• Anonym (Ledsen)

Han vill inte behålla barnet!

Hej! Första gången jag skriver här så hoppas det blev rätt :) Nu är det så att jag är i en riktigt jobbig sits.. För en vecka sedan fick jag veta att jag är gravid, helt oplanerat trots preventivmedel! Jag själv har inte tänkt på att skaffa barn så himla mycket men min magkänsla den senaste veckan har varit att behålla det, abort känns inte rätt för mig. Sambon blev glad först men chockad såklart som jag, under dagarna som gick ville han behålla det och var hur positiv som helst.. Men för någon dag sen ångrade han sig helt och känner sig nervös och inte redo.. Jag känner mig riktigt besviken och kluven, vill ju att vi båda ska vilja det lika mycket! Tar jag upp det med honom och försöker diskutera blir han mest arg.. Går inte riktigt att prata med honom om det känner jag. Jag tror inte vårt förhållande kommer hålla om jag gör abort, men vet inte om jag vill vara ensamstående mamma iheller?! Någon som kanske har varit i samma sits och vill berätta lite hur ni gjorde och vad som hände? Kan berätta att vi båda har jobb, hus tillsammans och är 22 och 26 år gamla..

• Svar på tråden Han vill inte behålla barnet!
  • Anonym (33)

Blev oplanerat gravid och då ville pappan behäla men inte jag.Slutade med abort.

Me om det varit ombytta roller hade jag ändå gjort abort pga att jag tycker att båda föräldrarna ska vara redo och vilja ha barn,det är mest gynsamt för alla parter.

Lycka til!   

• Anonym (vet hur det ar)
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-05-20 12:00:00 följande:
    Hej! Första gången jag skriver här så hoppas det blev rätt :) Nu är det så att jag är i en riktigt jobbig sits.. För en vecka sedan fick jag veta att jag är gravid, helt oplanerat trots preventivmedel! Jag själv har inte tänkt på att skaffa barn så himla mycket men min magkänsla den senaste veckan har varit att behålla det, abort känns inte rätt för mig. Sambon blev glad först men chockad såklart som jag, under dagarna som gick ville han behålla det och var hur positiv som helst.. Men för någon dag sen ångrade han sig helt och känner sig nervös och inte redo.. Jag känner mig riktigt besviken och kluven, vill ju att vi båda ska vilja det lika mycket! Tar jag upp det med honom och försöker diskutera blir han mest arg.. Går inte riktigt att prata med honom om det känner jag. Jag tror inte vårt förhållande kommer hålla om jag gör abort, men vet inte om jag vill vara ensamstående mamma iheller?! Någon som kanske har varit i samma sits och vill berätta lite hur ni gjorde och vad som hände? Kan berätta att vi båda har jobb, hus tillsammans och är 22 och 26 år gamla..
    Hej, Jag va i samma situation for nagra ar sen, allt var super bra tills HANS mamma fick reda pa att jag/vi skulle fa barn. Da kom smallen, han ville abort for. Hans mamma , syster ocksa. Da sa jag nej, det ar slut. Var redo pa att jag skulle vara ensamstaende.
    Efter nagra manader fixade det sig, nu har vi 2 barn och ar lyckliga. Docj har vi INGENE kontakt med hans mamma och syster, men det ar bra vi har varandra.

du maste veta vad du vill, lycka till

Kram 
  • Anonym (samma situation)

Jag är i samma situition som dig så jag förstår dig precis. Det är sjukt jobbigt.Har ni kommit fram till något?

• Anonym (undrande)

Hej!
    jag är i samma situation! Hur gick det för er tjejer??

• Anonym (Kurator)

Tycker att ni skall boka en tid hos kuratorn på sjukhuset och prata igenom det med hennes hjälp. Det gjorde vi när blivande pappan svängde om och ändrade sig. Visade sig mest vara oro och ångest inför framtiden och den stora förändringen. Vi fick hjälp och prata igenom detta och behöll barnet. Kan vara värt ett försök :) lycka till.

