• Singoallan

Fyra missfall... vad ska jag göra?

Så, nu är jag gravid igen. Vecka 5+3. Prednisolon, trombyl och progesteronvagitorier är receptet denna gång. Började med det så snart jag fick reda på att jag var gravid i vecka 3+5.

Är givetvis orolig, men försöker ta det lugnt. Har mitt första vul nu på tisdag. Förmodligen för tidigt för att kunna se eventuella hjärtslag. Känner väldigt lite symtom. Mindre än tidigare gånger. Känns lite annorlunda. Hoppas det är positivt. :)

• Singoallan

Levande foster och rätt storlek i vecka 6. Ett svagt litet hopp har tänts i mitt hjärta. Vill så gärna att det ska fungera denna gång.

• Singoallan

Har haft ljusbruna flytningar i omgångar. Har inga för tillfället. Mår riktigt illa. Vet inte om de beror på stress, typ magkatarr, eller om det är vanligt graviditetsillamående. Är hemma idag  på grund av detta. Nytt VUL imorgon. Är då i vecka 7+6.

• Singoallan

Tack för lyckönskningarna! Mitt foster lever och har vuxit rätt antal millimetrar sedan förra gången. Nästa VUL blir i vecka 10. Ska försöka hålla nerverna i styr. Gynekologen såg en gammal blödning i livmoderhalsen. Han trodde dock inte att det var något att bry sig om.

• Singoallan
    arasall skrev 2013-08-27 17:28:50 följande:
    Håller alla tummar för att graviditeten går bra!!
    Jag har läst lite i tråden. Jag är 35, har fyra MF i bagaget, senaste för några veckor sedan. Har även svårt att bli gravid. Vi kör IVF nu, så ska sätta in ett ägg från frysen om sådär tre veckor. Mitt största bekymmer är mina funderingar kring hur jag ska överleva psykiskt och inte vara stressad över missfallsrisken. Vill ju inte att det ska påverka! Hur gör och tänker ni andra? Ska man lära sig meditera? Promenera, eller är det bättre att röra sig så lite det går? Törs man dricka te, äta socker etc. Ju mer jag läser desto mer inser jag att allt kan vara farligt. Måste nog hitta en balans som fungerar.
    Ja du, det är riktigt svårt att ge något bra råd angående hur man inte ska stressa över missfallsrisken. Men jag vill tro att vi faktiskt inte kan påverka utfallet så mycket när vi väl blivit gravida (innan man blir gravid tror jag dock att man kan optimera förutsättningarna för en god graviditet). Som en klok läkare sade en gång: En sjuk graviditet kommer ut förr eller senare, en frisk klarar i stort sett vad som helst.

Men jag förstår precis hur du tänker och jag själv nojar över typ allt! Nya kläder och kemikalierna i dem, hårprodukter, smink etc. Kaffe! Olika sorters mat. Om jag sitter för länge på samma sätt och blodcirkulationen försämras till livmodern, stressiga situationer etc. etc.

Har du fått någon medicinsk hjälp, t.ex. blodförtunnande, progesteron etc?
  • Singoallan
    che71 skrev 2013-08-27 21:48:00 följande:
    Grattis Singoallan!{#emotions_dlg.flower}

Här är det väntan på BIM om 6 dagar.

Det är efter första ÄL sen Midsommar eftersom kroppen "hakat upp sig" o mensen kom 5 veckor försenad nu sist. (har aldrig hänt o var väldigt frustrerande eftersom varje månad är så värdefull, har precis fyllt 42 år)
    Men nu är jag igång med mediciner, dropp o sprutor igen.
    Hoppas hoppas!!!Drömmer
    Tack! Skönt att ägglossningen kom igång igen! Jag håller tummarna för dig att det blir ett plus inom några dagar!
  • Singoallan
    Singoallan skrev 2013-08-28 19:17:40 följande:
    Ja du, det är riktigt svårt att ge något bra råd angående hur man inte ska stressa över missfallsrisken. Men jag vill tro att vi faktiskt inte kan påverka utfallet så mycket när vi väl blivit gravida (innan man blir gravid tror jag dock att man kan optimera förutsättningarna för en god graviditet). Som en klok läkare sade en gång: En sjuk graviditet kommer ut förr eller senare, en frisk klarar i stort sett vad som helst.

