arasall skrev 2013-08-27 17:28:50 följande:
Håller alla tummar för att graviditeten går bra!!
Jag har läst lite i tråden. Jag är 35, har fyra MF i bagaget, senaste för några veckor sedan. Har även svårt att bli gravid. Vi kör IVF nu, så ska sätta in ett ägg från frysen om sådär tre veckor. Mitt största bekymmer är mina funderingar kring hur jag ska överleva psykiskt och inte vara stressad över missfallsrisken. Vill ju inte att det ska påverka! Hur gör och tänker ni andra? Ska man lära sig meditera? Promenera, eller är det bättre att röra sig så lite det går? Törs man dricka te, äta socker etc. Ju mer jag läser desto mer inser jag att allt kan vara farligt. Måste nog hitta en balans som fungerar.
Ja du, det är riktigt svårt att ge något bra råd angående hur man inte ska stressa över missfallsrisken. Men jag vill tro att vi faktiskt inte kan påverka utfallet så mycket när vi väl blivit gravida (innan man blir gravid tror jag dock att man kan optimera förutsättningarna för en god graviditet). Som en klok läkare sade en gång: En sjuk graviditet kommer ut förr eller senare, en frisk klarar i stort sett vad som helst.
Men jag förstår precis hur du tänker och jag själv nojar över typ allt! Nya kläder och kemikalierna i dem, hårprodukter, smink etc. Kaffe! Olika sorters mat. Om jag sitter för länge på samma sätt och blodcirkulationen försämras till livmodern, stressiga situationer etc. etc.
Har du fått någon medicinsk hjälp, t.ex. blodförtunnande, progesteron etc?