Inlägg från: Anonym (Jooo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jooo)

Någon som fått nej från Socialstyrelsen för sen abort?

Griseknoen35 skrev 2013-05-24 21:01:35 följande:
    Är det inte ganska vanligt att få nej då? Är ju ett väldigt utvecklat barn vid den tiden, halva graviditeten. Om några veckor bara är ju chansen stor att den kan leva utanför kroppen

De flesta får ja tyvärr. Även för så luddiga skäl som att " jag vill inte bli endamstående mamma nu

När barnafadern ångrat sig"
  • Anonym (Jooo)
    viseversa skrev 2013-05-24 21:28:39 följande:
    Är barnet friskt så kommer du få ett nej ja. Ja om det är fara för ditt liv att behålla barnet eller om det kommit till genom våldtäkt eller incest så kan man få göra abort så sent. Men inte för att man ångrat sig tex. Eller känner att det inte "passar" just nu. Krävs en väldigt bra anledning att få göra en så sen abort:

Nej, det är rätt lätt att få det beviljat av psykosociala skäl av betydligt mindre grav art än de som du räknar upp. Och dit tillhör "har ångrar mig och nu mår jag dåååligt och vill avliva mitt friska barn i vecka 20, buhuhu"
  • Anonym (Jooo)

Fakta har du fått. Det är rätt lätt att få igenom hemskt nog. Adoptera bort barnet istället och ansök om avlastning.

• Anonym (Jooo)
    Anonym (ohyes) skrev 2013-05-25 00:01:09 följande:
    Men va fan? Ni som spyr galla på TS, vad har ni för rätt till det? Ni ska ta och skita i hennes skäl till abort! 

TS: Jag jobbar på en av landets KK och det är rätt många som får tillstånd till sen abort av sociala/psykosociala skäl. Dock så blir några nekade. Socialstyrelsen sammanträder några gånger i veckan ang. sådana här ärenden så du hinner absolut få ett beslut innan v. 21+6 (som är den absolut översta gränsen). Jag hoppas det löser sig för dig och att hela situationen utvecklar sig till din fördel.

Ja det är ju det jag gör? Skiter i vilka skäl hon har. Det är helt sjukt att "abort av sociala skäl" ens finns så sent som till 21+6. Ett barn som faktiskt kan vara livsdugligt utanför miderna kropp. Barnets rätt till liv väger då större än några sociala skäl, hur svåra de än må vara, för moderna sida.
Svar på tråden Någon som fått nej från Socialstyrelsen för sen abort?