Men jag förstår precis hur du tänker och jag själv nojar över typ allt! Nya kläder och kemikalierna i dem, hårprodukter, smink etc. Kaffe! Olika sorters mat. Om jag sitter för länge på samma sätt och blodcirkulationen försämras till livmodern, stressiga situationer etc. etc.

Har du fått någon medicinsk hjälp, t.ex. blodförtunnande, progesteron etc?
    Vill bara förtydliga att vissa saker tror jag kan påverka, t.ex. om man har immunproblematik eller t.ex. för lite progesteron så kan medicinering göra skillnad. Men jag vill inte tro att andra saker vi gör i vardagen, t.ex. stressar ska påverka i någon avgörande utsträckning.
  • Singoallan
    arasall skrev 2013-08-28 19:40:53 följande:
    Jag får progesteron, Lutinus. Mina blodprov verkar peka på att jag snarare har blod som koagulerar långsammare (mätt som "APT-tid), men jag vet inte hur säkert det är. De tvekar lite att ge mig blodförtunnande dock, när de menar att jag inte borde behöva det.

Är lite rädd för att jag kan ha en immunproblematik. Jag är lite fundersam över det faktum att embryot liksom lever (har hjärtslag) när missfallet sätter igång. Det känns inte så skoj. Och så har jag väldigt bra immunförsvar normalt. Och lite allergier. Men jag hoppas jag har fel och att jag magiskt nog klarar detta FET nu i september. Jag blev ju i alla fall förkyld nu när jobbet började. Kan en förkylningsbasiluska slippa igenom borde ju ett embryo ha en chans det med. :D
    Jag har inte heller blod som koagulerar för snabbt enligt tester. Hade t.ex. 30 på APT-tid (ref 28-40). Men om immunförsvaret blir aggressivt vid graviditet så tror jag att det kan vara bra med blodförtunnande oavsett vad koaguleringsproverna visar vid icke-graviditet. Om man misstänker immunologiska orsaker kan det även vara värt att testa kortison i en låg dos, t.ex. prednisolon (inte alla läkare som är så pigga på att skriva ut det dock).

Lycka till med FET i september!
  • Singoallan
    che71 skrev 2013-09-02 20:49:41 följande:
    gravid igen
    7:e gången gillt?!
    Hoppas o drömmer om en MajbebisDrömmer
    Fantastiskt! Grattis! Du verkar ju ha väldigt lätt för att bli gravid!? Nu jäklar ska det gå vägen för oss alla!{#emotions_dlg.djavulsk}
  • Singoallan
    Inelg skrev 2013-10-18 22:47:27 följande:
    Singoallan!! Hur har allt gått för dig?
    Hej!
    Det går förhoppningsvis bra för mig också. Jag har gått 15 hela veckor nu och gjorde ultraljud förra veckan, och då såg allt bra ut. Det är ju egentligen helt fantastiskt, men jag har inte riktigt vågat släppa på rädslan och börja njuta av min graviditet ännu. Har dessutom haft en del mindre blödningar, men när man tittat med ultraljud så kommer inte blödningarna från livmodern. Nästa ul är den 30/10...

Hur har det gått för dig då Inelg? Gick äggplocket och allt därefter bra?
  • Singoallan
    che71 skrev 2013-10-18 16:16:35 följande:
    Det gick bra på VUL idag !!Glad
    En sprattlande liten fisk (eller kanske mer sjöjungfruliknande varelseFlört) såg vi.
    Så underbart!
    v 10+4 precis som jag visste
    ett steg till i rätt riktning
    GRATTIS CHE! Som jag sa tidigare i höstas, nu jäklar ska det gå vägen för oss alla!
  • Singoallan
    arasall skrev 2013-08-28 19:40:53 följande:
    Jag får progesteron, Lutinus. Mina blodprov verkar peka på att jag snarare har blod som koagulerar långsammare (mätt som "APT-tid), men jag vet inte hur säkert det är. De tvekar lite att ge mig blodförtunnande dock, när de menar att jag inte borde behöva det.