• Mims88

Hej. Har varit i samma sits två gånger. Har gjort abort två gånger För mitt ex och min nuvarande sambo inte ville/ kände sig Inte redo för barn. Jag hade lätt kunna behålla båda barnen. Men har fått höra från båda min killar att jag var egoist om Jag behöll det... Varje gång jag ser en gravid eller hör En kompis väntar barn så spricker mitt hjärta. Jag gråtor Mig ibland till sömns och min nuvarande sambo förstår inget. Han har själv ett barn som är 3 år. All hans kärlek går Till det barnet. Han har aldrig visat med lidande över min abort. Det ända jag hör är att jag är egoist och att jag ska sluta tänka på det som Har varit. Men mitt hjärta är spruckit och jag oroa mig varje dag Om jag huvudtaget kommer får blir mamma..

• Anonym (Samma här)

Jag var med om samma sak, TS. Och nu har jag en 8 veckor gammal bebis här bredvid mig... Vi blev riktigt oense och gick nästan isär, men tiden gick och han växte in i det. Häromdagen sa han "jag är ju glad för att du gick emot min vilja, precis som du sa att jag skulle vara".

Här kan du läsa min berättelse. Det har inte varit enkelt men det är det bästa jag gjort: www.familjeliv.se/Forum-4-49/m68981014.html

• Loriyana

När fri abort infördes var meningen att det skulle vara en rättighet för KVINNOR och INTE för män. Det var meningen att KVINNOR som absolut inte ville ha barn eller som levde i destruktiva förhållande skulle ha ett alternativ. Tråkigt nog har abort, liksom det mesta annat, blivit ännu ett verktyg för män att kontrollera oss kvinnor. Vi har lärt männen att de inte längre behöver ta ansvar, eftersom de alltid kan "tvinga" kvinnan till abort om hon skulle bli gravid. Iställt för tacksamma kvinnor så har vi nu ett STORT antal kvinnor som gråter över barnen de kännt sig tvungna att abortera för att männen inte gett dem det stöd och den hjälp de behöver och förtjänar.

Jag tycker det är himla trist.

• Anonym (Samma här)
    Loriyana skrev 2013-12-22 08:25:15 följande:
    När fri abort infördes var meningen att det skulle vara en rättighet för KVINNOR och INTE för män. Det var meningen att KVINNOR som absolut inte ville ha barn eller som levde i destruktiva förhållande skulle ha ett alternativ. Tråkigt nog har abort, liksom det mesta annat, blivit ännu ett verktyg för män att kontrollera oss kvinnor. Vi har lärt männen att de inte längre behöver ta ansvar, eftersom de alltid kan "tvinga" kvinnan till abort om hon skulle bli gravid. Iställt för tacksamma kvinnor så har vi nu ett STORT antal kvinnor som gråter över barnen de kännt sig tvungna att abortera för att männen inte gett dem det stöd och den hjälp de behöver och förtjänar.

• Anonym (I samma sits)
    När fri abort infördes var meningen att det skulle vara en rättighet för KVINNOR och INTE för män. Det var meningen att KVINNOR som absolut inte ville ha barn eller som levde i destruktiva förhållande skulle ha ett alternativ. Tråkigt nog har abort, liksom det mesta annat, blivit ännu ett verktyg för män att kontrollera oss kvinnor. Vi har lärt männen att de inte längre behöver ta ansvar, eftersom de alltid kan "tvinga" kvinnan till abort om hon skulle bli gravid. Iställt för tacksamma kvinnor så har vi nu ett STORT antal kvinnor som gråter över barnen de kännt sig tvungna att abortera för att männen inte gett dem det stöd och den hjälp de behöver och förtjänar. Jag tycker det är himla trist.

