång?
    Hur kom ni fram till detta? Har du kört med detta tidigare?
    Vad spännande Inelg! Håller tummarna att du snart får ett plus och att allt kommer att gå bra.

Jag har ingen aning om medicinerna har hjälpt mig eller inte. Men det som är nytt för dem här graviditeten är prednisolonet, besöket hos Ludmilla Ondrasek  samt näringsterapin. Övriga mediciner har jag använt tidigare graviditeter utan effekt. Men ja, jag kommer aldrig få veta vad som gjorde vad, men jag har varit beredd på att testa det mesta, trots att en del kan verka lite flummigt och inte är accepterat av gemene läkare.

Jag kom fram till detta genom mangla åtskilliga timmar på nätet där familjeliv har bidragit med mycket kunskap och ideér.  Sedan har det varit en tuff kamp att få allt utskrivet. Tog ett bra tag innan läkarna till sist  konstaterade min hypotyreos t.ex. Har även gått till olika läkare som skrivit ut olika mediciner.
Svar på tråden Fyra missfall... vad ska jag göra?