Är lite rädd för att jag kan ha en immunproblematik. Jag är lite fundersam över det faktum att embryot liksom lever (har hjärtslag) när missfallet sätter igång. Det känns inte så skoj. Och så har jag väldigt bra immunförsvar normalt. Och lite allergier. Men jag hoppas jag har fel och att jag magiskt nog klarar detta FET nu i september. Jag blev ju i alla fall förkyld nu när jobbet började. Kan en förkylningsbasiluska slippa igenom borde ju ett embryo ha en chans det med. :D
    Arasall, hur har det gått med ditt FET i september?
  • Singoallan
    Inelg skrev 2013-10-19 12:52:28 följande:
    Sigoallan. Tror du att det är medicinerna som hjälpt dig denna gång?
    Hur kom ni fram till detta? Har du kört med detta tidigare?
    Vad spännande Inelg! Håller tummarna att du snart får ett plus och att allt kommer att gå bra.

Jag har ingen aning om medicinerna har hjälpt mig eller inte. Men det som är nytt för dem här graviditeten är prednisolonet, besöket hos Ludmilla Ondrasek  samt näringsterapin. Övriga mediciner har jag använt tidigare graviditeter utan effekt. Men ja, jag kommer aldrig få veta vad som gjorde vad, men jag har varit beredd på att testa det mesta, trots att en del kan verka lite flummigt och inte är accepterat av gemene läkare.

Jag kom fram till detta genom mangla åtskilliga timmar på nätet där familjeliv har bidragit med mycket kunskap och ideér.  Sedan har det varit en tuff kamp att få allt utskrivet. Tog ett bra tag innan läkarna till sist  konstaterade min hypotyreos t.ex. Har även gått till olika läkare som skrivit ut olika mediciner.
  • Singoallan

Inelg: Prednisolon är kortison som jag har tagit i tablettform, du kanske tänkte på progesteron? Det har jag tagit som vagitorier morgon och kväll.
    Näringsterapin grundar sig på hårmineralanalyser som jag har gjort. Googla lite på det så hittar du information. Ludmilla Ondrasek är en gynekolog verksam i Sundsvall som folk över hela landet åker till. Hon tar bakteriell vaginos på allvar och har hjälpt många barnlösa par. Googla på henne också, finns en del trådar om henne på familjeliv och även tidningsartiklar.

• Singoallan

Mitt underverk kom i april Hjärta

Cirka 10 månader innan: Kinesisk akupunktur och örtte. 

Cirka ett halvår innan behandlades vi av Ludmilla Ondrasek för bakteriell vaginos.

Några månader innan graviditet gjordes koständringar och kosttilskott intogs utifrån resultat av hårmineralanalys. Motion varje dag + fiskolja och tomatjuice.

Prednisolon 5 mg några månader innan graviditet och fram till vecka 12
    .
    Trombyl fram till vecka 36.

Progesteron morgon och kväll fram till cirka vecka 14.

Levaxin. TSH låg under 1 hela graviditeten.

Hade blödningar. Fick antibiotika (cirka vecka 16) utifall att blödningarna berodde på bakteriell vaginos.
    Regelbundna ultraljud i tidig graviditet.

Vad som bidrog till den lyckade graviditeten kommer jag aldrig att få veta. Hur tokigt vissa av "åtgärderna" ovan än verkar, så känns det bra att jag gjorde allt som stod i min makt då min sorg över alla missfall och barnlöshet har varit så oändligt stor och tung. 

• Singoallan
    Kuben skrev 2014-05-13 09:20:28 följande:
    Grattis!!! Vad underbart att det gått bra!! Var hen kvar imagen tiden ut? Kul att allt gått bra!
    Tack! Ja, det är en stor lycka.  Bebisen kom ut i vecka 40+1, frisk, stark och relativt stor Tungan ute!
  • Singoallan
    Inelg skrev 2014-05-20 18:57:22 följande:
    wow grattis... Vad glad jag blir. Du har kämpat sååå!!

Själv är jag i v 34 och bebis mår ff bra :) Lyckan är total!!
    Tack! och GRATTIS!!!
    Tänk vad bra det har gått för flera av oss till sist!  Fantastiskt... Hjärta
Svar på tråden Fyra missfall... vad ska jag göra?