• Anonym (BaraJag)
    När fri abort infördes var meningen att det skulle vara en rättighet för KVINNOR och INTE för män. Det var meningen att KVINNOR som absolut inte ville ha barn eller som levde i destruktiva förhållande skulle ha ett alternativ. Tråkigt nog har abort, liksom det mesta annat, blivit ännu ett verktyg för män att kontrollera oss kvinnor. Vi har lärt männen att de inte längre behöver ta ansvar, eftersom de alltid kan "tvinga" kvinnan till abort om hon skulle bli gravid. Iställt för tacksamma kvinnor så har vi nu ett STORT antal kvinnor som gråter över barnen de kännt sig tvungna att abortera för att männen inte gett dem det stöd och den hjälp de behöver och förtjänar. Jag tycker det är himla trist.

• Anonym (Nat)

Men menar du på riktigt att det är ett sätt att kontrollera oss? Herregud, skulle jag bli gravid nu och känna mig tvungen att bli förälder för att min partner bestämde det (eftersom det på något sätt skulle vara hans rättighet och inte min) skulle jag prova allt (i desperation) för att få honom att ändra sig (jag skulle t.o.m. mordhota honom). Inte för att det är jobbigt att bära på ett barn, inte för att jag vill bevisa att jag bestämmer över min livmoder, utan för att jag vill bestämma över mitt fortsatta liv, som jag helst vill ha barnlöst i några år till. Det handlar inte om vems kropp det är (!!!), folk gör värre och mer regelbundna ingrepp på sig själva nuförtiden (jag har sett många patienter och ingrepp på den skönhetskliniken som jag besöker då och då). Det handlar om två människors liv och drömmar, om de planer som man har haft för sitt liv, kanske sedan man var barn, en drömbild av sitt liv som ingen har rätt att ta ifrån en! Ingen har mer rättighet än den andra i ett sådant läge. Om barnet inte är planerat, inte har varit en dröm för de närmaste åren, så kan inte en av partnerna bara krossa livsplanerna bara för att den får biologiska hormonsvängningar. Det är trist att graviditeter anses helt och hållet vara i kvinnans makt bara för att hon råkar vara den som bär på barnet i 9 månader (för att sedan dela 18 år av ansvar med mannen). Båda är med om att slarva eller drabbas av extrem otur, men endast en ska få bestämma? Märkligt.

Jag personligen har respekt för min älskade partners planer, jag vill att han ska hinna göra allt det han har drömt om och jobbar på innan vi blir med barn, och han känner precis samma gentemot mig. Jag skulle aldrig använda min-kropp-jag-bestämmer makten mot en person vars drömmar jag snarare vill kunna uppfylla än förstöra. Hur kan ett såpass litet ingrepp, som utan komplikationer kan genomföras under de första 10 veckorna, som resulterar i en mens-liknande blödning, där det lilla embryot är så pass litet (mindre än ett riskorn) att det inte ens kan urskilja i blödningen, få oss kvinnor att envist vända upp och ner på allas liv och riskera att embryot blir utan en tillgänglig och engagerad pappa när det väl blir ett barn? Något mer egoistiskt än detta kan jag faktiskt inte tänka mig.
  • Anonym (Hallon))

Hej t.s! Jag var med om samma sak för 3 år sedan, då var jag iofs i ett rätt stormigt förhållande, min kille ville inte behålla barnet. Jag ville att det skulle vara mitt beslut och jag tänkte mig noga för, det var det värsta beslutet i mitt liv. Jag var i samma veva innan jag fick reda på att jag var gravid redan i tanken på att göra slut med killen. Jag tänkte i fem veckor och gjorde sedan medicinsk abort, jag tog hänsyn till hans åsikt men jag ville att det skulle vara mitt beslut eftersom det är min kropp. Jag kom fram till att jag om jag skulle behålla barnet så kanske jag skulle bli ensamstående, jag hade dock blandade känslor för denna kille och stod inte ut med tanken att leva ensam med en bebis och att bebisen skulle ha en frånvarande pappa. Nu så här i efterhand så ångrar jag inget, detta förde oss märkligt nog närmare varandra och idag är vi gifta och har en helt annan stabil tillvaro och trygghet tillsammans.

Svar på tråden Han vill inte behålla barnet!