Tedax skrev 2013-06-28 23:24:45 följande:
Bara en liten fråga: Du skriver att du medicinerar för något högt TSH-värde? Vet du vad det är nu?
Frågar eftersom många läkare tyvärr inte har koll på att TSH-värdet bör vara under 2,5, helst under 2,0 om man vill bli gravid eller få behålla en graviditet. Referensvärdet kan ju vara så högt som 4,0!
Fick själv två tidiga missfall under ett år (två MF i vecka fem). Mitt TSH-värde var först 3,28 och sedan 3,99, alltså inom referensvärdet men tillräckligt högt för att försvåra en graviditet. Efter en del tjat på både VC-läkare och min gynekolog hamnade jag hos en fertilitetsläkare som skrev ut Levaxin, detta trots att hon sa rent ut att hon inte trodde att det skulle hjälpa. En månad senare var mitt TSH-värde ca 2,2 och månaden efter det testade jag positivt. Denna gången gick det hela vägen och nu har vi en liten guldklimp på sju månader. Fick ta om TSH-värdet upprepade gånger under graviditeten och även justera dosen Levaxin.
Hoppas att detta kan ge lite hopp!
Ja, jag hoppas någonstans att det är mitt sköldkörtelvärde, d.v.s. min långsamma ämnesomsättning som har ställt till det och att jag därmed kan medicinera bort det med levaxin. innan det senaste missfallet hade jag dock ett riktigt bra tsh-värde, cirka 0,9. Det fördubblades direkt till cirka 1,9 i början av graviditeten, men det var ju ändå under gränsen på 2,0.
Det som däremot är lite knepigt men ändå väldigt spännande är det resultat jag fick av hårmineralanalysen. De konstaterade direkt att jag har en alldeles för långsam ämnesomsättning, trots att de inte kände till något om min medicinska bakgrund och trots att jag har bra TSH-värde. Övriga symtom som de beskrev att jag kunde lida av stämde också på pricken! Så nu försöker jag balansera upp ämnesomsättningen med hjälp av lite näringsterapi. Kanske inte hjälper, men jag tycker det känns bra att försöka.